Aprilia NA850 Mana
Dubbeltest Aprilia NA850 Mana – Yamaha FJR1300AS
Toptest Aprilia NA850 Mana
In de tweede helft van 2007 komt Aprilia met de elegante NA850 Mana. Een bijzondere en doordachte verschijning, met vooral onderhuids opvallende techniek. zo heeft deze 75 pk sterke vloeistofgekoelde 850cc 90° V-twin een semi-automatische versnellingsbak met zeven versnellingsratio’s aan boord. In het zadel van de ketting aangedreven Mana heb je de keuze uit automatisch of sequentieel schakelen. In het eerste geval zorgt de CVT-transmissie er voor dat je continu de beschikking hebt over het maximale koppel van 76,5 Nm. Je hebt daarbij keuze uit drie mappings: sport, toer en regen. Tijdens het rijden kun je van setting wisselen en kun je ook switchen naar sequentieel schakelen. Dat kan middels een simpele druk op de twee knoppen op de linker stuurhelft of traditioneel met het schakelpedaal. Het koppelingshendel ontbreekt.
Wat ook ontbreekt, op de traditionele plek althans, is de tank. Met een druk op de knop wordt het ‘tankgedeelte’ elektronisch geopend en krijg je toegang tot een bergruimte waar met gemakt een integraalhelm of de zaterdagse boodschappentas in past. De eigenlijke tank kreeg een plek onder het zadel en is toegankelijk via een tankdop onder de duozitplek.
Het door Aprilia zelf ontwikkelde blok, dat door een boring x slag van 88,0 x 69,0 mm aan zijn cilinderinhoud van 839cc komt, is gemonteerd in een stalen buisframe. Net als bij de Shiver is de schokbreker lateraal geplaatst, aan de linkerzijde dit maal. Hierdoor kon de wielbasis met 1463 millimeter lekker compact worden gehouen. Voorvork, wielen en remmen deelt de Mana 850 met de Shiver 750.