+ Plus

WK Superbike N

Zijn weerzien na negen jaar met de Nürburgring had niet beter kunnen verlopen voor Nori Haga. Aanvankelijk werd gevreesd voor zijn fysieke fitheid na zijn sleutelbeenbreuk in Salt Lake City, Haga’s eerste botbreuk in 29 jaar motorsport. De fameuze dokter Ting sleutelde het in drie stukken liggende beentje weer in elkaar en dertien dagen later volbracht Haga een klein medisch wondertje door beide races te winnen. Op ouderwetse wijze liet Haga tijdens de Superpole zijn Yamaha glijden en leek twee maal over de grens te gaan, maar de snelle patiënt kwalificeerde zich als vierde. Pas later bleek dat de Japanner na zijn verre van vlekkeloze Superpole-rondje nog een röntgenfoto liet maken van zijn sleutelbeen om zeker te weten of alle zestien schroefjes en het plaatje nog wel op de goede plek zaten. Op zondag was het echter niet het sleutelbeen dat hem enige zorgen baarde, maar de spieren er om heen. Een bijna-highsider als tijdens de Superpole zou hij in de race niet kunnen mennen, realiseerde Haga zich. Een typische Eifel-gril zorgde kort voor de start van de eerste race voor oponthoud. Een stevige regen- en hagelbui deed de wedstrijdleiding besluiten om de start uit te stellen, maar na een half uur ging de openingsrace toch als “dry race” van start. Van terughoudendheid was geen sprake bij Haga en direct na de start ging hij in de slag met polesitter Max Neukirchner, lijstaanvoerder Troy Bayliss en teamgenoot Troy Corser. Uiteindelijk ging de strijd op de verraderlijke “Ring” om de winst tussen Haga en Bayliss. De Australiër leek het spel slim te spelen door lange tijd Haga te schaduwen, waarna hij zijn slag leek te slaan. In zijn haast om zijn rivaal op achterstand te zetten, maakte Bayliss een remfout. Haga kwam weer langszij, maar zag een paar ronden later Bayliss andermaal voorbij komen. Ook nu ging de Ducati-coureur in de fout. Het betekende Haga’s derde racezege van het jaar. Bayliss hield Neukirchner en Corser veilig achter zich. In de tweede race besliste een bikkelharde broederstrijd over de verdeling van de 25 punten. Haga en Corser waren veel te snel voor de achtervolgende Neukirchner, Bayliss en de met gripproblemen kampende Carlos Checa. Vijf ronden voor het einde leek de aanvallend en opvallend agressief rijdende Corser eindelijk op weg naar zijn eerste Yamaha-zege. Andermaal besliste het typische Eifel-weer over de uitkomst van een race. Op de achterzijde van het circuit regende het en Haga en Corser staken bijna synchroon hun linkerhand op om het einde aan te geven. De wedstrijdleiding zwaaide meteen de rode vlag. Het was een anticlimax voor wat een interessant raceslot had kunnen zijn. Omdat Corser bij de voorlaatste doorkomst achter Haga reed, ging de winst naar de Japanner. “Voor mij was het belangrijker om er op te blijven zitten”, vond Corser. “En ik voel me nu zo goed op de motor dat ik zeker weet dat die overwinning er dit seizoen nog wel komt.” Naast Troy Bayliss (Phillip Island en Assen) en Carlos Checa (Salt Lake) is Haga de derde rijder die dit jaar een dubbel pakt. De Yamaha-kopman maakte grote indruk door zijn wilskracht en vechtlust en was dan ook zeer tevreden. “Vandaag liep alles goed voor me”, vond de hoofdrolspeler ook zelf. “Maar ik ben nu wel erg moe. Het was erg zwaar door de gevechten met beide Troys. Voor de tweede race had ik de achtervering iets laten aanpassen, maar ik kreeg geen goed gevoel met de motor. Ik kon niet pushen zoals ik wilde. De uitkomst was toch mooi en voor Yamaha had het niet beter kunnen aflopen.”Het was ook voor Yamaha de eerste dubbel van het koppel Haga/Corser. Hoewel de overwinning aan hem voorbij ging, had Corser weinig reden om ontevreden te zijn. Het duel in race twee was een clash van stijlen: de vloeiend rijdende Corser tegen vechtersbaas Haga. Corser vertelde dat hij de kerbstones af en toe had gebruikt om slides te stoppen. Na de race kwam de Australiër met nog een bijzondere openbaring. “Ik geloof dat we te veel elektronica als traction control en anti wheelie gebruiken”, vond Corser. “In de tweede race heb ik bijna alle elektronica uitgeschakeld zodat ik het volle vermogen van de motor had. Ík had de controle en dat voelde fantastisch. Zó wil ik rijden. Door de elektronica verlies je gevoel, maar vandaag kon ik de motor tot op de grens rijden. In Amerika had ik voor de eerste keer dit jaar dat gevoel