WK Superbike Qatar en Australi
In zijn laatste jaar als coureur heeft Troy Bayliss al na twee raceweekenden laten zien dat hij niet met de stille trom af wil door de zijdeur. De bijna 39-jarige Ducati-coureur wist in Qatar en Australië drie van de vier races te winnen en leidt comfortabel in de tussenstand. Ook werd duidelijk dat de nieuwe Ducati 1098 dit jaar op het circuit en achter de groene tafel vaak onderwerp van gesprek zal zijn.De 1200 cc-twins drukken na vier races al hun stempel op het kampioenschap. Niet alleen wist Bayliss drie van de vier wedstrijden naar zijn hand te zetten, zeven van de in totaal twaalf podiumplaatsen waren voor Ducati-coureurs. Na de volgende race in Valencia zal het technisch reglement opnieuw aan een inspectie worden onderworpen, waarbij echter niet alleen gekeken mag worden naar de technische kracht van de brigade uit Bologna. De conclusie is gerechtvaardigd dat Ducati in de breedte een sterk veld heeft, want naast boegbeeld Bayliss waren Max Biaggi (twee maal), Ruben Xaus en Bayliss’ teammaat Michel Fabrizio goed voor podiumplekken. Het valt echter niet te ontkennen dat Troy Bayliss de onbetwiste smaakmaker van de eerste twee WK Superbike-weekends was. In Phillip Island crashte hij in de tweede kwalificatie en moest hij met acht hechtingen in zijn linker elleboog beginnen aan de Superpole. Bayliss verpulverde het polerecord en pakte een dag later bij zijn laatste optreden voor eigen publiek een indrukwekkende dubbel. In Qatar was Bayliss’ optreden op zijn minst spraakmakend. Vanaf een zevende startplaats bouwde de tweevoudig wereldkampioen zijn race echter gestaag op, maar de Ducati-coureur zat minimaal drie keer naast de baan. In de slotfase zette hij de achtervolging in op de leidende Max Biaggi en slaagde er zelfs in om de Italiaan enkele bochten voor het eind te passeren. In de laatste bocht kwam de counter van Biaggi, maar toen die te wijd ging, kon Bayliss eenvoudig terug naar de leiding en boekte hij zijn 42e WK Superbike-overwinning. Bij zijn beslissende inhaalmanoeuvre keek Bayliss lang en veelbetekenend over zijn linkerschouder naar de breed uitwaaiende Biaggi keek. “Je mag zelf invullen wat die blik betekende”, grijnsde Bayliss. “Ik was ontzettend blij dat ik de eerste overwinning op een 1098 heb behaald. Ik geloof dat het een van m’n mooiste overwinningen ooit is. Ik ben een paar keer naast de baan geweest, maar dat kwam omdat ik haast had! Bij Max zag het er allemaal mooi vloeiend uit. Volgens mij had ik meer problemen dan hij.” In de tweede race liet Bayliss zijn Ducati zoals hij was, maar het tempo lag te hoog voor hem. Verder dan een vierde plaats kwam Bayliss niet. “Die laatste acht ronden waren niet leuk. Per ronde scheelde het twee seconden vergeleken met de eerste race. De motor wilde alleen maar rechtuit. Ik lag er bijna een paar keer af en moest het gewoon kalmer aan doen.” Na zijn tweede dubbel in Phillip Island – Bayliss won eerder in 2002 beide races op eigen bodem – gaf de coureur aan dat zijn afscheid van eigen publiek hem niet onberoerd had gelaten. “Het was een ongelooflijk weekend, met wat ups en downs. Mijn jongens moesten op zaterdag hard werken om alles weer voor elkaar te krijgen. Ik maak er geen gewoonte van om machines af te schrijven, maar op zaterdag was het echt raak. Op zondag waren het droomraces voor me. Aan de resultaten van de andere Ducati-rijders kun je zien dat de machine gewoon erg goed is. Na mijn crash was mijn elleboog toch wel pijnlijk. Soms zie je de omstandigheden in Phillip Island tussen de wedstrijden sterk veranderen, maar ik besloot toch om de afstelling te laten zoals hij was. In de eerste race had ik last van mijn elleboog, in de tweede race voelde ik niks. Ik wist gewoon dat die dubbel er aan kwam. Het kwam allemaal neer op geconcentreerd