+ Plus

WK Superbike Monza, Itali

In Monza kan het spoken. Dat weet sinds zondag ook Michael van der Mark. De Supersportrace werd niet minder dan vier keer gestart en bij de laatste keer moest de WK-debutant verstek laten gaan. Van der Mark was tijdens de tweede herstart betrokken geraakt bij een valpartij en brak vier botjes in zijn voet. In het WK Superbike wonnen Marco Melandri en Eugene Laverty twee spannende races. Na de natte eerste dag stond Van der Mark als elfde op de lijst, in de tweede kwalificatie verbeterde de nummer 2 in het WK zich tot de zevende startplaats. Gedurende de tijdtraining kwam Van der Mark ten val en er moest binnen het team hard gewerkt worden – zelfs Superbike-coureur Jonathan Rea stak de helpende hand toe – om de Nederlander nog weer de baan op te krijgen. “De crash was mijn eigen schuld”, gaf Van der Mark toe. “Ik had nog geluk dat ik ‘m onderuit trok anders was het harder aan gekomen. Ik was aan het pushen, misschien was ik wat te overmoedig.” Tijdens de warm-up versnelde Van der Mark. “We hadden veel veranderd aan de machine na de kwalificatie. Ik verloor te veel met het remmen. Ik kon de motor voor de bochten niet gestopt krijgen.” Op een moeilijke zaterdag volgde een lastige racedag voor Van der Mark en zijn collega’s met drie maal een rode vlag. Door olie uit de geplofte machine van Massimo Roccoli gleden Kenan Sofuoglu en polesitter Sam Lowes onderuit en hun machines namen ook Lorenzo Zanetti en Florian Marino mee in de val in de Variante della Roggia. Omdat hij enige achterstand had op het leidende kwartet kon Van der Mark als eerste voorbij de ravage sturen, maar snel daarna kwam de rode vlag. “Als je voor je vier man ziet vallen, weet je dat er iets fout zit”, aldus Van der Mark. “Ik had geluk dat ik om het spoor heen kon.” Na de herstart werd de rode vlag na één volle ronde gezwaaid, wederom omdat een crash voor olie op de baan zorgde. Toen de race voor de derde maal werd gestart voor slechts tien in plaats van zestien ronden ging het al fout in de eerste chicane. Van der Mark behoorde tot de slachtoffers. “Het was chaos. Ik denk dat het weer een lompe actie was van Riccardo Russo. Die jongen is lekker kansloos bezig”, brieste Van der Mark. “Hij remde te laat en samen met Lorenzo (Zanetti, teamgenoot) gleed hij voor me langs. Ik dacht nog ‘dat gaat goed, ik kan er net langs’, maar ik kwam wel naast de baan. Toen ik weer op de baan kwam, lag er allemaal zand, de motor brak achter weg en ik ging er met best een flinke highsider af.” Vanwege de ravage waarin ook WK-leider Fabien Foret verzeild was geraakt, werd de race stopgelegd. Van der Mark raapte zelf zijn machine weer op en keerde terug naar de pits. “Ik zei meteen dat ik mijn voet had gebroken en Jonathan (Rea) haalde de dokter van de Clinica. Die wilde er een spuit in zetten, maar toen werd duidelijk dat de race na de tweede Superbike-wedstrijd zou worden verreden. Daarom moest ik foto’s laten maken. Daarop was te zien dat ik vier botjes had gebroken in mijn linker voet en ik mocht niet meer starten. Jammer, want ik dacht dat ik er echt bij had kunnen zitten.” Van der Mark kreeg een ‘klompje’ gips aangemeten. “In de Clinica hebben ze me verzekerd dat ze er alles aan zullen doen om me in Donington weer te laten starten. Ik moet nu vooral rusten.” Ook Foret miste de derde herstart, omdat de veteraan voor onderzoek naar het ziekenhuis was gebracht. De Supersport-race werd ingekort van zestien tot slechts tien ronden. Terwijl hij de race aanvoerde, crashte de slecht geconcentreerde Sofuoglu in de vierde ronde. Na veel positiewisselingen toonde de nog steeds niet fitte Sam Lowes – de Brit kampt al lange tijd met een geblesseerde rechter hand – zich toch net de beste voor de sterke Florian Marino en Zanetti. Van der Mark juichte teammaat Zanetti toe vanaf de pitmuur. “Monza is zijn baantje. Ik ben superblij voor hem”, aldus Van der Mark. “Mooi dat hij de stemming binnen het team nog een beetje kon opvrolijken.” Voor de derde opeenvolgende keer race startte Tom Sykes vanaf de pole met naast hem het Aprilia-duo Eugene Laverty en Sylvain Gintoli, ook de WK Superbike-leider na drie raceweekenden. Laverty was echter het beste weg van het slechts achttien man tellende veld en al vroeg scheidde een kopgroep van vier man met ook Sykes, Guintoli en Melandri zich af van de achtervolgers. Sykes’ rol leek uitgespeeld toen hij zich bij een van de chicanes verremde, maar de Kawasaki-coureur kwam knap terug. Sykes reed zelfs nog weer even aan de leiding – net als de andere drie concurrenten op het circuit waar slim slipstreamen