+ Plus

WK Superbike Silverstone, Engeland 2013

Michael van der Mark heeft zijn eerste overwinning van het seizoen binnen. De Nederlander versloeg echter niet de voltallige WK Supersport-concurrentie in Silverstone, hij schreef Nederlandse motorsportgeschiedenis door samen met zijn teamgenoten Leon Haslam en Takumi Takahashi de Acht Uren van Suzuka te winnen. Van der Mark had na de race in Silverstone het gevoel een top 3-plaats te zijn misgelopen. In een tumultueuze race, na een verbeten lijf-aan-lijf-duel met Sam Lowes gewonnen door Kenan Sofuoglu, reed Van der Mark als vijfde achter Florian Marino toen hij zich verkeek op de lijnen van de Fransman en hard het grind in stuiterde. Vanaf de 22e plaats werkte hij zich vervolgens nog op tot een negende positie. “Ik zat aan de verkeerde kant en Marino stuurde wat later in. Hij kon niet weten dat ik daar zat”, nam Van der Mark de schuld op zich. De eerstejaars Supersport-coureur was getergd. “Je baalt zó. Ik wilde er nog alles uithalen en ik heb vanaf dat moment op de grens gereden. Twee ronden na die fout reed ik mijn snelste raceronde. Als je zag hoeveel tijd ik in de grindbak verspeelde, had ik minimaal derde kunnen worden.” Van der Mark toonde zich voor de zomerstop vaak sterker in het tweede deel van de race. “Het is maar weinig, maar ik verlies net wat te veel in de eerste ronden. Ik weet niet hoe dat komt. Het is lastig, want dan komen jongens voorbij die overal zitten te prikken en niet sneller zijn. Als ik er dan weer voorbij ben, gaat het tempo omhoog. In Assen en Portimao heb ik harder voor de vierde plaats moeten werken dan voor de podiums in Australië en Spanje. Ik moest in Assen van heel ver komen. Op een gegeven moment reed ik veertiende. In Portimao zat ik eerst onwijs ver achter de kopgroep, maar ik kon toch het gat dichtrijden. Dat je dan net niet het podium haalt is balen, maar ik had toch ook de voldoening van een goede race.” De slotrace in India staat op losse schroeven, maar met onder meer wedstrijden op de Nürburgring en Magny Cours – waar Van der Mark het afgelopen jaar de Superstock-races won – en Jerez – waar hij imponeerde tijdens testen – is de coureur nog niet geheel tevreden met de vierde plaats in de tussenstand. “Het gaatje met de kop is nog te groot, maar wordt wat kleiner. Ik heb laten zien dat ik een podiumkandidaat ben. Ik denk dat ik daar vaker kan staan.” Onverwacht stond Van der Mark daar in het laatste weekend van juli ook in Suzuka. Zijn teambaas Ronald ten Kate was in Australië al benaderd door HRC-vice-president Shuhei Nakamoto met de vraag of Van der Mark inzetbaar zou zijn voor de zeer prestigieuze Acht Uren-race. Zeer verrassend bleek hij op de voor hem onbekende Fireblade met Bridgestone-banden de snelste Honda-rijder in de kwalificatie. “Ik had zelf ook niet verwacht dat het zo goed zou gaan. Niemand eigenlijk. Maar elke keer dat ik er op stapte, ging het beter. De fiets was ook onwijs goed. Suzuka is zo’n geweldig circuit. Je hebt eerst het bochtige gedeelte, daarna een deel stop & go en dan weer snelle bochten. De lengte (5,8 km, FW) maakte het extra moeilijk, maar het is nu al één van mijn favorieten.” Zijn MuSashi HARC-PRO Racing Team leidde de race aan het eind van het eerste uur, maar zakte in het volgende uur terug naar de tweede plaats. In het derde uur veroverde Van der Mark de koppositie. De Supersport-coureur stond als derde rijder op de lijst en wist lang niet of hij wel zou rijden. “Ze lieten het wel doorschemeren, maar pas bij de wedstrijdtactiek werd er over gesproken.” Uiteindelijk reed de Suzuka-rookie slechts één stint en teamgenoot Takumi Takahashi glibberde op slicks in het laatste uur naar de winst. “Het werd steeds spannender en als dan de finish is… Niet normaal wat er dan op je af komt. Zóveel mensen. Het was heel speciaal.” De twee Superbike-races op Silverstone kregen met Jonathan Rea en Loris Baz twee winnaars die dit jaar nog niet eerder op de bovenste podiumtrede hadden gestaan. Beide races werden onder wisselvallige omstandigheden