Nieuws

WK Superbike Misano, San Marino

Het was hem nog maar twee maal eerder gelukt, maar in Misano won voor de derde maal in zijn Superbike-carrière alle drie de wedstrijden. De Turk deed dat nadat hij op zaterdag – met enig geluk – al zijn tweede pole van het seizoen had geclaimd. Met zijn uitzonderlijke prestatie nam Razgatlioglu ook de leiding over in de tussenstand van titelverdediger Alvaro Bautista. Die zakte zelfs naar de derde plaats, omdat zijn teamgenoot Nicolò Bulega ook meer punten veroverde

Elders in dit nummer vraagt Toprak Razgatlioglu zich hardop af waarom een WK Superbike-wereldtitel voor hem niet mogelijk zou zijn. En wie hem in Misano bezig zag, is geneigd om de eerstejaars BMW-rijder voorzichtig naar voren te schuiven als de voornaamste titelkandidaat. Het seizoen is nog jong, maar wat Razgatlioglu en zijn mensen – BMW-racedirecteur Marc Bongers benadrukte eerder dat de club mensen om de ster zorgvuldig is samengesteld – in deze korte tijd heeft gerealiseerd, is meer dan indrukwekkend. Op een circuit waar Ducati-coureurs zeven van de laatste negen races wonnen, deelde nu een BMW-rijder de lakens uit. Dat Razgatlioglu in 2021 en 2022 in Yamaha-blauw verantwoordelijk was voor de twee niet door Ducati-vertegenwoordigers gewonnen wedstrijden, zal geen toeval zijn geweest. Ook technische problemen in de eerste training en een crash op vrijdagmiddag waardoor hij andermaal tijd verspeelde, bleken voor de 27-jarige Razgatlioglu geen belemmering te zijn.

Omdat vanwege een veelheid aan gele vlaggen Nicolò Bulega’s snelste tijd in de Superpole werd geschrapt, startte Razgatlioglu voor de tweede keer dit seizoen weer vanaf pole. En hoewel de als derde gestarte Remy Gardner drie ronden het veld mocht aanvoeren, was het duidelijk dat Razgatlioglu met afstand de sterkste rijder was. Twee ronden nadat Razgatlioglu zich langs Gardner had gewerkt, volgden ook Bautista en Bulega. Toen de titelverdediger een paar doorkomsten later wijd ging, glipte Bulega binnendoor. Een bedreiging voor de superieure Razgatlioglu was hij echter geen moment. Met zijn derde seizoenszege én dankzij Bulega’s tweede plaats nam Razgatlioglu de WK-leiding over – het was de eerste keer in twaalf jaar dat een BMW-coureur het klassement aanvoerde. Marco Melandri, destijds heel kortstondig de WK-leider in BMW-kleuren, feliciteerde Razgatlioglu in zijn uitloopronde. Achter Bulega hield de met remproblemen kampende Bautista de schade nog enigszins beperkt met een derde plaats. Het kostte hem wel de leiding in het klassement.

Ook in de Superpole-race was Razgatlioglu niet als beste weg. Bulega was de eerste kopman, nadat hij al in de tweede bocht na contact met Alex Lowes een wing miste aan de rechterzijde van zijn stroomlijn. In de vierde van tien ronden moest Bulega buigen voor een weer oppermachtige Razgatlioglu. Diens andermaal moordende tempo was voor niemand bij te houden in een nogal eenzijdige wedstrijd. Alex Lowes reed met een derde plaats een prima Superpole-race; het was zijn derde podium in de zondagochtendwedstrijd. Achter Lowes leek er voor Bautista niet meer in te zitten dan een vierde plaats, maar de tweevoudig wereldkampioen kwam ten val en eindigde ver buiten de punten als zeventiende. Daardoor mocht hij slechts als elfde beginnen aan de afsluitende wedstrijd, maar Bautista’s start was geweldig. Na de eerste doorkomst werd hij als vijfde genoteerd en nadat hij later Andrea Locatelli en de weer sterk rijdende Lowes passeerde, finishte Bautista voor de tweede maal in het weekend als derde. Dat was een maar matig te verteren resultaat voor de man die in 2023 en 2022 in totaal vijf maal won in Misano.