blijven en op mijn pitboard letten. Zoals het vandaag ging, was het perfect.”Bayliss onderging een typische luidruchtige huldiging voor eigen publiek. “De wetenschap dat ik mijn laatste optreden in Phillip Island met een dubbel heb afgesloten, zal me altijd bijblijven. Dat was mooi voor mijn familie en vrienden en bovendien heb ik nu een aardige voorsprong van 27 punten. Maar er is nog een lange weg te gaan.” Dat die voorsprong kleiner had kunnen zijn wanneer Max Biaggi niet in beide races ten val gekomen was, realiseerde Bayliss zich ook. “Max reed misschien wel boven zijn eigen grenzen en dan is dit wat er kan gebeuren. Hij is een harde vechter, maar twee keer op één dag onderuit past niet goed bij hem. Die tweede crash was een serieuze.”Biaggi verspeelde na een knap optreden in Qatar zo niet alleen minimaal 36 WK-punten, de 36-jarige stylist brak bij die tweede huiveringwekkende val ook een pols. In de eerste race was hij bezig om zijn achterstand op de leidende Bayliss te verkleinen, in de afsluitende wedstrijd zat hij bijna aan het achterwiel van tweede man Fonsi Nieto toen het catastrofaal mis ging aan het eind van het rechte stuk. Biaggi, die in zijn lange carrière zelden botten brak, zal nu de aanstaande Valencia-test moeten missen. In Qatar was de vloeiend maar agressief rijdende Biaggi een lust voor het oog. De Italiaan was uitstekend weg van een knappe derde startplek en leek hij toch de man die Ducati haar eerste 1098-zege zou schenken. De vastbesloten Bayliss voorkwam dat Biaggi niet net als bij zijn WSB-debuut in 2007 winnend over de streep ging. “Maar het was een geweldige wedstrijd”, meende de geklopte Biaggi. “Het was heel ‘close’ en dit zijn van die wedstrijden die je net zo goed kunt winnen als verliezen. Ik reed op de grens en dat merkte ik ook op het laatst toen ik Bayliss weer wilde passeren. Bij het insturen blokkeerde ik het voorwiel, maar ik wilde hem verslaan.” Biaggi toonde zich na een relatief korte gewenningsperiode een snelle leerling op de 1200 cc-twin uit Bologna. “Naast de baan lijkt het misschien alsof ik nog met een viercilinder rijd. Een groot verschil is dat je met een viercilinder makkelijk snel terug kunt schakelen, omdat zo’n machine bijna 15.000 toeren maakt. Een twin maakt veel minder toeren. Het achterwiel blokkeert sneller. Nu moet ik bij het ingaan van bochten de koppeling veel meer gebruiken dan ik gewend was. Het voelt soms als rijden met een Supermoto. De Ducati heeft een relatief flexibel chassis. In het verleden heb ik machines gereden met stijve frames en zo krijgen we deze motor nooit. Wat ik op deze machine nodig heb, is een supersolide voorkant. Dan maakt het mij niet uit wanneer de achterkant glijdt.” In de tweede race speelde Biaggi andermaal een hoofdrol, waarbij hij het bikkelharde duel met zijn teammaat Ruben Xaus – vierde in race 1 – in zijn voordeel leek te beslissen. Door een technisch mankementje verloor Biaggi echter vermogen en moest hij niet alleen Xaus laten gaan, maar ook de zeer verrassende Fonsi Nieto die zijn eerste WK Superbike-race wist te winnen. Al vanaf de start van de Superpole in Phillip Island reed Biaggi als het ware een inhaalrace. In zijn outlap merkte hij dat zijn schakelpedaal was afgebroken, waardoor hem niets anders restte dan de pitlane binnensturen. Vanaf een ondermaatse zestiende plaats reed Biaggi twee fenomenale inhaalraces – die echter beide eindigden in het grind. “Het probleem met het starten vanaf die zestiende plaats was dat ik zoveel rijders moest inhalen en continu op de grens moest rijden. In de eerste race gleed ik weg over de voorkant, in de tweede race remde ik heel hard omdat Nieto vroeg remde. Het achterwiel kwam los, stapte opzij en gooide me van de fiets.” Van zijn Sterilgarda/Ducati was alleen de elektronica nog bruikbaar. Na