Yamaha motornieuws 2007
De concurrentie in het middensegment was dit jaar moordend. Om het hoofd boven water te houden, moet er dus flink getrappeld worden. Met een aantal slimme – en niet allemaal even zichtbare – updates geeft Yamaha de FZ6 en FZ6 Fazer komend jaar wat extra slagkracht. Uiterlijk lijkt er weinig nieuws onder de zon. Klopt gedeeltelijk. De naked FZ6 heeft nog steeds dezelfde snoet, maar de Fazer heeft subtiele aangezichtschirurgie ondergaan. De neus staat iets lager en heeft nog wat meer de scherpe gelaatstrekken van de R-serie gekregen, wat benadrukt wordt door de meer uitgesproken luchtinlaten. Het ruitje is verbeterd en moet minder turbulentie geven. Beide 600’s hebben nu de cockpit van de FZ1, dus de niet af te lezen digitale toerenteller is voltooid verleden tijd. Hoera! Om het al niet beroerde stuurkarakter van de FZ6 net even frivoler te maken, is de aluminium swingarm aangepast. De stijfheidbalans is verbeterd, wat je in het verbeterde zadel moet merken aan een lichter stuurkarakter. Het krachthonk van de Fazer, tweede generatie YZF-R6, staat in 2007 ook weer op scherp. Geen wereldschokkende ingrepen, maar een gerichte wijziging van het injectieprogramma. Resultaat? Betere prestaties in het meest gebruikte toerengebied en een betere gasrespons in het hogere toerenbereik. Een koppeling tussen de uitlaatbochten 2 en 3 moet de polsslag van de vloeistofgekoelde vierpitter verder versterken. Het uitlaatsysteem is uiterlijk identiek aan dat van het huidige model, maar heeft een compleet nieuw binnenwerk met een grotere drieweg katalysator en een zuurstofsensor. Yamaha handhaaft in 2007 ook de 2006-modellen van de FZ6 en heeft voor het onderscheid de nieuwe lichting de toevoeging S2 gegeven. Beide worden ook met ABS leverbaar. Ook de good old XJR1300 ging voor 2007 even in de revisie. Uiterlijk nog steeds het type ruwe bolster, blanke pit, maar inwendig is er een en ander verfijnd. Belangrijkste nieuws is de komst van een injectiesysteem. Verder in het kort: in- en uitlaattraject geoptimaliseerd, nieuw 4-in-2-in-1 uitlaatsysteem met EXUP-klep, nieuwe Öhlins achterschokdempers en een actievere zithouding.