Nieuws

WK Superbike Jerez, Spanje

Hij had op zaterdag in Jerez graag Nicolo Bulega verslagen in een rechtstreeks duel, maar Toprak Razgatlioglu realiseerde zich heel goed dat hij voor één keer aan iets anders moest denken. Want in de BMW-pitbox wilden manager Kenan Sofuoglu, Motorrad Motorsport Director Marc Bongers en teambaas Shaun Muir maar één ding: zorgen dat die historische wereldtitel zou worden veiliggesteld. De 28-jarige Turk stelde niet teleur. Wat Razgatlioglu in 2024 presteerde, behoort tot de meest bijzondere campagnes in de geschiedenis van het WK Superbike.

Hij had op zaterdag in Jerez graag Nicolo Bulega verslagen in een rechtstreeks duel, maar Toprak Razgatlioglu realiseerde zich heel goed dat hij voor één keer aan iets anders moest denken. Want in de BMW-pitbox wilden manager Kenan Sofuoglu, Motorrad Motorsport Director Marc Bongers en teambaas Shaun Muir maar één ding: zorgen dat die historische wereldtitel zou worden veiliggesteld. De 28-jarige Turk stelde niet teleur. Wat Razgatlioglu in 2024 presteerde, behoort tot de meest bijzondere campagnes in de geschiedenis van het WK Superbike.

Toen Razgatlioglu ruim achter Bulega de titel vierde met een staande wheelie, werden Bongers en ook Muir door emoties overmand. “Dit is ongelooflijk”, stamelde de Nederlander in tranen. “We hebben samen zó’n reis gemaakt. Al die ups en downs in al die jaren, alle werk dat we hebben gedaan… Ik ben zo blij dat we hem hebben overgehaald om bij ons te komen. We hebben alles voor hem gedaan, maar hij heeft ook alles voor ons gedaan.” Daar kon teambaas Muir zich wel bij aansluiten. De Brit won met zijn team twee Britse Superbike-kampioenschappen voordat hij in 2016 zijn entree maakte in het WK. Muir verruilde Yamaha voor BMW, maar met Josh Brookes en Karel Abraham bleef succes uit.

De samenwerking met de Duitse fabrikant werd na twee moeizame seizoenen zelfs verbroken, voordat in 2019 de band werd hersteld. Oud-wereldkampioen Tom Sykes kon niet aan de verwachtingen voldoen, Scott Redding voelde zich niet goed op de M1000RR en de in 2021 gekomen Michael van der Mark kon dat jaar slechts een natte Superpole-race in Portimao winnen. Na een dramatisch 2023 met zware blessures voor Van der Mark en een veertiende plaats in de eindstand voor Redding moest het roer om. Al vroeg in het jaar legde Bongers contact met Razgatlioglu’s manager Sofuoglu en een onwaarschijnlijk geachte deal kwam tot stand. Crewchief Phil Marron, een monteur en zijn bandenman verkasten mee van Yamaha. Al in zijn eerste weekend stond Razgatlioglu op het podium in Australië, in het tweede weekend won hij zijn eerste race en twee raceweekends later scoorde hij zijn eerste hattrick. Na een niet voor mogelijk gehouden reeks van dertien opeenvolgende overwinningen crashte Razgatlioglu tijdens de trainingen in Magny Cours. Hij miste door een klaplong niet alleen de Franse WK-ronde, maar ook het weekend in Cremona. Toch kwam zijn tweede titel niet in gevaar.

Bij zijn comeback in Aragon stond hij weer drie maal op het podium, in Estoril won hij weer en tijdens de seizoensfinale was zeer passend na tweede plaatsen in de openingswedstrijd en de Superpole-race de winst voor Razgatlioglu – zijn achttiende zege van het jaar. Terwijl Alvaro Bautista in zijn slechtste weekend sinds jaren – met één punt in de Superpole-race en drie racecrashes – afstand moest doen van de titel, kon het ‘Oktoberfest’ bij BMW niet mooier. Dichter dan een derde plaats in 2012 voor Marco Melandri was de Duitse fabrikant nooit gekomen. “Het was geen makkelijk seizoen”, vond Razgatlioglu ondanks de in totaal 27 podiums in dertig races. “Toen ik tekende zei iedereen dat het einde carrière was. En nu ben ik wereldkampioen. Iedereen kon zien wat ik kan en dat de BMW de winnende machine is. Iedereen heeft geweldig werk geleverd. We hebben het verdiend.”

Michael van der Mark was in 2024 één van de acht rijders die minimaal één race wisten te winnen. In Jerez, het circuit waar hij tien jaar geleden de Supersport- wereldtitel behaalde op een Ten Kate Honda, bracht de Rotterdammer zijn vierde jaar in Duitse dienst tot een goed einde. In de eerste race op zaterdag en in de Superpole-race finishte Van der Mark als zesde, in de laatste race van het jaar werd hij als derde afgevlagd. Toen een hard aandringende Andrea Iannone elf ronden voor het geplande einde in de laatste bocht binnendoor wilde komen, gaf Van der Mark geen krimp. De Italiaan kwam daarna nog weer dicht in de buurt, maar een rode vlag voorkwam een tweede confrontatie. De zeer regelmatig scorende Van der Mark werd zesde in de eindstand. Zijn tweede podium van het jaar deed hem goed. “Het hele seizoen heb ik er van gedroomd om samen met Toprak op het podium te staan”, aldus de bij BMW zeer geliefde teamplayer Van der Mark. “Ik heb wel een race gewonnen, maar de droom was om het hele BMW-team op het podium te krijgen. We kwamen dichterbij en dichterbij, maar het veld zit dit seizoen zó dicht bij elkaar. Ik kon het podium ruiken, en vandaag klopte alles. Dit podium is geweldig.”

Van der Mark bedankte zijn team voor de steun in de afgelopen weken, ook na het plotselinge verlies van zijn moeder. “Dit podium is ook voor haar.” Bo Bendsneyder baarde opzien in Jerez. In zijn tweede optreden voor MV Agusta Reparto Corse kwalificeerde de voormalige Moto2-rijder zich wat teleurstellend als veertiende, maar na een keurige zevende plaats in de eerste wedstrijd, verraste Bendsneyder iedereen met een prachtige derde plek in zijn vierde race voor het team, slechts 0,8 achter Ten Kate Yamaha’s Stefano Manzi. “Ik wil Andrea (Quadranti, teambaas, red.) bedanken, want hij pushte heel erg om mij de laatste twee races te laten rijden”, glunderde Bendsneyder. “Het was een moeilijke beslissing, want ik wil competitief zijn. Maar ik ben heel blij dat hij me heeft overtuigd.” Mede dankzij drie opeenvolgende overwinningen werd Ten Kate’s Manzi weer tweede in het WK, dit keer achter voormalig Supersport 300-wereldkampioen Adrian Huertas, met zijn 21 jaar de jongste Supersport-wereldkampioen ooit. Huertas verdedigt zijn titel niet en maakt de overstap naar de Moto2. Glenn van Straalen kende een moeilijk einde van zijn eerste seizoen op de Ten Kate Yamaha, maar werd wel achtste in de eindstand. Het Ten Kate-team neemt afscheid van de R6 en treeedt volgend jaar aan met de splinternieuwe R9 890 cc-driecilinder.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...