cruciaal is. Dat bleek ook in een geweldige laatste ronde. Voor de geloste Guintoli stormden Melandri, Laverty en Sykes voor de laatste keer op de Parabolica af. Melandri glipte voorbij kopman Laverty die zelfs de tweede plaats aan de binnendoor sturende Sykes moest laten. Melandri won zijn eerste race van het jaar, terwijl Sykes én Laverty binnen 0,107 volgden. Melandri was al weer de vijfde winnaar in acht races. De Italiaan werd geklokt met een topsnelheid van 336 km/u en won de Superbike-snelste race ooit – gemiddeld 201,814 km/u; bijna een halve kilometer sneller dan de eerste race in Hockenheim in 2000. De tweede race kende dezelfde hoofdrolspelers. De Aprilia-mannen Laverty en Guintoli leidden de meeste ronden, maar toch leek Guintoli net als in race 1 naast het podium te belanden. Sykes remde zich voorbij de Fransman en schoot vervolgens rechtdoor in één van de chicanes. Laverty en Melandri profiteerden, maar Sykes keerde voor Guintoli weer de baan op. Terwijl Laverty de laatste aanval van Melandri afsloeg, kwam Sykes als derde over de streep. Vanwege het rechtdoor schieten in de chicane werd hij echter teruggezet naar de vierde plaats ten faveure van Guintoli. Dankzij zijn derde seizoenszege naderde Laverty teammaat Guintoli tot op dertien punten. De als vierde gestarte Jonathan Rea moest zich in de openingswedstrijd twee plaatsen terug laten zakken na het missen van een chicane. De Ten Kate-coureur finishte teleurgesteld als achtste. In de tweede race viel hij uit door een koppelingsprobleem. Rea werd in Monza vergezeld door Honda’s testrijder Kosuke Akiyoshi met wie hij vorig jaar de Acht Uren van Suzuka won. De Japanner kondigde met weinig realiteitszin – of met veel humor – aan voor het podium te gaan, maar de 38-jarige Akiyoshi scoorde een veertiende plaats in de eerste race en crashte later op de middag. . Carlos Checa meldde zich zaterdagochtend af. De wereldkampioen van 2011 ondervond nog te veel hinder van de pijnlijke zwelling in zijn ontstoken schouder, een blessure, opgelopen tijdens een kartrace die deel uitmaakte van de promotie voor de races in Aragon. Dat hij met de Ducati Panigale na de eerste dag anoniem de elfde plaats bezette, deed Checa’s motivatie evenmin veel goed. Monza_opener Terwijl Florian Marino kopstart pakt voor Kenan Sofuoglu en de latere winnaar Sam Lowes (11) torpedeert Riccardo Russo Lorenzo Zanetti. De verscholen Michael van der Mark (60) crasht even later. Monza_grid Vanaf startplaats zeven had Van der Mark na een goed verlopen warm-up nog vertrouwen in de race. Monza_WSB Eugene Laverty maakte in Monza veel punten in Monza goed op teammaat Guintoli (50). Marco Melandri (33) won eindelijk zijn eerste race van het jaar. 453095.jpg Image Description: Eugene Laverty, Monza WSBK Race 2 2013 Tom Sykes jaagt op Melandri, Guintoli en Laverty. De polesitter werd na de finish van race 2 een plaats teruggezet. RESERVE – 452925.jpg Image Description: Checa, Biaggi, Monza WSBK Race 1 2013 Max Biaggi op ziekenbezoek bij Carlos Checa. Die startte niet – en van de comeback-geruchten van Biaggi in Monza klopte ook niets. UITSLAGEN WK SUPERBIKE MONZA, ITALIË Race 1 1. Marco Melandri (I), BMW; 2. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 3. Eugene Laverty (IRL), Aprilia; 4. Sylvain Guintoli (F), Aprilia; 5. Chaz Davies (GB), BMW; 6. Michel Fabrizio (I), Aprilia; 7. Loris Baz (F), Kawasaki; 8. Jonathan Rea (GB), Honda; 9. Leon Camier (GB), Suzuki; 10. Gavide Giugliano (I), Aprilia; 11. Ayrton Badovini (I), Ducati; 12. Max Neukirchner (D), Ducati; 13. Fabrizio Lai (I), Kawasaki; 14. Kosuke Akiyoshi (J), Honda; 14. 15. Federico Sandi (I), Kawasaki. Race 2 1. Laverty; 2. Melandri; 3. Sykes; 4. Guintoli; 5. Fabrizio; 6. Giugliano; 7. Camier; 8. Baz; 9. Badovini; 10. Neukirchner; 11. Lai; 12. Vittorio Iannuzzo (I), BMW; 13. Sandi; DNF Davies; DNF Rea. WK Tussenstand: 1. Sylvain Guintoli, 137 punten; 2. Eugene Laverty, 124; 3. Tom Sykes, 119. WK SUPERSPORT 1. Sam Lowes (GB), Yamaha; 2. Florian Marino (F), Kawasaki; 3. Lorenzo Zanetti (I), Honda; 4. Riccardo Russo (I), Kawasaki; 5. Kev Coghlan (GB), Kawasaki; 6. Sheridan Morais (RSA), Honda; 7. Vladimir Leonov (RUS), Yamaha; 8. Luca Scassa (I), Kawasaki; 9. Vladimir Ivanov (RUS), Kawasaki; 10. Luca Marconi (I), Honda; 11. Roberto Rolfo (I), MV Agusta; 12. Mathew Scholtz (RSA), Suzuki; 13. Christian Iddon (GB), MV Agusta; 14. David Linortner (AUT), Honda; 15. Raffaele de Rosa (I), Honda. WK Supersport: 1. Sam Lowes, 70 punten; 2. Fabien Foret, 54; 3. Michael van der Mark, 49.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...