+ Plus

WK Superbike Brno, Tsjechië

Nog steeds zijn Jonathan Rea’s prestaties in het WK Superbike de maatstaf, maar in Brno meldde zich al weer de zesde winnaar van het seizoen. In zijn 118e WSB-race wist Alex Lowes op zondag in het duel om de zege zijn teamgenoot Michael van der Mark achter zich te houden. Rea had een dag eerder met zijn zestigste overwinning voor een nieuw record gezorgd, maar de wereldkampioen was na een crash in de tweede race minder blij. Teammaat Tom Sykes moest het ontgelden.

De terugkeer naar het circuit van Brno, voor het laatst op de kalender in 2012, was om meerdere redenen gedenkwaardig. Tom Sykes mocht dan weliswaar met een nieuw polerecord zijn 45e pole noteren, tegen zijn teammaat Jonathan Rea had ook hij niets in te brengen. Een rode vlag vanwege een kapotte airfence en een afgebroken start vanwege een haperend startlicht brachten Rea niet uit zijn evenwicht. De regerende kampioen passeerde al in de eerste ronde kopstarter Sykes en verzorgde daarna een typische Rea-masterclass. Met zijn zesde overwinning van het jaar bracht hij zijn totaal op zestig. Daarmee brak de 31-jarige Rea het record dat hij deelde met Carl Fogarty – die behaalde zijn laatste zege in 1995, Rea lijkt voorlopig nog niet aan het eind van zijn Latijn. “Hij is nog steeds met vier wereldtitels de GOAT, ’the greatest of all times’”, vond de nieuwe recordhouder. In 2009 won Rea op een Ten Kate/Honda zijn eerste WSB-race op Misano. Daarna volgden nog veertien overwinning samen met het team uit Nieuw-Leusen, maar spectaculair werd het pas toen Rea eind 2014 overstapte naar Kawasaki. Zijn overwinning op zaterdag betekende zijn 45e in 91 starts voor het merk waarmee hij inmiddels drie titels op rij scoorde. “Het was mooi om het in zo’n race te doen”, verwees Rea naar zijn oppermachtige optreden dat hij met een voorsprong van ruim vijf seconden op Marco Melandri afsloot. Sykes finishte als derde. “Elke overwinning is speciaal, maar de laatste drie en een half jaar met Kawasaki is ongelooflijk.”
Tijdens de wedstrijd had hij niet aan het record gedacht, zei Rea, die daags na de wedstrijd zijn contract met Kawasaki met twee jaar verlengde. “Maar het is ongelooflijk.” Rea won in 2008 zijn eerste WK Supersport-race op Brno en behaalde er ook in 2010 een van zijn meest dierbare overwinningen toen hij op de Honda-Superbike de latere wereldkampioen Max Biaggi versloeg. Een dag later was er van de euforie weinig over. Van zijn plan om de race behoudend te beginnen bleef niets over toen hij in de derde ronde bij het aanremmen van een rechter bocht binnendoor dook bij Sykes en bij het uitkomen in aanraking kwam met zijn teammaat. Vervolgens ging hij hard onderuit. De twee streden op dat moment om de zesde plaats. De volgende ronde stond hij cynisch applaudisserend naar Sykes aan de kant. Die legde de schuld voor het contact bij Rea. “Het is niet mooi om er af te worden gereden, maar het gebeurde”, vond de geïrriteerde Rea zelf, die eerder in de race al had gemerkt dat Sykes de deur hard had dichtgegooid. Voor Sykes zelf kende de race evenmin een glorieus einde. Twee ronden na het incident met Rea gleed hij zelf onderuit. Sykes stapte nog wel weer op, maar finishte als zestiende buiten de punten.