verreden, maar geen enkele rijder koos er voor om banden te wisselen. De vanaf de derde plaats gestarte Rea – uitgevallen in Suzuka na een crash van teamgenoot Kiyonari – pakte na zeven ronden de leiding over van Tom Sykes en reed vervolgens ruim drie seconden voor polesitter Eugene Laverty, Suzuki-coureur Leon Camier en klassementsleider Sylvain Guintoli naar zijn eerste overwinning sinds Donington vorig jaar. In de tweede race belandde Rea net naast het podium nadat hij in de openingsfase te veel tijd had verloren achter de terughoudend acterende Sykes, ook slechts elfde in de eerste wedstrijd. Sykes’ teamgenoot Loris Baz werd verrassend de zevende winnaar van het seizoen. De Fransman scoorde een vijfde plaats in de eerste race en rekende vervolgens later af met landgenoot Jules Cluzel en Laverty. De belangrijkste kampioenskandidaten Guintoli en Sykes finishten als vijfde en zesde. De in de trainingen hard gevallen Marco Melandri moest diep gaan voor twee kleurloze negende plaatsen. Voor Silverstone had Melandri te horen gekregen dat BMW zich terugtrekt uit het WK Superbike. Na het weekend werd een aantal reglementswijzigingen bekend gemaakt voor 2014, zoals maximaal acht blokken per rijder, een – nog nader vast te stellen – maximaal prijs voor remmen en vering en ook stemde de MSMA er in toe om complete machines te leveren tegen een maximum prijs van ongeveer 3 ton. Belangrijk is ook de toelating van zogenoemde EVO-machines, waarvan de blokken en elektronica zullen moeten voldoen aan striktere Superstock-eisen, maar vering, remmen en chassis mogen identiek zijn aan de duurdere Superbikes. Ronald ten Kate kon zich redelijk vinden in de vooral kostenbesparende wijzigingen. “Wij hebben een aantal jaren al voorgesteld om met een maximaal aantal blokken te gaan werken”, aldus Ten Kate. “Wij hadden als idee om per weekend één blok te gebruiken, nu worden het acht per jaar. Dat is aardig krap. Dit gaat voor iedereen wel gevolgen hebben, want de blokken zijn er nu niet op gemaakt om het zo lang vol te houden.” Ook voor de maximum prijs voor vering – een enorme kostenpost voor fabrieksgerelateerde teams – en remmen is wat te zeggen, meende Ten Kate. “De echte fabrieksspullen waren al voor veel teams niet verkrijgbaar. Nu komt er een zekere mate van gelijkheid, zoals die er al is met de banden.” De komst van ‘EVO-machines’ zal vooral voor ‘veldvulling zorgen’, schatte Ten Kate in. “Het kan ook de opstap van Stock-teams naar het WK Superbike verkleinen. Ik sluit niet uit dat wij er ons ook mee bezig gaan houden in de toekomst. Het is geen mega-stap om zo’n machine te bouwen.” UITSLAGEN EERSTE SUPERBIKE-RACE SILVERSTONE: 1. Jonathan Rea (GB), Honda; 2. Eugene Laverty (IRL), Aprilia; 3. Leon Camier (GB), Suzuki; 4. Sylvain Guintoli (F), Aprilia; 5. Loris Baz (F), Kawasaki. TWEEDE RACE: 1. Baz; 2. Jules Cluzel (F), Suzuki; 3. Laverty; 4. Rea; 5. Guintoli WK-TUSSENSTAND: 1 Sylvain Guintoli, 262; 2. Tom Sykes, 249; 3. Eugene Laverty, 226. WK SUPERSPORT 1. Kenan Sofuoglu (TUR), Kawasaki; 2. Sam Lowes (GB), Yamaha; 3. Fabien Fôret (F), Kawasaki; 4. Kev Coghlan (GB), Kawasaki; 5. Chris Iddon (GB), MV Agusta; 9. Michael van der Mark (NL), Honda WK-TUSSENSTAND: 1. Sam Lowes, 160; 2. Kenan Sofuoglu, 131; 3. Fabien Fôret, 101; 4. Michael van der Mark, 80. Bijschriften (opening) Michael van der Mark samen met Leon Haslam en Takumi Takahashi als winnaars op het podium van de Acht Uren van Suzuka. De 20-jarige coureur schreef Nederlandse motorsportgeschiedenis. (Suzuka_actie) Van der Mark was tijdens de trainingen de snelste Honda-rijder op de voor hem onbekende Fireblade met Bridgestone-banden. (reserve) Hoewel hij maar één stint reed, eisten de inspanningen hun tol. (Silverstone_vandermark) In Silverstone werd Van der Mark (60) negende in de Supersport-race. Er had meer in gezeten. (Rea) Jonathan Rea wist in Silverstone eindelijk weer eens een Superbike-race te winnen. Een zeer bklije Ronald ten Kate vergezelde hem op het podium.

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...