+ Plus

WK Superbike Jerez

Met een voorsprong van 48 punten op zijn teamgenoot Tom Sykes kwam Jonathan Rea naar Jerez en met diezelfde marge vertrok hij ook weer. Beide mannen noteerden tijdens het voorlaatste WK Superbike-weekend van dit seizoen een tweede en een derde plaats. De beslissing om de titel valt nu in Qatar. Chaz Davies was in Spanje weer ongenaakbaar. Michael van der Mark was niet tevreden met een vierde en vijfde plaats. Hij leverde punten in op teamgenoot Nicky Hayden.

Rea en Sykes mogen van geluk spreken dat Chaz Davies dit jaar in vier wedstrijden van zijn Ducati Panigale viel, want inmiddels verkeert de voormalige Supersport-kampioen al enige tijd in bloedvorm. Hoewel hij na een matig geslaagde Superpole niet verder kwam dan een zesde startplaats, had Davies in beide wedstrijden niet veel tijd nodig om de leiding stevig in handen te nemen. In de zaterdagwedstrijd verdrong hij na drie ronden leider Sykes en een dag later had hij de weer vanaf pole startende Kawasaki-coureur al voor het einde van de eerste ronde te pakken. De 29-jarige Davies reed vervolgens onbedreigd naar zijn negende zege van 2016 en evenaarde zo het aantal overwinningen van klassementsleider Rea. Van de de laatste zeven races in Spanje (Aragon en Jerez) won Davies er zes, van de laatste zes wedstrijden in 2016 won hij er vijf en ook aan zijn vier dubbels kan Rea dit seizoen niet tippen. “Vier races op rij winnen voelt onwerkelijk”, glom Davies. “De laatste tijd heb ik zó veel vertrouwen waardoor ik elke ronde voor de volle honderd procent kan pushen. Het voelt alsof ik aan het dansen ben met de machine. Ik dacht dat Sykes in de tweede race zijn banden aan het sparen was, want je moest zuinig zijn op de grip. Het was warmer en daardoor wat glibberiger dan op zaterdag en daarom heb ik in het begin ook niet alle risico’s genomen. Toen ik zag dat ik een voorsprong had, was het een kwestie van uitrijden. Zonder al te zelfverzekerd te willen klinken, ga ik proberen om er zes op rij van te maken en de tweede plaats in het kampioenschap te pakken.”
Meer zit er – net als vorig jaar – ook niet in voor Davies, want met nog vijftig punten te winnen, bedraagt zijn achterstand op Rea 67 punten. De wereldkampioen moest in de eerste wedstrijd Sykes laten gaan, en Sykes’ tweede plaats was voldoende voor de tweede constructeurstitel op rij voor Kawasaki. Rea’s derde plaats was zijn eerste podium in Jerez. Op zondag verraste hij halverwege de race Sykes en tot het einde reden de twee minder dan een seconde uiteen. Nicky Hayden leek er in de slotfase zelfs in te slagen om het gat naar de twee Kawasaki’s dicht te kunnen rijden, maar hij kwam 0,7 achter derde man Sykes binnen. Ook in de eerste wedstrijd reed de Amerikaan naar een keurige vierde plaats.
“Er was niet veel grip en ik had dan ook weinig tractie op zondag. Toen de grip verder afnam, kreeg ik het moeilijk. Hoewel niet zo niet moeilijk als in de eerste race”, vertelde Rea, die in Qatar genoeg heeft aan één veertiende plaats om zijn titel te prolongeren. “We kunnen met een gerust hart naar de laatste race reizen om het daar af te maken.”

Michael van der Mark sloot de eerste trainingsdag af als vierde, maar kwam in de Superpole niet verder dan de elfde startplaats. “Toen ik met een qualifier de baan op ging, crashte ik bijna”, aldus Van der Mark. “Ik was wel tevreden over mijn tijd, maar aan het einde ging iedereen sneller.” Vanaf de vierde startrij kwam de Rotterdammer echter wel voortreffelijk weg en toen voor hem Xavi Forès, Davide Giugliano en toekomstig teamgenoot Alex Lowes onderuit gleden, zat Van der Mark in de derde ronde al op de zesde plaats. Vier ronden voor het einde zette hij nog een serieuze eindsprint in op vierde man Hayden. Van der Mark reed het gat van 2,3 seconden dicht, maar kwam op de streep toch zes-tiende seconde te kort. “Mijn gevoel met de voorkant was niet super, ondanks het feit dat ik dicht achter hem zat”, vertelde Van der Mark. “Ik wilde er geen zooitje van maken als een uitremactie zou mislukken. Ik hoopte dat hij nog wijd zou gaan, zodat ik hem alsnog zou kunnen pakken. Maar dat gebeurde niet. Een vijfde plaats is gezien onze startpositie niet slecht.”
Hoewel zijn achterstand op winnaar Davies in de tweede race iets kleiner was – 11,3 tegen 13,1 seconden – was Van der Mark niet geheel tevreden met zijn uiteindelijke zesde plaats. In de eerste ronde won de Ten Kate/Honda-coureur geen positie, maar daarna werkte hij zich wel naar voren. Van der Mark leek ook het Yamaha-duo Alex Lowes en Sylvain Guintoli nog te kunnen achterhalen, maar de Fransman bleek sneller. “Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk teleurgesteld”, was Van der Mark duidelijk. “In de warm-up hadden we iets geprobeerd en ik was er van overtuigd dat ons dat zou helpen in de race. Mijn start was heel goed, maar ik had een elektronisch probleem en dat kostte me veel plekken. Mijn pace was niet geweldig, maar ook niet slecht. Aan het eind van de race was bijna net zo snel als de jongens op het podium en ik kon ze zelfs in de verte zien. Ik ben niet blij, want ik weet zeker dat ik er veel dichter bij had kunnen zitten.”
In hun onderlinge gevecht om de vierde plaats in het kampioenschap heeft Van der Mark nog 27 punten voorsprong op Hayden. Daags na de race klokte Van der Mark achter Hayden de zesde tijd tijdens een eendaagse testsessie. Snelste man Rea was 0,9 seconde sneller.

In het WK Supersport stelde Kenan Sofuoglu met zijn zesde seizoenszege zijn vijfde wereldtitel veilig. Toen zijn Kawasaki Puccetti Racing-teamgenoot Randy Krummenacher voor hem crashte, was Sofuoglu al verzekerd van het kampioenschap. Krummenacher start volgend jaar voor Puccetti in het WK Superbike, terwijl de 32-jarige Sofuoglu op jacht gaat naar zijn zesde Supersport-titel.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...