+ Plus

WK Superbike Magny Cours

Met een tweede plaats in de zaterdagrace meldde Michael van der Mark zich in Magny Cours weer terug op het podium na vijf wedstrijden buiten de top 3. Het bleef voor Van der Mark bij die fraaie tweede plaats, maar wel deed hij uitstekende zaken in het kampioenschap. Hij staat nu voor Nicky Hayden op een redelijk solide ogende vierde plaats. Chaz Davies won in Frankrijk beide races.

Voor Michael van der Mark was de eerste vrije training op vrijdag al na één ronde voorbij. “Ik reed de pitstraat uit, miste meteen vermogen en hoorde een raar geluid. Ik dacht aan een vastloper”, aldus Van der Mark die meteen weer naar binnen kwam. Ook op de Duitse Lausitzring kreeg de Rotterdammer al in de eerste training te maken met een defect blok. “Het was hetzelfde probleem. Pas veel later werd duidelijk wat het was.” Van der Mark wilde niet zeggen waar de techniek hem in de steek had gelaten, wel gaf hij toe met een gebrek aan vertrouwen te kampen. “Dat is natuurlijk lastig als je weer de baan op gaat. Maar die tweede vrije training liep met een zesde tijd zo goed dat je het eigenlijk ook weer snel vergeet.”
Vanwege de ‘one bike’-regel in het WK Superbike stond Van der Mark op vrijdagochtend tandenknarsend aan de kant. “Ik was snel vertrokken uit de pitbox. Die regel, dat gaat helemaal nergens over. Die tweede machine staat gewoon klaar! Maar je mag ‘m niet gebruiken… ” In een natte Superpole zette de Ten Kate/Honda-coureur op zaterdagochtend de zesde tijd. “Ik had ik eerst weinig vertrouwen met het insturen. Daarna veranderden we onder meer iets aan de ‘engine braking’ en daarna ging het beter. Met die zesde plaats was ik wel tevreden.”
De eerste race begon in droge omstandigheden maar op een natte baan. Van der Mark durfde het niet aan om op intermediates te vertrekken. Wel stond zijn Fireblade op een droge setting. “Ik heb het niet zo op intermediates en ik vond het ook nog te nat. En je moet heel rustig blijven, altijd lastig in een race.”

Van der Mark startte goed en kon zich drie ronden handhaven als vierde, achter Tom Sykes, polesitter Jonathan Rea en Hayden. Daarna moest hij het Aprilia-duo Lorenzo Savadori en Alex de Angelis voorbij laten. Hayden was de eerste van de toprijders die tot een bandenwissel besloot. Later zou de Amerikaan uitvallen met een kapotte sensor. “Nicky’s wissel vond ik nogal vroeg”, oordeelde Van der Mark. “Maar ik begon wel meteen te twijfelen. Toch vond ik het nog te nat.” Een ronde later stak hij voorbij start-finish zijn been uit; het teken voor zijn crew om de slicks klaar te zetten. “Ik kon de kopgroep niet meer bijhouden en ik raakte daar zó gefrustreerd van dat ik besloot om te wisselen. Dat was een perfecte pitstop. Hij moest (reglementair) minimaal 45 seconden duren, de onze werd geklokt op 45,3!”
Rond de vijftiende positie keerde Van der Mark terug in de wedstrijd. Enkele ronden later stuurden ook Sykes en Rea de pits binnen. Sykes koos voor slicks, Rea opteerde voor een slick voor en een intermediate achterband. Het kostte hem een mogelijk podium. Van der Mark werkte zich gestaag naar voren, waarbij Leon Camier zijn verrassende leidende positie op de snel slijtende regenbanden nooit kon vasthouden, en ook Savadori moest na een rondje kopwerk plaatsmaken. Chaz Davies was vanaf de derde plaats op intermediates vertrokken en kwam na de eerste doorkomst pas als zestiende voorbij start-finish. De Ducati-coureur behield de rust en reed een fantastische wedstrijd. Davies hield zijn banden heel en won zijn zesde race van het jaar. Bijna tien seconden later volgde Van der Mark als tweede, 0,4 voor de jagende Sykes. “De tweede race in Assen was een rare, maar deze was helemaal apart. Pas de laatste vier ronden ging ik echt inhalen. Ik zag op mijn pitboard dat Davies op kop lag en op de schermen langs de baan zag ik waar hij reed. Hij had gewoon de beste keus gemaakt. Het was een gekke wedstrijd, maar het was super om weer op het podium te staan. Op de finish zag ik pas hoe dicht Sykes achter me zat. Ik had nog wel iets over, maar ik wilde er ook niet afvallen.”

Op zondag was de baan volledig droog, maar andermaal ging de winst naar Davies. De Welshman leek achter Sykes en Rea genoegen te moeten nemen met een derde plaats. In de slotfase pikte hij echter na een zeer uitgekiende race weer aan bij het Kawasaki-koppel. Vijf ronden ronden voor het einde profiteerde Davies van een mislukte inhaalactie van Rea op Sykes. Terwijl de nummers 1 en 2 in het kampioenschap wijd gingen, glipte Davies binnendoor en stond die leidende positie niet meer af. “Dit is één van mijn beste overwinningen ooit”, glunderde Davies. Rea passeerde alsnog teammaat Sykes en liep in twee races zo toch één punt uit.
Tot halverwege de wedstrijd leek Van der Mark op weg naar een vierde plaats, ruim achter het toptrio. MV Agusta-eenling Camier kon hij echter niet achter zich houden. “Ik hoopte in het begin nog even dat ik met de kop mee zou kunnen, maar ik had al snel door dat dat niet ging lukken. En dan zie je toch dat je door die problemen op vrijdag te veel tijd op een droge baan hebt gemist. Ik had te weinig grip en de fiets bewoog daardoor te veel. En Camier op die MV… Dat ding stuurt zó mooi, Camier stuurt zó vloeiend. Bizar, die stappen die ze daar hebben gezet. Camier haalt er ook alles uit. Ik was best constant, maar hij was gewoon sneller. Dit was voor mij het maximale.”
De valse start door de technische tegenslag op vrijdag wist Van der Mark nog aardig goed te maken. “Nee, ik neem die jongens niets kwalijk. Honderd keer gaat het goed, nu twee keer niet… Voor het kampioenschap was het gewoon een heel goed weekend.”
Met nog raceweekenden in Jerez en Qatar staat Van der Mark 32 punten voor op Hayden en heeft hij een marge van 40 punten op Davide Giugliano. De Italiaan ondervond nog veel hinder van zijn in Duitsland opgelopen schouderblessure. Toen hij in zijn outlap van de Superpole andermaal onderuit ging, bleef Giugliano voor de rest van het weekend aan de kant.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...