Ook Bulega kon niet voorkomen dat Razgatlioglu zijn eerste BMW-hattrick scoorde. In de achtste ronde had de 2021-wereldkampioen het gat dichtgereden en de eerste inhaalactie was direct raak. Dat Bulega’s achterstand op de streep nog onder de drie seconden bleef, was vooral te danken aan het feit dat Razgatlioglu zijn eerste hattrick voor BMW – en zijn eerste sinds Mandalika 2022 – vierde met een stoppie over de finish. “Het was voor het weekend mijn doel om hier alle drie races te winnen en dat is eindelijk gelukt”, glunderde Razgatlioglu na zijn 45e WK Superbike-overwinning. “Ons team had de machine na zaterdag verbeterd. Het was niet makkelijk met de hoge temperaturen (rond de 30 graden, red.), want de machine gleed veel. Dit is nog maar het begin.”

Die verkapte waarschuwing kwam aan bij het Ducati-team, waar Bulega met drie tweede plaatsen weliswaar zijn beste WSB-weekend had, maar waar Bautista zichtbaar moeite had met de oorwassing. Dat hij vooral in het tweede deel van de race snel was, deed daar weinig aan af. “Toprak was vandaag van een ongelooflijk niveau”, vond Bautista. “Hij was bijna ongenaakbaar.”

Het contrast in het BMW-fabrieksteam was groot. De acht puntjes die Michael van der Mark in het weekend bij elkaar harkte, markeerden zijn slechtste weekend van het seizoen. Zijn crash in de Superpole op zaterdag had ernstige gevolgen. Hoewel Van der Mark ongedeerd bleef, strandde hij daardoor op een zestiende plek op de grid. De BMW-coureur startte in race 1 echter prima en werkte zich uiteindelijk op tot een acceptabele achtste plaats, een paar seconden achter zevende man Andrea Iannone. Maar in de Superpole-race kwam Van der Mark in de achterhoede al direct in het gedrang. Hij reed vervolgens van een achttiende naar een puntloze twaalfde plaats. Daardoor stond de Nederlander voor de laatste race andermaal op de zesde startrij.

Vijf ronden koerste Van der Mark rond op een weinig vrolijk stemmende achttiende plaats, daarna parkeerde hij zijn machine met een technisch mankement in de pits. “De problemen die ik had, werden steeds erger, dus ik moest stoppen”, aldus Van der Mark. “Jammer, want ik denk dat mijn resultaten over het hele weekend niet echt de pace lieten zien die ik had.”
Het grote succes van Assen, waar Glenn van Straalen in lastige omstandigheden een prachtige zege pakte, kon de Ten Kate Yamaha-rijder in Misano geen gevolg geven. In de zaterdagse wedstrijd won hij vier plekken vanaf zijn teleurstellende veertiende startpositie. Op zondag bleef Van Straalen na een botsing in de openingsronde steken op een veertiende plek. De beste Nederlandse prestatie kwam in Misano van Supersport 300-rijder Jeffrey Buis. De tweevoudige wereldkampioen maakte zijn comeback nadat hij in Assen, op kop liggend, zwaar was gecrasht. Buis finishte in de eerste race op een seconde achter winnaar Iglesias Bravo als zesde. In de zondagse wedstrijd zat de KTM-coureur continu voorin en leek af te stevenen op zijn tweede seizoenszege. In de laatste bocht werd hij echter gepasseerd door Aldi Mahendra. Buis steeg in het klassement naar de vijfde plaats, één punt achter Loris Veneman, zevende en twaalfde in Misano.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...