15 Jaar Yamaha MT
Traag internet, enorm wijde broeken, Fiat Multipla: het einde van de vorige eeuw zat vol met curiositeiten, die pas met terugwerkende kracht hun absurditeit prijsgaven. Ook Yamaha leekt met die stroming mee te willen varen, toen het in 1999 op de Tokyo Motor Show een nieuw conceptmodel toonde. Met als credo ‘minimum chassis, maximum engine’ zag de MT-01 daar het levenslicht.
Het duurde vervolgens nog zes jaar voor de naked met de dikke 1.670cc V-twin van de Road Star Warrior zijn officiële debuut maakte op de openbare weg. Echt een groot succes werd de MT-01 bepaald niet, wat ook gold voor de een jaar later gepresenteerde MT-03, met de 660cc eencilinder van de XT-lijn. Een ietwat valse start en menigeen trok z’n wenkbrauw dan ook scheef op toen Yamaha haar plannen ontvouwde voor een nieuw ‘Master of Torque’ 2.0 derivaat, de in 2013 gepresenteerde MT-09 met een destijds volledig nieuw ontwikkelde driecilinder. Het bleek een instant succes en inmiddels is Yamaha de keihard lachende derde. Hoge verkoopaantallen, topklasseringen in testen wereldwijd en vaak goed voor meer dan de helft van alle verkochte Yamaha’s: de MT staat aan de absolute top van de voedselketen.
In MotoPlus 18/2020 kijken we terug op vijftien jaar Yamaha MT. Hoe begon het ooit, hoe ontwikkelde de MT-lijn zich gedurende de jaren en hoe ziet de toekomst eruit? Allemaal vragen waarop je in MotoPlus 18/2020 een antwoord krijgt. MotoPlus liever thuis op de mat, klik dan hier voor een abonnement!