WK IJsrace Assen
In Assen werd de vierde en voorlaatste GP voor het WK IJsrace verreden. Vooraf was niet de vraag wie er zou gaan winnen, maar hoe gemakkelijk. Vijfvoudig wereldkampioen Nikolaj Krasnikov is namelijk ook dit jaar de te kloppen man op de vlijmscherpe spikes en hij gaat zonder twijfel het oude record van de legendarische Gabdraham Kadyrov evenaren. Voor Nederland mocht Sven Holstein starten.Een uurtje voor de rijdersparade mag de pers het rennerskwartier in. In de donkere ruimte onder de hoofdtribune zitten de teams zij-aan-zij, afgescheiden door dranghekken. Aan sommige hekken hangen spandoeken of raceoveralls. Motorfietsen staan tussen gereedschapskisten en campingtafeltjes zijn bedekt met frisdrank, broodjes, helmen, brillen en programmaboekjes. Klapstoeltjes zorgen voor wat zitcomfort en de Tsjechen gebruiken vier eetstoelen uit het stadionrestaurant als tafeltje. Sommige rijders vullen het verloren uurtje met nog een keer de voorvork oppompen, de ketting spannen of de achterband vervangen. Maar om de twee motoren van de 24-jarige Krasnikov heerst serene rust. Ze staan wedstrijdklaar, maar verlaten onder een hoes. Alleen de laarzen in de hoek verraden de komst van de maestro zelf.En na een half uur verschijnt hij eindelijk, de vijfvoudig wereldkampioen Nikolaj Krasnikov. Hij ploft meteen achter de motoren op zijn stoeltje en lijkt alles lethargisch langz zich heen te laten gaan. Hij blijft beleefd lichen tegen alle starende ogen, maar raakt toch ook snel geïrriteerd en loopt weg als een fotograaf te lang blijft staan voor wat opnames. Voor de race valt er duidelijk niet met hem te praten…Maar na weer een gewonnen A-finale is er toch de ontlading bij de Russische heerser van het ijsracen. Als eerste vliegt hij zijn monteur om de hals. Via een tolk vertelt hij ons na afloop dat hij nog de hele nacht last heeft van de adrenaline in zijn bloed. Hij weet nu al dat hij de hele nacht erg slecht slaapt, ondanks zijn zoveelste gewonnen wedstrijd. “En ook omdat het toch nog pas in Berlijn beslist gaat worden. Ik had het hier graag afgemaakt, maar voor de allerlaatste heat stonden Vitali Khomitsevitsj, Ivan Ivanov en ik nog exact gelijk in punten. Ze bieden goed weerstand.”Het uiterlijk van Krasnikov is misleidend: een verlegen lach, onschuldig kijkende pretogen, eerder mompelen dan praten en ook niet bepaald het lichaam van een atleet. Toch heeft zijn rijstijl alles van een supertalent in het ijsracen: hij wordt gekenmerkt door zijn gedoseerde agressie, zijn enorme reflexen en vooral zijn tactisch wedstrijdinzicht. Ook als Vitali Khomitsevitsj op zondagmiddag aan de binnenkant tegen zijn motor knalt, is een ruk aan het stuur en draai aan het gas voldoende om uit de gevarenzone te blijven. Menig andere coureur zou roemloos in de strobalen vliegen. In een andere heat prikt Krasnikov resoluut zijn motor aan de binnenkant langs twee rijders om de kop te nemen. Maar evenzogoed wacht hij drie ronden lang achter in het veld om in de laatste twee bochten toe te slaan. En ook de trucs zijn hem niet vreemd, zoals de motor na een start in de binnenbaan even rechtdoor laten lopen zodat de rest van de lijn af moet. “Ik heb het rijden al op jonge leeftijd geleerd. Ik had geluk dat ik al snel met trainers als Vladimir Begonogow mocht werken. Vanaf mijn vijftiende kon ik me met steun van mijn vader Oleg aanmelden bij motorclub Kadyrov te Ufa.” Krasnikov was een zeldzaam talent, maar wist zich ook helemaal zelf te redden en staande te houden tussen de heftige Russische concurrentie. Zo viste hij in de beginjaren een door wereldkampioen Balashov afgedankt Tibo-frame uit de container, om daar zelf een betere motorfiets mee op te bouwen. Hij haalde er meteen de Europese titel mee en aansluitend zijn eerste wereldtitel in 2005! Zijn status in de republiek Bashkortostan is sindsdien uitgegroeid tot die van een ster. Veel wedstrijden komen rechtstreeks op de Russische televisie en president Rakhimov ontving hem na vijf wereldtitels. “Maar omgekeerd heb ik ook veel te danken aan de ondersteuning door de republiek”, Aldus Krasnikov. “In de hoofdstad Ufa ligt een sportcomplex met een ijshockeyveld en ook een permanante ijsspeedwaybaan met alle denkbare faciliteiten. Onze sportclub daar heet ‘Sportclub G. Kadyrov’, naar Gabdraham Kadyrov die met zes wereldtitels in de periode 1966 tot 1973 de meest succesvolle ijsspeedwaycoureur uit de geschiedenis is. De toprijders in Ufa hebben, net als die in