Nieuws

WK Superbike Portimao, Portugal

Direct na de finish van de laatste race beukte Toprak Razgatlioglu van frustratie zo hard op de tank dat zijn airbag afging. Voor de tweede keer was hij op zondag in de laatste meters voorbij geblazen door Alvaro Bautista, ook al de winnaar van race 1. Bautista heeft zijn tweede Superbike-titel bijna binnen. Jeffrey Buis vierde zijn Supersport 300-comeback met een fantastische tweede wereldtitel, terwijl Nicoló Bulega Ducati’s eerste mondiale Supersport-kampioenschap claimde.

Vijftien jaar na zijn Superbike-debuut op Portimão klokte Jonathan Rea zijn 43e Superbike-pole. Maar in de eerste bocht van de openingswedstrijd raakte hij een andere rijder en viel terug naar de zevende positie. Het kostte Rea vier ronden om de derde plaats te claimen. Verder kwam de zesvoudig wereldkampioen echter niet. Want andermaal ging de strijd om de winst tussen Alvaro Bautista en Toprak Razgatlioglu. De Turk had enkele malen een antwoord op Bautista’s inhaalacties, die hij plaatste op het rechte stuk. Maar in de zevende van twintig ronden sloeg Bautista beslissend toe en hoewel Razgatlioglu bleef volgen, was hij niet meer in staat om aan te vallen. Met zijn 22e raceoverwinning van het seizoen zorgde Bautista ervoor dat Ducati de vorig jaar veroverde constructeurstitel behield. Op zondag was het beeld weinig anders, maar toch buitengewoon spannend. Terwijl Rea al in de vijfde bocht crashte – en afzonderlijk van hem ook teamgenoot Lowes –, eindigde de race weer in een tweestrijd tussen Razgatlioglu en Bautista. Die laatste moest wel vanaf de vierde plaats komen, maar in de laatste sprint richting de finish van de Superpole-race denderde hij voorbij de aangeslagen Razgatlioglu. Andrea Locatelli finishte als derde.

Ook in de slotrace waren Bautista en Razgatlioglu vooral met zichzelf bezig, met Michael Ruben Rinaldi daar niet ver achter. Razgatlioglu probeerde alles om Bautista achter zich te houden, maar weer dook de Spanjaard op het laatste rechte stuk na meer dan twintig onderlinge inhaalacties uit Razgatlioglu’s slipstream. Die nederlaag kwam hard aan bij Razgatlioglu, die in het parc fermé lang op zijn Yamaha bleef zitten, het hoofd op de tank. “Dat was een mooi gevecht”, aldus Bautista na zijn 56e Superbike- overwinning. “Het was heel moeilijk om Toprak te passeren. Hij remde zó laat en hij dook in elk gaatje. Dit was de beste Toprak van het jaar. Hij probeerde alles, had niks te verliezen. Hij was heel agressief en ik probeerde vooral rustig te blijven en geen fouten te Jeffrey Buis is de meest succesvolle Supersport 300-rijder ooit. Bij zijn terugkeer in de klasse werd hij voor de tweede maal wereldkampioen. maken. In de laatste bocht hield hij nu de binnenkant dicht en ik dacht niet na. Dan maar buitenom, volgas!” Bautista heeft in het laatste WSB-weekend in Jerez nog slechts twee punten nodig.