twee raceweekenden staat daarom niet Biaggi maar de opgebloeide Fonsi Nieto tweede in de WK-tussenstand. De 29-jarige Suzuki-debutant profiteerde in Qatar in de tweede wedstrijd optimaal van de superieure snelheid van de Alstare/Suzuki. Nieto boekte in Qatar Suzuki’s vijfde overwinning in acht starts. De Spanjaard stapte in 2005 het WK Superbike binnen en kreeg zijn portie kritiek te verwerken toen hem verweten werd dat hij altijd probeerde in de slipstream van de snelle mannen als Bayliss en Corsere mee te willen liften naar een betere tijd. “Maar hoe moest ik anders leren hoe ik met een Superbike moest rijden?”, verweerde Nieto zich. “Ik draag deze eerste overwinning niet alleen op aan mijn familie, m’n vrienden, team en sponsors, maar ook aan al die mensen die niet meer in me geloofden. Een heleboel mensen denken dat het mij met mijn achternaam maar is komen aanwaaien, maar ik heb mijn hele leven aan de sport gewijd. Deze race heb ik gewonnen door kalm te blijven. Aan het eind spinde de band behoorlijk. De traction control werkte wel, maar ik heb het uitgeschakeld, omdat het mij alleen maar belemmerde.”Zijn landgenoot Ruben Xaus bezet de derde plaats in het klassement. De teammaat van Max Biaggi scoorde in race twee een tweede plaats in Qatar achter Nieto en kwam in de overige drie races als vierde binnen. Op de openingsdag in Phillip Island was de Spanjaard nog twee maal over het voorwiel weggegleden. Na zijn tegenvallende elfde startplaats revancheerde hij zich sterk in de races. In de openingswedstrijd kreeg hij enkele malen nogal nadrukkelijk midscheeps bezoek van Ducati-nieuweling Michel Fabrizio, iets wat Xaus bepaald niet zinde. “Wat hij deed, was niet netjes”, oordeelde Xaus. “Als je zoiets in de eerste race bij me doet, moet je weten dat ik je in de tweede race terugbetaal. Ik ben een harde rijder, maar wel fair.” Tot een tweede confrontatie kwam het niet, omdat Fabrizio in de tweede race – net als Roberto Rolfo, Jakub Smrz en Troy Corser – een ride through-penalty kreeg vanwege een jumpstart. Hoewel Corser vierde staat in de tussenstand, gaat het met hem en teamgenoot Nori Haga bepaald niet naar wens. Een fantastische poleposition en een derde plaats in Qatar konden niet verhullen dat de Yamaha-mannen met bandenslijtage problemen kampen. In Phillip Island, waar hij in totaal zeven maal won, was rivaal Bayliss te sterk in de openingsrace en in de tweede wedstrijd crashte Corser terwijl hij aan de leiding lag. Nori Haga crashte in Qatar in de training én – op bizarre wijze toen hij na een inhaalactie van Biaggi zijn linkerhand van de clip on haalde – in de eerste race. Vanaf dat moment liep de bont en blauwe vice-wereldkampioen van 2007 achter de feiten aan. Zijn negende plaats in de tussenstand is ver beneden de maat. Op de nog erg “verse” Ten Kate Honda Fireblade presteerde de 35-jarige Carlo Checa vooral in Australië sterk, op een circuit waar hij drie jaar geleden nog als derde finishte in de MotoGP. Checa startte vanaf plaats vier, maar werd in de openingsfase van de eerste race bruut van zijn machine gereden door Russell Holland. Op dat moment was er al met een rode vlag gezwaaid vanwege een ernstig incident bij de start (zie Superbike Kort). “Ik had pijn in m’n voet, misschien vanwege een gebroken teen”, vertelde de Ten Kate-coureur. “Bij de herstart moest ik op mijn reservemachine stappen. Daarmee had ik wat last van chatter en dat maakte het lastig passeren. Op het rechte eind moest ik ook jongens voorbij laten.”In de tweede race reed Checa beheerst naar de tweede plaats, zijn eerste WSB-podium, achter Bayliss, maar voor zijn weer sterk rijdende landgenoot Nieto. In Phillip Island kreeg het team nieuwe onderdelen (onder meer een andere swing arm), maar het Ten Kate-team staat echter nog veel werk te wachten, weet