De RSV4 is dé superbike van Aprilia, gepresenteerd in 2009. Hij beschikte over 180 pk, was onderin bescheiden, bovenin buitenaards, dorstig, en dat alles zonder té overweldigend te zijn. Zoals de naam al doet vermoeden werd de Italiaanse superbike aangedreven door een V4: een 65° V4 met 180°-krukas om precies te zijn. In een paar jaar groeide het vermogen van de V4 van 180- naar 201 pk. Ook het rijwielgedeelte zat goed in elkaar. Het eerste model beschikte over een aluminium brugframe met (volledig instelbare) upside-down voorvork en een aluminium swingarm met (eveneens volledig instelbare) monoschokbreker met hevelsysteem. Twee 320mm schijfremmen met vierzuiger remklauwen zorgen voor de rempartij aan de voorkant, achter pronkt een 220mm schijf met tweezuiger remklauw.
Naast de standaard RSV4 bracht Aprilia in 2010 een rijker uitgeruste RSV4 APRC-versie uit, waarna in 2013 de -Factory en in 2015 de -RF en -RR versies van de superbike volgden.