+ Plus

WK Superbike Magny Cours

Al drie keer besliste Jonathan Rea de wereldtitelstrijd voortijdig in Magny-Cours. Tot acht ronden voor het einde van de zondagmiddagwedstrijd leek Rea op weg naar zijn zesde kampioenschap. Maar Chaz Davies stak zijn teamgenoot Scott Redding de helpende hand toe, waardoor de beslissing pas in Estoril valt. Michael van der Mark kende een weekend met ups en downs.

Redding verbeterde zich gedurende het natte weekend in Frankrijk en won de slotrace op zondag en kijkt nu met alleen het drietal races in het Portugese Estoril te gaan tegen een kloof van 59 punten aan. Hij had het aan teammaat Davies te danken dat het er geen 62 werden; in dat geval was de strijd beslist. Redding weet echter ook dat hij een wonder nodig heeft om zijn eerste WK Superbike-seizoen als kampioen af te sluiten. De eerste race op zaterdagmiddag deed nog niet vermoeden dat de als vijfde worstelende Redding een dag later de winnende vorm te pakken zou hebben. Zeer verrassend startte Eugene Laverty op pole, met zijn BMW-teamgenoot Tom Sykes als tweede, maar in de eerste bocht was het BMW-duo al uitgeschakeld. Terwijl Jonathan Rea prima weg kwam vanaf de derde startplek, dook Garrett Gerloff vanaf de tweede startrij in een gaatje dat hij dacht te zien bij Sykes. De Amerikaan raakte Sykes die crashte en tot overmaat van ramp teammaat Laverty mee nam. Tot woede van Sykes en Laverty beoordeelde de wedstrijdleiding het incident als een ‘racing incident’. De onstuimige Gerloff moest zijn dadendrang op de kletsnatte baan in de achtste ronde bekopen met een highsider. Het kostte de Amerikaan de derde plaats. Leider Rea moest dankzij Loris Baz echter werken voor zijn zevende Magny Cours-overwinning. De Ten Kate Yamaha-coureur bewees zijn reputatie als regenspecialist weer eens en liet zich pas in de slotfase op achterstand zetten door Rea. Zes seconden achter Baz legde Alex Lowes beslag op zijn eerste podium sinds Australië.

 

Michael van der Mark begon vanaf de zesde startpositie zeer sterk door in het gedrang achter kopstarter Rea aan te sluiten. Al snel zag hij echter Alex Lowes, Gerloff en Baz langszij komen. Na de crash van Gerloff leek Van der Mark veilig op een vierde plaats af te koersen. In de veertiende van 21 ronden verkeek hij zich echter op de glibberige omstandigheden. De Yamaha-coureur pakte zijn machine op en werd nog negende. “Mijn schuld”, gaf hij direct toe. “Ik heb een paar punten gepakt, maar ik heb er ook veel laten liggen.” Chaz Davies, Van der Marks grootste concurrent om de derde plaats in de stand, profiteerde dankbaar en finishte als vierde.

Op zaterdag voelde Van der Mark weinig feedback en grip op het natte asfalt, op zondag was de Nederlander zichtbaar gelukkiger. Achter Rea en Lowes reed Van der Mark na de start van de korte Superpole-race al na een paar bochten op de derde plaats. Nadat het Kawasaki-koppel te snel bleek, concentreerde Van der Mark zich op het binnenhalen van zijn zevende podium van 2020. Maar Scott Redding werkte zich in de laatste ronden naar het achterwiel van Van der Marks Yamaha en plaatste in de laatste ronde een aanval. Van der Mark counterde, waarna Redding een tweede maal aanviel. Weer counterde Van der Mark fel en tot frustratie van Redding besliste de Nederlander het pakkende duel in zijn voordeel. Terwijl Rea in zijn driehonderdste WK Superbike-race weer een stap richting zijn zesde opeenvolgende titel zette, bleef tweede man Lowes ook maar 0,8 seconde buiten bereik van Van der Mark. “Ik heb me wel vermaakt”, grijnsde Van der Mark. “Mijn start was oké en ik besloot in bocht 5 (Estoril, red.) eens iets anders te proberen. Dat werkte, maar vanaf het begin had ik problemen met de grip, vooral ‘edge grip’. Johnny en Alex waren weg, maar Scott kwam aan het eind dichterbij. Dat was een leuke laatste ronde.”
Die onorthodoxe wijde lijn in bocht 5 pakte in de laatste wedstrijd minder goed uit voor Van der Mark. Hoewel hij vanaf de eerste rij goed weg kwam achter Rea en Lowes, werd Van der Mark juist in die bocht door een aantal concurrenten gepasseerd. Halverwege pakte hij Michele Rinaldi nog terug. “Ik had weinig gevoel aan de voorkant en ik miste grip uit de bochten”, analyseerde Van der Mark zijn vijfde plaats. “Ik kon niet vechten, omdat de anderen sterk waren op mijn zwakke punten. Vijfde is niet slecht, maar ik heb veel goed te maken (negentien punten, red) als ik Davies nog van de derde plaats wil houden.”
Diezelfde Davies voorkwam dat Rea en zijn Kawasaki-team feest konden vieren in Magny Cours. Redding, zonder ervaring met de Pirelli-regenbanden aan het weekend begonnen, vond zijn draai in de laatste wedstrijd en zette de hoofdschuddende Rea in de vierde ronde brutaal aan de kant. Ook Loris Baz, enigszins teleurstellend zesde in de Superpole-race, werkte zich langs Rea en werd andermaal fraai tweede. Nadat hij ingehaald was door Davies probeerde Rea nog terug te komen, maar naar een paar waarschuwingen op de opdrogende baan koos de Noord-Ier voor zekerheid. Om Rea een zesde titel te ontzeggen, moet Redding wel alle wedstrijden in Estoril winnen, terwijl Rea dan niet meer dan twee punten mag bijschrijven. Zijn vierde plaats in de laatste race nam Rea gelaten. “Toen Scott me voorbij kwam, vond ik het prima om hem te laten gaan”, vertelde Rea. “Maar ik merkte ook dat ik eigenlijk te weinig grip had. Dat de beslissing nu valt in Estoril is alleen maar mooier. We zijn er dichtbij, maar we moeten het nog wel even doen.”

 

In Estoril wordt ook een Nederlandse wereldkampioen gehuldigd. Scott Deroue en Jeffrey Buis vochten op zaterdag om de winst in de Supersport 300-klasse, waarbij Buis enkele bochten voor de finish zijn beslissende actie plaatste. Na zijn vierde seizoenszege voegde Buis daar op zondag in een zeer zenuwachtige wedstrijd een tweede plaats aan toe. Deroue kwam net tekort voor een top 3-klassering. Met nog twee races in Portugal leidt Buis met 28 punten voorsprong op Deroue.

Lees meer over

BMW Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...