ook en daar kwam ik ook op het podium. Ik denk dat we iets goeds hebben gevonden.”Corser is met 292 racestarts de meest ervaren WSB-rijder en wordt gezien als één van de beste ontwikkelingsrijders. Werken aan elektronica is voor de 36-jarige coureur echter ook nog een onontgonnen gebied. “Een chassis afstellen kan ik wel, maar elektronica blijft nog een beetje zwarte magie. Maar ik denk dat ik lang genoeg in deze business meeloop om zelf te kunnen bepalen wanneer ik het gas opendraai.”Corser wordt al enige tijd in verband gebracht met BMW dat volgend jaar zijn intrede doet in het WK Superbike. Hij houdt echter de boot af. “Aprilia, KTM, BMW en zelfs Suzuki schijnen met me te willen praten. Ik sta nog onder contract bij Yamaha. Anderzijds heeft Yamaha ook nog niet van zich laten horen over de plannen voor 2008. Ik maak me geen zorgen, zo lang ik maar op een fabrieksmachine terecht kom. De Yamaha wordt weer beter, maar wie zegt dat een verandering voor mij niet goed zou zijn?”Terwijl thuisrijder Neukirchner tevreden was met zijn twee derde plaatsen – de Duitser stond in de laatste acht races zes keer op het podium; vaker dan elke andere rijder – was Bayliss niet geheel content. In de eerste race ging de Australiër twee maal opzichtig wijd, terwijl hij in de tweede wedstrijd volledig naast de baan terecht kwam. Hij kon concurrent Checa, teammaat Michel Fabrizio, Max Biaggi en Ruben Xaus net voor blijven. “Ik kreeg niet het gevoel dat ik wilde hebben, dit weekend”, analyseerde de snelste man uit de kwalificatietrainingen. “Daarom moest ik beide races tot op het bot gaan. Dan kun je fouten maken. Ik heb dan wel punten ingeleverd op Nori, maar ik ben uitgelopen op Carlos en dat is toch een bonus. Ik ben blij dat ik nu weer heb kunnen scoren na drie nullen op rij. Maar ik baal wel dat we een probleem hebben dat we niet op lijken te kunnen lossen.”De eerste bocht na start en finish werd door veel rijders als gevaarlijk aangemerkt. Eén van de coureurs met bedenkingen was Barry Veneman. “Iedereen heeft het maar over die eerste chicane in Monza, maar dit is er ook eentje hoor”, meende Veneman. Het was een wrange speling van het lot dat juist de Suzuki-coureur betrokken raakte bij een massale valpartij na de start van de Supersport-race. Wild card-rijder Arne Tode dook vanaf de tweede rij als een kamikaze de eerste bocht in en kegelde enkele rijders omver. Veneman, startend vanaf de negende plek, leek aanvankelijk buiten schot te blijven maar werd door een andere rijder geraakt. De man uit Dalfsen kwam hard met zijn hoofd op het asfalt terecht en zijn voet raakte bekneld onder de motor. Eerst werd gevreesd voor een gebroken voet, maar Veneman verloor slechts een nagel van zijn grote teen, maar moest vanwege de klap op het hoofd een uurtje plat blijven liggen. Ondanks een fikse hoofdpijn kon hij ’s avonds weer huiswaarts keren. De grootste pechvogels waren echter Tommy Hill en David de Gea die beiden hun race come back maakten. De Brit brak zijn net herstelde onderbeen weer en De Gea brak eveneens zijn been op vrijwel dezelfde plek. Broc Parkes leek na de herstart de beste papieren te hebben. De Australiër was in alle trainingen de snelste geweest en verdrong snel Andrew Pitt van de kop. Pitt en Josh Brookes leken op een veilige achterstand te zitten totdat Parkes te maken kreeg met koppelingsproblemen. Twee ronden voor het einde sloeg Pitt toe en ook Brookes profiteerde. Dankzij zijn derde overwinning van het jaar nam Pitt de WK-leiding over van Joan Lascorz. De Spanjaard zakte door een teleurstellende twaalfde plek naar de vierde positie in het WK, ook nog achter Fabien Foret en Brookes. Didier Van Keymeulen reed een uitstekende race. De Belg van het RES/Hoegee Suzuki Team trainde als vijftiende, maar sloot zijn race af als zevende. Het was Van Keymeulens beste WK Supersport-resultaat tot nu toe. ________________________________________[KASTEN KORT]Superbike Kort• Net als in Monza werd Raymond Schouten in Duitsland ook al na een paar honderd meter van zijn Yamaha geramd. Schouten, als dertiende gestart, hield onder meer een knieblessure en een pijnlijke duim over aan de onbesuisde actie van een collega. De spannende race werd gewonnen door Brendan Roberts met in zijn slipstream Davide Giugliano en Xavier Simeon. Roy ten Napel (28), Danny de Boer (30) en Branko Srdanov (32) finishten in de