MotoZoom
« Terug naar overzicht“We waren denk ik in meerdere opzichten pioniers”, vertelt Rejoh van der Voort, samen met Gernand Hierink grondlegger van de motoraccessoire- en kledingspecialist motoZoom. “MotoZoom was niet alleen het eerste postorderbedrijf in Nederland op motorgebied, maar ook één van de allereerste ondernemingen met een eigen webshop.” De van origine Utrechtse onderneming is inmiddels één van de grootste spelers op de Nederlandse motormarkt en toch begon het allemaal pas krap twee decennia geleden. Rejoh van der Voort liep stage bij het communicatiebureau van Gernand en daar ontstond het idee om via de Duitse Louis-formule motorspullen te gaan postorderen. “Ik kom van oorsprong uit Kerkrade en haalde mijn spullen altijd in Duitsland. Zaken die zich enkel specialiseerden in accessoires, onderdelen en kleding waren daar heel gewoon, in Nederland kenden we dat echter niet. We hebben toen een dikke catalogus à la Wehkamp laten drukken en zijn gewoon begonnen.” Tot 1999 ging de onderneming als Louis Nederland door het leven, maar omdat beide compagnons graag wilden bouwen aan een eigen merk, werd deze tot motoZoom omgedoopt. Samen met die naamsverandering kwam ook de webshop, waarmee motoZoom een voortrekkersrol in Nederland op zich nam. Het pionierswerk bleek een gouden zet, echter ook met een kleine keerzijde. “Accessoires en onderdelen verkopen via internet is niet zo’n probleem, maar met kleding is het een ander verhaal. Je wilt spullen toch vaak aanproberen en daarom hebben we in 2004 een kleine passhop geopend. Dat liep meteen storm, waardoor we na twee maanden besloten om op een volwaardige winkelformule over te stappen. Voor de klant prettig, omdat deze iets tastbaars had om naar toe te kunnen, maar ook voor onze eigen ontwikkeling was het goed. We hebben veel knowhow in huis, nagenoeg iedereen hier rijdt fanatiek motor, maar enkel met – wat respectloos gezegd – ‘dozen schuiven’ kun je zo weinig met die kennis. Nu kan dat wel, en daarbij willen we ons constant blijven ontwikkelen, onder andere door het volgen van trainingen, bij Gore-Tex in Schotland bijvoorbeeld.” Inmiddels is motoZoom toe aan een nieuwe stap in haar bestaan, naast Utrecht en Amsterdam is er onlangs ook een winkel geopend in Apeldoorn. “Voor ons weer een nieuwe stap”, licht Rejoh toe. “Het betreft een store-in-store concept. We zitten samen met Premium Motors in één pand, elk met een volledig eigen identiteit, maar waarbij we wel veel samenwerken. Koop je in onze winkel bijvoorbeeld een onderkuip of nieuwe ketting met tandwielen, dan kun je die in de werkplaats van Premium Motors laten monteren. De werkplaats is daarom ook net als onze winkel dagelijks geopend tot 21.00 uur. We versterken elkaar, en zo hoort het ook!”
MotoZoom Utrecht, Savannahweg 45, 3542 AW, Utrecht, tel. 088 888 9888, www.motozoom.com