ook Checa. “We hebben dan wel fabriekssteun van Honda, maar we moeten op veel punten verbeteren. Bijvoorbeeld op het gebied van ‘engine braking’ die we momenteel niet genoeg kunnen afstellen. We hebben geen andere versnellingsbak en we hebben het standaard ‘engine braking’-systeem. Als we daar wat aan kunnen veranderen, weet ik niet of we direct harder gaan, maar het wordt wel makkelijker om te racen.” Het WK Superbike noemt Checa “onvoorspelbaar”, iets wat zijn teamgenoten Kenan Sofuoglu en Ryuichi Kiyonari zullen bevestigen. Sofuoglu rijdt nog teveel als met een Supersport-machine en voelt zich fysiek nog niet sterk genoeg op de Superbike. Kiyonari reed dramatisch in Qatar (hij finishte als 22e en negentiende), maar liet zich in Australië met een zesde plaats in race twee van zijn betere kant zien. In de Supersport-klasse zal het Ten Kate-gezelschap ook hard moeten werken om een zevende opeenvolgende Supersport-titel binnen te halen. In Qatar schakelden de teammaten Jonathan Rea en Andrew Pitt elkaar uit toen Rea met een highsider spectaculair afstapte en Pitt de machine van de Noord-Ier niet kon ontwijken. Rea liep een pijnlijke blessure op aan zijn rechter ringvinger, Pitt was oké. De race in Qatar werd gewonnen door Broc Parkes, maar alleen omdat zijn vanaf pole vertrokken teamgenoot Fabien Foret in de laatste ronde zijn Yamaha R6 met een lege tank aan de kant moest zetten. In Australië kreeg Parkes zijn portie pech te verwerken. In de tweede ronde gleed hij als koploper onderuit in de Honda Corner. In een razend spannende race wist uiteindelijk Pitt de meeste punten te claimen, nipt voor Josh Brookes en diens teamgenoot Robin Harms. Foret werd vierde, Rea vijfde voor Triumph-coureur Garry McCoy. Barry Veneman kende twee totaal verschillende raceweekenden. Zijn zesde plaats in Qatar was knap, vooral omdat hij in de eerste ronde bij een poging om zijn rem te verstellen per ongeluk de machine uitschakelde. Het kostte de Suzuki-coureur een aantal ronden om weer in het ritme te komen, maar daarna reed Veneman sterk. Zijn optreden in Phillip Island stelde echter teleur. Veneman trainde als 21e vanwege een chronisch gebrek aan grip en een vervelende crash in de tweede tijdtraining. Zijn negende tijd in de warm up was het resultaat van drastische set up-wijzigingen. Bij de start verpestte Veneman echter zijn race, omdat hij in de ogen van de wedstrijdleiding niet stil stond. De Nederlander klom op naar een dertiende plaats, maar werd bestraft met een drive through en finishte slechts als twintigste. WSB Kort• Na de sterke prestaties van de Ducati-coureurs in Qatar werd er al weer veel over de nieuwe WSB-regels gesproken. De 1200 cc-twins moeten weliswaar zes kilo zwaarder zijn en ademen door air restrictors, na de race in Valencia wordt eventueel het reglement weer aangepast. Alleen Yamaha Italia-teammanager Massimo Meregalli bestempelde de regels als “unfair”. “Op de rechte stukken hebben ze misschien minder voordeel, maar bij het uitkomen van bochten helpt het betere koppel van een 1200 cc-machine”, vond Meregalli. Giacomo Guidotti van Alstare/Suzuki deelde die mening, maar vond het te vroeg voor een directe vergelijking. Ronald ten Kate voelde nog niet de noodzaak om regels aan te passen. “Het lijkt mij allemaal redelijk gelijk te zijn”, aldus Ten Kate. “De Ducati-rijders die voorin zaten, zouden daar ook zitten op ander materiaal.” Ducati-teammanager Davide Tardozzi sloot zich daar bij aan. “Ik denk dat de groep Ducati-rijders in de breedte sterker is. Ik geloof niet dat de viercilinders in het nadeel zijn.” • Yukio Kagayama miste vorig jaar veel races vanwege blessures. In Qatar ging het andermaal mis met de onfortuinlijke Japanner. In de tweede race kwam hij in botsing met Carlos Checa en kwam vervolgens hard ten val. Kagayama