+ Plus

Zelfrijdende BMW R1200GS Adventure

Zaterdag 8 september lichtte BMW een tipje van de sluier op voor de toekomst van het motorrijden. MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink was één van de hele weinige journalisten die bij zeer hoge uitzondering – en in gezelschap van Professor Karl Viktor Schaller, de Executive Vice President Development van het BMW-concern (één van de opperbazen van BMW dus) een exclusief kijkje mocht nemen op het BMW testcentrum in het Zuid-Frans Miramas. En naast een volledig elektrische ‘S1000R’ zag hij nog een aantal nieuwe technieken waar BMW nu achter de schermen aan werkt. Maar het hoogtepunt van het bezoek was zonder twijfel een zelfrijdende BMW R1200GS Adventure!

In één van de komende nummers van MotoPlus komen we uitgebreid terug op dit exclusieve kijkje achter de schermen van de ontwikkelingsafdeling van BMW, maar in dit nummer wilden we u het bizarre hoogtepunt van dit kijkje in de toekomst niet onthouden. Naast de ogenschijnlijk productieklare elektrische BMW ‘S1000R’ – waarmee een BMW-testrijder een flink aantal supersnelle rondes op het racecircuit van hun ‘Testgelände’ in het Zuid Franse Miramas reed om ons te overtuigen dat BMW blijkbaar ook klaar is voor een elektrische toekomst.

Met hun elektrische i3 en i8 auto’s en hun elektrische scooter heeft BMW natuurlijk ook al erg veel kennis en ervaring in huis voor de elektrische mobiliteit en daar kan een eventuele elektrische BMW motorfiets natuurlijk volop van profiteren. Hoewel we deze elektrische BMW niet van heel dichtbij mochten aanschouwen, zag het er behoorlijk productieklaar uit. Over een eventuele marktintroductie hulden de aanwezige BMW-mensen zich in Miramar in nevelen, maar de glimlach op hun gezicht sprak boekdelen!

Verbijsterde reacties

Maar zoals gezegd vormde de zelfrijdende BMW R1200GS Adventure het hoogtepunt van ons exclusieve bezoek aan dit BMW-testcentrum. Een testrijder kwam aanrijden met een ogenschijnlijk standaard-GS Adventure voorrijden. Aan het uiterlijk vielen alleen een aantal camera’s en sensoren, een grote GPS-antenne op de topkoffer en een extra ‘jiffystand’ rechts op. De testrijder stopte, stapte af en hield de GS nog even vast, waarna de machine na een paar tellen uit zichzelf verder reed. Een bizar gezicht, waarbij de BMW-technici zeer geamuseerd naar de verbijsterde reacties van het selecte groepje toeschouwers zaten te kijken.

Na van de eerste ‘schrik’ te zijn bekomen, bedenk je natuurlijk al snel: zelfrijdende motor? Wat is dan nog de lol van motorrijden? Maar het idee achter de zelfrijdende motor is volgens BMW absoluut niet dat je als motorrijder in de toekomst als een soort van passagier gaat meerijden op je eigen machine. Maar BMW wil bij alle ontwikkelingen van autonoom rijdende auto’s ook op dit vlak een vinger aan de pols houden, omdat zij zich zorgen maken dat de motorfiets door de meeste autofabrikanten volledig wordt vergeten als weggebruiker. Juist om tegengas te geven aan al die autonoom rijdende auto’s die de komende jaren ongetwijfeld op de weg gaan komen, ontwikkelt BMW als belangrijk signaal nu deze zelfrijdende motor. Waarbij de ontwikkelingstechnici denken dat de technieken van het autonoom rijden in de toekomst de motorrijder wellicht wel kunnen gaan helpen als veiligheidssysteem, om het motorrijden dus nog veiliger te maken.

Kinderschoenen

Dat het systeem dus continu je rijgedrag in de gaten houdt en je behoedt voor een botsing of een schuivertje. Of door in te grijpen als het wegdek toch plotseling gladder is dan jij denkt. Of in te grijpen als een andere verkeersdeelnemer jou over het hoofd ziet en je dan eerst waarschuwt en daarna eventueel ingrijpt met een stuurcorrectie. De techniek van de autonoom rijdende R1200GS Adventure staat nog in de kinderschoenen, wat vooral te zien was aan de enorme berg elektronica, waarmee de drie grote koffers van de Adventure geheel gevuld waren. In de toekomst moet vooral dit compacter worden en in één of twee boxen onder het zadel gaan passen. Volgens BMW duurde de ontwikkeling van een autonoom rijdende auto ongeveer tien jaar, maar zal dit voor motorfietsen veel sneller kunnen gaan.

Op onze website staan inmiddels twee aardige filmpjes van deze zelfrijdende BMW R1200GS Adventure. In één van de komende nummers van MotoPlus komen we uitgebreid terug op dit exclusieve kijkje achter de schermen, waarbij we ook zagen dat BMW hard aan het werk is met nieuwe soorten verlichting, meer gebruik van carbon-onderdelen en onderdelen die worden gemaakt met een 3D-printer, tot en met complete frames aan toe!

Lees meer over

BMW R1200GS R1200GS Adventure

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...
Vergelijkingstest 3 power nakeds

Vergelijkingstest 3 power nakeds

3 oktober, 2024

Deze naked bikes behoren tot de sterkste motoren die je gewoon in de winkel kunt kopen. Dat is echter slechts een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-