Aprilia RS 660
Vergelijkingstest Kawasaki ZX-6R – Aprilia RS660
Vergelijkingstest Aprilia RS660 – Honda CBR650R – Yamaha R7
Oud tegen nieuw – Aprilia RS250 vs. RS660
Vergelijkingstest Aprilia RS660 – Honda CBR650R
Rij-impressie Aprilia RS660
De Aprilia RS660 is een supersport-machine zoals alleen Aprilia die kan maken. De ‘halve V4’, die qua constructie identiek is aan de voorste cilinderpartij van Aprilia’s V4 1100, is goed voor 100 pk en hangt in een gepolijst aluminium frame. De swingarmm, aan de rechterzijde banaanvormig uitgevoerd om ruimte te maken voor de einddemper, is eveneens van aluminium. Verdere details van de RS zijn radiale remklauwen van Brembo aan de voorzijde, een Kayaba upside-down voorvork, direct afgeveerde achterschokbreker, een modern TFT dashboard en een lichtvoetig setje smeedwielen. Ook qua elektronica is de RS660 alles behalve onderbedeeld. Zo is een 6D IMU standaard aan boord, waarmee een keur van hulpsystemen aangestuurd wordt. Denk bijvoorbeeld aan bochten-ABS, tractiecontrole, wheeliecontrole, cruise control, een up-en-down quickshifter, regelbare motorrem en verschillende motormappings. In totaal is er keuze uit vijf verschillende rijmodi (Commute, Dynamic, Individual, Challenge en Time Attack). Rijklaar legt de RS660 183 kilo in de weegschaal. Andere noemenswaardige zaken zijn de GP-winglets en rondom ledverlichting.