brak een sleutelbeen en moest zich afmelden voor de race in Phillip Island. Een bittere pil, want tijdens de wintertesten in januari was de Suzuki-coureur de snelste man geweest. • Didier Vankeymeulen is het Supersport-seizoen slecht begonnen. In Qatar kwam de Belg van het Res Software Hoegee Suzuki Team tijdens de race beter in zijn ritme. Met een zestiende plaats bleef Vankeymeulen net buiten de punten. In Phillip Island haalde hij echter de wedstrijd niet door een crash op zaterdag waarbij hij zijn sleutelbeen brak op drie plaatsen. Vankeymeulen werd dezelfde dag nog geopereerd in Melbourne en zal de aanstaande Valencia-test moeten missen. • De start van de eerste Superbike-race in Phillip Island zorgde voor een ravage toen derde man Michel Fabrizio zijn Ducati liet afslaan. Fabrizio werd aangereden door David Checa en Vittorio Iannuzzo. Hoewel de Fabrizio zijn rechterlaars verloor, bleken zijn verwondingen mee te vallen. Zijn enkel was pijnlijk en een verdraaide knie zorgde voor weinig gevoel in zijn rechterbeen. Dat was volgens de Italiaan ook de reden waarom hij na de herstart een aantal aanvaringen had met Xaus en Corser. Fabrizio verbaasde niet alleen iedereen met zijn deelname in die eerste race, maar dat hij nog een derde plaats wist te pakken, was onwaarschijnlijk. Iannuzzo was minder gelukkig. Hij liep een gecompliceerde polsbreuk op en is geruime tijd uitgeschakeld. UITSLAGEN WK SUPERBIKELosail, Qatar Race 11. Troy Bayliss (AUS), Ducati; 2. Max Biaggi (I), Ducati; 3. Troy Corser (AUS), Yamaha; 4. Ruben Xaus (E), Ducati; 5. Max Neukirchner (D), Suzuki; 6. Carlos Checa (E), Honda; 7. Fonsi Nieto (E), Suzuki; 8. Yukio Kagayama (J), Suzuki; 9. Michel Fabrizio (I), Ducati; 10.Jakub Smrz (CZ), Ducati; 11. Roberto Rolfo (I), Honda; 12. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 13.Gregorio Lavilla (E), Honda; 14. Noriyuki Haga (J), Yamaha; 15. Régis Laconi (F), Kawasaki.Race 21. Nieto; 2. Xaus; 3. Biaggi; 4. Bayliss; 5. Fabrizio; 6. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 7. Corser; 8. Neukirchner; 9. Smrz; 10. Sofuoglu; 11. C. Checa; 12. Makoto Tamada (J), Kawasaki; 13. Haga; 14. Lavilla; 15. Rolfo. Phillip Island, AustraliëRace 11. Bayliss; 2. Corser; 3. Fabrizio; 4. Xaus; 5. Nieto; 6. C. Checa; 7. Neukirchner; 8. Haga; 9. Ryuichi Kiyonari (J); Honda; 10. Rolfo; 11. Lavilla; 12. Karl Muggeridge (AUS), Honda; 13. Lanzi; 14. Sofuoglu; 15. Shinichi Nakatomi (J), Yamaha.Race 21. Bayliss; 2. C. Checa; 3. Nieto; 4. Xaus; 5. Neukirchner; 6. Kiyonari; 7. Haga; 8. Lavilla; 9. Russel Holland (AUS); Honda; 10. Muggeridge; 11. Sofuoglu; 12. David Checa (E), Yamaha; 13. Sébastien Gimbert (F), Yamaha; 14. Tamada; 15. Nakatomi.WK-tussenstand1. Troy Bayliss, 88; 2. Fonsi Nieto, 61; 3. Ruben Xaus, 59; 4. Troy Corser, 45; 5. Carlos Checa, 45.WK SUPERSPORTLosail, Qatar1. Broc Parkes (AUS), Yamaha; 2. Joan Lascorz (E), Honda; 3. Craig Jones (GB), Honda; 4. Joshua Brookes (AUS, Honda; 5. Matthieu Lagrive (F), Honda; 6. Barry Veneman (NL), Suzuki; 7. Robbin Harms (DEN), Honda; 8. David Salom (E), Yamaha; 9. Chris Walker (GB), Kawasaki; 10. Gianluca Vizziello (I), Honda; 11. Gregory Leblanc (F), Honda; 12. Ivan Clementi (I), Triumph; 13. Miguel Praia (POR), Honda; 14. Vesa Kallio (SF), Honda; 15. Katsuaki Fujiwara (J), Kawasaki.Phillip Island, Australië1. Andrew Pitt (AUS), Honda; 2. Brookes; 3. Harms; 4. Fabian Foret (F), Yamaha; 5. Jonathan Rea (GB), Honda; 6. Gary Mc Coy (AUS); Triumph; 7. Lascorz; 8. Vizziello; 9. Massimo Roccoli (I); Yamaha; 10. Gianluca Nannelli (I); Honda; 11. Clementi; 12. Mark Aitchison (AUS), Triumph; 13. Graeme Gowland (GB), Honda; 14. Walker; 15. Kallio.WK-tussenstand1. Joshua Brookes, 33; 2. Joan Lascorz, 29; 3. Andrew Pitt, 25; 4. Broc Parkes, 25; 5. Robbin Harms, 25; 12. Barry Veneman, 10.