Yamaha Dakar MotoPlus Challenge 2006
Dromen van DakarLe Dakar mag je met recht de moeder aller rally’s noemen. De ontberingen voor mens en machine tijdens de bijna drie weken durende confrontatie met de ruige woestijn staan velen op het netvlies gebrand. Toch dromen veel motorrijders ervan om dit avontuur ooit zelf eens mee te maken. Via de Yamaha MotoPlus Dakar-challenge kun je er nu aan proeven.. Natuurlijk is het leuk om op je off-road over glibberige bospaden en zware maisvelden te knallen. Of de hoge springschansen op de plaatselijke crossbaan te bedwingen. Maar voor het ultieme off-road-gevoel lonkt het avontuur dat Dakar-rally heet. Beelden van ploeterende motorrijders, tot aan de buddyseat weggezakt in het mulle woestijnzand. Beelden waarbij het “waarom-ben-ik-hier-in-godsnaam-aan-begonnen” van de gezichten van de deelnemers afdruipt, stralen echter ook avontuur, spanning en sensatie uit. Niet verbazingwekkend wanneer je weet welke obstakels de Dakaristen allemaal moeten overwinnen: ruim twee weken rijden door een bijna onbegaanbaar landschap, technische problemen, veel te weinig slaap, comfort in de vorm van een flinterdun slaapmatje en het gevaar dat achter elke duin of iedere bocht schuilt. Zodra echter de laatste kilometers over het strand naar het eindpunt in de Senegalese hoofdstad Dakar worden afgelegd, smelten die ontberingen weg als sneeuw voor de zon… Maar helaas blijft een dergelijke Dakar-ervaring voor de meesten een ver-van-mijn-bed-show. Naast het gebrek aan kennis, tijd en contacten, is het financiële plaatje van het woestijn avontuur ook allesbehalve aantrekkelijk. Maar op 15, 16 en 17 september kun je op het Eurocircuit in Valkenswaard toch proeven aan de Dakar-sfeer, want dan wordt de Yamaha MotoPlus Dakar Challenge 2006 gehouden. Tijdens dit weekend krijgt een beperkte groep deelnemers de kans om te laten zien dat ze uit het echte avontuurlijke offroad-hout zijn gesneden. Centraal staat natuurlijk het offroad-rijden, aangevuld met bijkomende competitie-elementen als navigeren, trial-rijden, uithoudingsproeven, het sleutelen en nog veel meer. Dat betekent niet dat fervente offroadrijders per definitie een voorsprong hebben, want het gaat hier om het totaalplaatje dat je als deelnemer neerzet. Met hardrijden alleen heeft immers nog nooit iemand de Dakar op zijn naam geschreven! Niet alleen fysiek zul je tot het uiterste worden gedreven, maar ook mentaal. Tijdens de Dakar is er van comfort geen sprake, tijdens de Challenge daarom ook niet. Eten, slapen, rusten, alles gebeurt in de buitenlucht of in het bivak met de speciale nomadentent. En douchen doe je na drie dagen ook maar lekker thuis. Beschik je over het motorrijbewijs, ben je zowel lichamelijk als geestelijk in een goede conditie, kun je net zo goed in teamverband als alleen opereren en ben je niet vies van een echte uitdaging, schrijf je dan in voor de Yamaha MotoPlus Dakar Challenge 2006. Er is plaats voor ongeveer zestig deelnemers, dus wees er dus op tijd bij. Het inschrijfgeld bedraagt € 990,- en in ruil daarvoor krijg je naast een onvergetelijk weekend, ook een complete crossoutfit ter waarde van € 1000,- (bestaande uit onder andere laarzen, crossbroek, backprotector, bril, handschoenen en ARAI-crosshelm) plus het gebruik van een nieuwe Yamaha WR450F. Bovendien gaat zowel de winnaar van het dames- (bij minimaal tien inschrijvingen) als het herenklassement met zo’n nieuwe Yamaha WR450F huiswaarts. Kijk voor uitgebreide informatie en het complete reglement op www.yamaha-motor.nl/dakar. Zie je jezelf in je dromen al rijden? Surf dan naar www.yamaha-motor.nl/dakar en vul een inschrijfformulier voor de Challenge in. Tijdens de Challenge wordt er een echt bivak ingericht rond de serviectruck van het Yamaha Holland Team. Slapen doe je in een echte Nomadentent. YAMAHA HOLLAND TEAM Op zes januari 2007 gaat de 29e Dakar-rally van start in Lissabon, om vijftien dagen later en 15.000 kilometer verder in Dakar te eindigen. Ook dit jaar komt het Yamaha Holland Team weer aan de start. Eerste rijder van het team is Marcel van Drunen. De meervoudige crosskampioen, die tegenwoordig succesvol is als Supermoto-coureur, start voor de tweede keer in de Dakar. Hij krijgt gezelschap van een andere motorsport-topper, Daniël Willemsen. Willemsen is momenteel hard op weg naar zijn vijfde wereldtitel in de zijspancross en gaat zijn horizon letterlijk en figuurlijk verbreden met de Dakar-deelname. Het kwartet mannen wordt gecompleteerd door Bryan Zuidinga, medewerker van Yamaha Motor Europe NV, en de Japanner Teruyuki Ohashi, die straks in Lissabon zal aansluiten bij het Nederlandse team. De vrouwelijke inbreng binnen het Yamaha-team komt van Mirjam Pol, die in de 2006-Dakar, ook op een Yamaha, tweede werd in het vrouwenklassement. Dit jaar gaat zij voor het hoogst haalbare. Het hele team rijdt met een voor de rally geprepareerde Yamaha WR450F. Bryan Zuidinga makt darabij als enige gebruik van Yamaha’s tweewielaandrijving. De vijf rijders krijgen assistentie van zeven monteurs in twee assistentievoertuigen, waarbij het doel is om minimaal vier van de vijf motoren over de finish te krijgen. Het Yamaha Holland Team voor de komende Dakar met v.l.n.r. Mirjam Pol, Marcel van Drunen, Huub Forschelen van Yamaha, Bryan Zuidinga en Daniël Willemsen. WR450F Net als het Yamaha Holland Team zal er tijdens de Challenge gereden worden met Yamaha WR450F’s, waarvan er 25 klaar staan voor de Challenge-deelnemers. De WR is Yamaha’s offroad-topmodel en gebaseerd op de succesvolle YZ450F-crosser waarmee Stefan Everts zo enorm succesvol is in de MX1-motorcross. Met een vermogen van 58 pk en een koppel van 47 Nm, in combinatie met een upside-down-voorvork en een monocross-achtervering – met respectievelijk 300 en 305 mm veerweg – is de WR bij uitstek geschikt voor het betere ploegwerk door zand en modder. BIjzonder is dat er naast de standaard WR ook nog een gelimiteerde 2-trac-uitvoering leverbaar is, waarbij het voorwiel ook aangedreven wordt door een hydraulisch systeem.