De meeste punten werden in Brno behaald door het Yamaha-duo Alex Lowes en Michael van der Mark. Op zaterdag kwalificeerde de Brit zich als vierde, twee plaatsen voor zijn teammaat. Maar Van der Mark reed een betere race dan Lowes. Van der Mark verbeterde zich vanaf de zesde positie door eerst de worstelende Chaz Davies te passeren en vier ronden voor het einde ook de teleurgestelde Lowes van zijn vierde plaats te verdringen. Dat de dubbelwinnaar van Donington Park bijna twaalf seconden achter winnaar Rea over de streep kwam, zinde hem niet, gaf Van der Mark toe. Wel had hij geluk gehad met de rode vlag. “Ik had problemen met de achterkant en voor de herstart besloten we om nog wat dingen te veranderen”, aldus de Nederlander, net als vele andere rijders kampend met een gebrek aan grip in het warme Brno. “Daarna voelde ik me sterk en kon ik ook naar voren komen, maar na vijf, zes ronden begon ik meer en meer te worstelen met de voorkant. Alex kon ik nog wel inhalen, maar als we in de tweede race voor het podium mee willen doen, moeten we die problemen met de voorkant nog wel oplossen.”
Dankzij de vierde plaats mocht Van der Mark in race 2 vanaf pole starten, voor Lowes en Eugene Laverty. Lowes pakte kopstart, maar verloor zijn leidende positie al in de eerste ronde aan Van der Mark. Op Lowes’ counter had de Rotterdammer echter geen direct antwoord. Ook Marco Melandri, drievoudig WSB-winnaar en 125- en 250 cc-Grand Prix-winnaar in Brno, kwam langszij en passeerde ook Lowes. Direct daarna verremde de Ducati-coureur zich echter door een afgebroken achterrempedaal. Melandri kwam in de grindbak terecht en haalde de finish slechts als vijftiende. Omdat ook Chaz Davies geen vuist kon maken, ging het vanaf dat moment tussen Lowes en Van der Mark om de winst. In de slotfase sloeg Lowes een beslissend gaatje, op weg naar zijn allereerste WSB-overwinning. Samen met Van der Mark zorgde hij bovendien voor Yamaha’s eerste 1-2 sinds Portimao 2011. De zeer geëmotioneerde Lowes kon zijn geluk niet op. “Dit voelt fantastisch, zeker omdat ik na de vijfde plaats van gisteren erg teleurgesteld was”, aldus Lowes. “We hadden flink wat veranderd aan de machine en het verraste ons op zaterdag dat we zoveel problemen hadden, omdat de Yamaha juist sterk is als er weinig grip is. Vandaag was de machine geweldig.”
Van der Mark toonde zich een goed verliezer na zijn zesde podium van het seizoen. “Het was een moeilijke wedstrijd, maar ik ben in ieder geval blij met de tweede plaats. In de warm-up probeerden we vanwege de problemen op zaterdag iets maar het werkte niet. Daarom gingen we voor de race weer terug naar wat we eerder hadden en we pakten alleen een andere voorband. Niet iedereen in het team was het daar mee eens, maar uiteindelijk denk ik dat het de juiste beslissing was. Alex was heel sterk in de laatste ronden en de tweede plaats was ook goed voor mij.” Van der Mark heroverde de derde plaats in het kampioenschap en naderde ook tweede man Davies tot op negen punten. “Nu moeten we zo vaak mogelijk op het podium finishen. Alleen zo kunnen we zo hoog mogelijk eindigen in het kampioenschap.”
Vanwege de nieuwe technische reglementen dit jaar mochten BMW, MV Agusta en Honda vanaf Brno 250 toeren meer draaien. Ten Kate Honda’s kopman Leon Camier finishte als zevende en negende – met nog het oude toerental van 14.300. “We kregen pas op donderdagavond een mail over die extra 250 toeren”, aldus Bos. “Daar hebben we nu niks aan. Het was alleen wat makkelijker geweest met het doortrekken als we er met de gearing niet uit waren gekomen. Maar de specificaties van het blok moeten nu aangepast worden om rendement te hebben van die extra toeren. Ook bij de volgende wedstrijd in Laguna kunnen we er nog niks mee, omdat alle blokken al van Brno naar Amerika gaan. Feitelijk is het materiaal pas na Misano weer terug in Nieuw-Leusen.”

Lees meer over

BMW Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...