Michael van der Mark startte op zaterdag vanaf de zesde plek op de grid; zijn beste startplaats sinds zijn vijfde startplek in Portimão in 2021. De BMW-rijder manifesteerde zich in de openingsfase ijzersterk in de aanvankelijk vijf man sterke kopgroep, maar zijn vierde positie kon Van der Mark uiteindelijk niet tot het einde vasthouden. Ondanks de verloren plekken overheerste het goede gevoel over de zevende plaats. “Het voelde best een beetje raar om in het begin met de kopmannen te vechten”, gaf Van der Mark toe. Wel kampte hij met een gebrek aan ‘race-fitness’. “Maar het was erg lekker. Het was mooi om de snelheid te hebben.” In de korte Superpole-race bezette Van der Mark in de openingsfase zelfs even de derde plaats. Dat bleek boven zijn stand. Vlak achter Michael Ruben Rinaldi en Iker Lecuona werd de Nederlander weer zevende. In de tweede lange race verloor Van der Mark na een achtste plaats bij de eerste doorkomst al snel een aantal plekken. Hij sloot het weekend af als elfde, achter Jonathan Rea die na het veroorzaken van een crash een Long Lap Penalty had gekregen. Voor de eerste keer in 2023 scoorde Van der Mark in alle drie races. “Ik ben echt happy over hoe het hele weekend is verlopen”, aldus de BMW-man. “Helaas zat ik wat ongelukkig in de eerste bocht na de start van de laatste wedstrijd. Ik verloor wat plekken en die kon ik niet terugwinnen. En ik voelde me niet zo goed als eerder. Maar het waren weer punten en ik heb dit weekend echt met plezier gereden.”

Nicolo Bulega maakte vorig jaar na een aantal moeizame seizoenen in de Moto2-klasse de overstap naar het WK Supersport. De nu 23-jarige Italiaan werd door Ducati binnengehaald om op de Panigale V2 volgens de nieuwe zogenoemde ‘Next Generation’-regels de strijd aan te gaan met de 600cc-viercilinders. Bulega won geen wedstrijd, maar finishte als vierde in de eindstrijd wel als hoogst geplaatste niet- 600 cc-rijder. Toen voor 2023 de regels verder ten faveure van de 955cc-twins werden aangepast, werd de voormalige pupil van de VR46 Academy plotseling een titelkandidaat. Op zaterdag startte Bulega voor de negende keer in elf raceweekends vanaf pole en hield daarna ook het Ten Kate Yamaha-duo Stefano Manzi en Jorge Navarro achter zich. Met zijn veertiende overwinning van 2023 werd hij onbereikbaar voor de concurrentie. Glenn van Straalen crashte op zaterdag en in de door Manzi nét voor Bulega gewonnen zondagrace werd hij zesde.

Na een achtste plaats achter teamgenoot Loris Veneman in de zaterdagse Supersport 300-race wist Jeffrey Buis dat hij op zondag nog maar drie punten nodig had voor zijn tweede Supersport 300-wereldtitel. In een zenuwslopende wedstrijd, waarin hij uiteindelijk besloot om zich niet in het wedstrijdgewoel te mengen, werd Buis elfde, ruim voldoende voor een tweede historische titel – ook omdat zijn overgebleven concurrent José Luis Perez vanwege gevaarlijk rijden terug werd gezet van de eerste naar de tweede plaats. Buis won dit jaar vier races en maakte vooral in Magny-Cours indruk met een dubbel. Voor MTM Kawasaki is het na Buis’ eerste kampioenschap in 2020 en dat van Adrian Huertas van twee jaar geleden al de derde wereldtitel. “Het is ongelooflijk”, vond Buis zelf. “Ik wil iedereen bedanken die achter me is blijven staan na een moeilijk seizoen (Buis bleef vorig jaar puntloos in de zwaardere Supersport- klasse, red.).” De 21-jarige Buis, met elf overwinningen, twintig podiums en twee wereldtitels de meest succesvolle Supersport 300-rijder ooit, stond ook nog stil bij de vorig jaar op Portimão dodelijk verongelukte Victor Steeman. “Ik heb het gedaan voor Victor. Vorig jaar heb ik zijn vader gezegd dat ik zou proberen om voor hem wereldkampioen te worden. En dat is gelukt.” Volgend jaar probeert Buis zijn titel te verdedigen op een KTM. Loris Veneman was met een achtste plaats in de eindstand de beste nieuwkomer.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Rij-impressie Italjet Dragster 300

Rij-impressie Italjet Dragster 300

31 oktober, 2024

Het Italiaanse Italjet heeft de naam de hooligans onder de productie-scooters te maken. Rond Bologna konden we voor ...