achterhoede. • WSB-promoter Paolo Flammini hield zich in Duitsland op de vlakte toen de Dorna-voorstellen ter vervanging van de 250 cc-klasse ter sprake kwamen. De tweetakten zouden worden vervangen door 600 cc-viertakten, maar sommige bronnen vrezen een clash met Flammini. De Italiaan bleef echter kalm. “In ons contract met de FIM staat dat wij de exclusieve rechten hebben voor een klasse met motoren die van productiemotoren afstammen”, aldus Flammini. “Als Dorna een klasse wil veranderen, kan dat zolang het om prototypes gaat. Ik ben er van overtuigd dat de FIM vast zal houden aan de reglementen.” Flammini vertelde dat een Honda CBR600-blok in een prototype chassis voor hem niet mogelijk mag zijn. In het paddock menen velen dat de problemen uit de wereld zouden zijn als Dorna en FGSport samen een compromis kunnen bereiken. “Zeker niet”, meent Flammini. “Dit is een zaak van de FIM. Die zal een beslissing moeten nemen over hoe de regels eruit gaan zien.” Flammini wilde niet kwijt wanneer zijn contract met de FIM afloopt, maar vertelde wel dat het doorloopt tot na 2011, het jaar dat de nieuwe Dorna-plannen in zouden moeten gaan. Voor een conflict tussen beide partijen vreest Flammini niet. “Zolang de principes van beide klassen gerespecteerd worden zeker niet. Beide kampioenschappen zijn succesvol als we respecteren dat Superbikes afstammen van productiemotoren en dat MotoGP-machines prototypes zijn, is er niets aan de hand.” • Ex-WSB-coureur Steve Martin testte onlangs de nieuwe BMW S1000RR op het circuit van Almeria. Volgens aanwezigen bleef Martin drie seconden van het ronderecord verwijderd, maar zwakke punten leek de vier in lijn niet te hebben. • De Nürburgring onderging een fikse schoonmaakbeurt aan de vooravond van de WSB-races. Het circuit was namelijk het toneel geweest van “Rock am Ring”, een rockfestival met Metallica als hoofdact. Grote delen van de baan zaten nog vol modder en overal lag troep toen de eerste teams arriveerden.________________________________________[KASTEN UITSLAGEN]UITSLAGEN WSB NURBÜRGRING, DUITSLANDRace 11. Noriyuki Haga (J), Yamaha; 2. Troy Bayliss (AUS), Ducati; 3. Max Neukirchner (D), Suzuki; 4. Troy Corser (AUS), Yamaha; 5. Carlos Checa (E), Honda; 6. Ruben Xaus (E), Ducati; 7. Michel Fabrizio (I), Ducati; 8. Fonsi Nieto (E), Suzuki; 9. Makato Tamada (J) , Kawasaki; 10. Karl Muggeridge (AUS), Honda; 11. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 12. Ryuichi Kiyonari (J), Honda; 13. Max Biaggi (I), Ducati; 14. Régis Laconi (F), Kawasaki; 15. Sébastien Gimbert (F), Yamaha.Race 21. Haga; 2. Corser; 3. Neukirchner; 4. Bayliss; 5. Checa; 6. Fabrizio; 7. Biaggi; 8. Xaus; 9. Nieto; 10.Laconi; 11. Kiyonari; 12. Muggeridge; 13. Tamada; 14. Gregorio Lavilla (E), Honda; 15. David Checa (E), Yamaha. WK-STAND1. Troy Bayliss, 227 punten; 2. Carlos Checa, 188; 3. Max Neukirchner, 176; 4. Noriyuki Haga, 172; 5. Troy Corser, 154.UITSLAGEN WK SUPER-SPORT1. Andrew Pitt (AUS), Honda; 2. Joshua Brookes (AUS), Honda; 3. Broc Parkes (AUS), Yamaha; 4. Fabien Foret (F), Yamaha; 5. Craig Jones (GB), Honda; 6. Jonathan Rea (GB), Honda; 7. Didier van Keymeulen (B), Suzuki; 8. Arne Tode (D), Triumph; 9. Chris Walker (GB), Kawasaki; 10. Vesa Kallio (SF), Honda; 11. Katsuaki Fujiwara (J), Kawasaki; 12. Joan Lascorz (E), Honda; 13. Miguel Praia (POR), Honda; 14. Gianluca Vizziello (I), Honda; 15. Jeremy Crowe (AUS), Yamaha; DNF Barry Veneman (NL), Suzuki.WK-STAND1. Andrew Pitt, 88 punten; 2. Fabien Foret, 84; 3. Joshua Brookes, 83; 4. Joan Lascorz, 81; 5. Broc Parkes, 81; 15. Barry Veneman, 18. [Bilde rund Unterschriften][Opener: 189604, wegens den Raum auf 4 oder 5 Spalten, muss auch noch Fliesstext auf erste Spread][Unterschrift]Noriyuki Haga, hier in gevecht met Troy Bayliss en Max Neukirchner, was één van de weinige Superbike-coureurs met ‘Nürburgring-ervaring’ en dat betaalde zich uit.[Einsatz: 189891]Na Troy Bayliss en Carlos Checa pakte Noriyuki Haga als derde rijder een dubbel.[Dritter Seite][189869]In de tweede race was Troy Corser dicht bij zijn eerste Yamaha-winst, maar teammaat Haga was hem te snel af. [189926]Chaos na de start van de Supersport-race. Een aantal rijders, waaronder Barry Veneman (rechts), gaat onderuit. De Nederlander moest de herstart laten schieten. [189965]Andrew Pitt nam na de winst in Duitsland de

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...