Aprilia Dorsoduro 1200
Eerste Test Aprilia Dorsoduro 1200
De Aprilia Dorsoduro werd in 2010 op de Intermot in Keulen gepresenteerd als Aprilia’s nieuwe ‘maximotard’. Qua uiterlijk duidelijk gebaseerd op de Dorsoduro 750, maar met een compleet nieuw 1.197 cc 90° V-twin-blok met een dikke 130 pk. Dit nieuwe en compacte blok wordt gekenmerkt door een ‘overvierkante’ boring x slag van 106,0 x 67,8 millimeter, dubbele bougies, een ketting/tandwiel aangedreven kleppentrein en een injectiesysteem met dubbele gasklephuizen. Net als de 750 heeft ook de 1200 een geavanceerd ride by wire injectiesysteem met drie verschillende mappings: Sport, Touring en Rain.
Het stalen vakwerkframe met aluminium verstevigingen lijkt op die van de 750-versie. dat doet ook de bijna horizontaal geplaatste achterschokbreker aan de rechterzijde. Het rijwielgedeelte is verder aangekleed met een 43 millimeter Sachs-voorvork en -achterschokbreker, beide volledig instelbaar. De remmen worden door Brembo verzorgt, met aan de voorzijde twee 320 millimeter schijven en radiaal gemonteerde vierzuiger-klauwen. Optioneel kan de Dorsoduro 1200 worden voorzien van een uitschakelbaar ABS-syteem en tractiecontrole. Deze kennen beide drie verschillende niveaus van activiteit.