Togliatti en Saransk, hun eigen werkplaats dicht aan de baan. Wij kunnen met de steun van de republiek en sponsoren als full-prof met een monteur en sportbegeleider altijd trainen.”Behalve de republiek wordt de G. Kadyrov-club de laatste jaren ook gesteund door rijke Russische bedrijven, die er veel geld insteken. Dat merkte niet zo heel lang geleden nog een Nederlandse oliehandelaar die via Krasnikov de Russische markt wel op wilde. Het royale sponsorpakket met naast olie en smeermiddelen ook frames en raceoveralls werd beleefd afgeslagen. Het team wilde eventueel wel voor contant geld een sticker op de motor plakken, anders niet. Ook de olie hoefden ze trouwens niet… En tijdens een gewonnen thuiswedstrijd gaf Krasnikov onlangs de tweede gewonnen Lada meteen weg aan zijn monteur.Traditiegetrouw begint het wedstrijdseizoen voor Krasnikov met de races in Blagovesjtsensk, circa 8.000 km achter Moskou. En alle privileges en materiële steun ten spijt, moet ook Krasnikov zich ieder jaar in eigen land gewoon bewijzen, een situatie die een beetje doet denken aan die van de Nederlandse schaatsers.Alleen de beste acht van Rusland mogen namelijk naar de voorrondes van het WK en in het grote en ijrace-gekke land komen er jaar in jaar uit nieuwe talenten uit diverse republieken boven drijven. Zoals dit jaar Igor Kononov, die als junior meteen via de Europese competitie het wereldkampioenschap in dook. Daarnaast is er al jaren de taaie kern Bazeev, Khomitsevitsj, Ivanov en Bulankin. Kortom: de wedstrijden in Rusland zijn al een kampioenschap op zich, waar ook veel risico’s worden genomen. Zo verdween Maksim Zakharov voortijdig met blessures van het toneel en ook Krasnikov veroorzaakte een valpartij; iets wat hem zelden overkomt. Hij moest daardoor tot het uiterste gaan om zijn Russisch kampioenschap binnen te halen.Maar in de GP’s gaat het weer op rolletjes voor Krasnikov. Zelden hoeft hij richting de A-finale een heatoverwinning af te staan en na de dubbelzege in Assen (hij won de finale op zaterdag en op zondag) ligt de zesde wereldtitel daarom in Berlijn voor het grijpen. “Daarmee zou ik Gabdraham Kadyrov evenaren, dat is geweldig. Maar ook Nederland heft bijgedragen aan mijn success, want alle titels heb ik behaald op een Tibo-frame van Tjitte Bootsma. Maar daar rijdt trouwens tachtig procent van alle deelnemers mee. In technische opzicht en ook qua motor is er niet zo veel verschil tussen alle deelnemers.”Mocht Krasnikov zijn zegetocht volgend jaar voortzetten, dan gata hij dat waarschijnlijk doen op de nieuwste creatie van Bootsma, die in Assen werd geïntroduceerd. Een ijsracer met de benzinetank onder het zadel, het motorblok nog verder naar voren en een ander link-systeem voor de achterbrug, zodat het zwaartepunt verder naar voren ligt en de motor director stuurt. Daarmee is de machine in de bochten beter te sturen. Ander voordeel is dat de kleinere Russen bij de start ook beter met de voeten op het ijs kunnen komen.Maar nieuw materiaal is voor Krasnikov niet het belangrijkste. Wel nog een extra titel: “Dat wordt natuurlijk de uitdaging. Maar ik denk ook al wel na over de tijd na mijn carriere. Misschien wil ik wel als bestuurder in het ijsspeedway aan de slag.”Voorlopig richt Krasnikov nog even op het binnenhalen van zijn zesde wereldtitel. Er s hem – net als Kadyrov, een straatnaam in Ufa innhet vooruitzicht gesteld. Of misschien zelfs een plein.Voor de Nederlandse deelname aan de WK-ronde in Assen moest er zowaar een loting aan te pas komen, zo besloot de FIM. René Stellingwerf en Sven Holstein hadden in de aanloop naar deze wedstrijd exact dezelfde prestaties geleverd en uiteindelijk besliste het lot dat Sven Holstein als thuisrijder mocht starten in de GP. Voor René Stellingwerf bleef slechts de wedstrijd om de Roelof Thijs bokaal, zeg maar het voorprogramma op vrijdagavond, over. Ook deze wedstrijd werd overheerst door de Russische rijders. Stellingwerf toonde echter veel strijdlust en behaalde de vijfde plaats.Holstein mocht zich op zaterdagavond en zondagmiddag meten met de wereldtop. “Als je je niet kunt plaatsen heb je er ook niks te zoeken. Maar ik kwam in Saalfelden slechts een puntje tekort om me rechtstreeks te plaatsen. Door een fout van mezelf en tegen een rijder die ik normaal gesproken kan hebben. Dus ik denk dat ik hier terecht sta.” Voor Holstein niet zoals bij de Russen een ijsbaan om te trainen driect naast de werkplaats, maar altijd minimaal 1.800 km naar Zweden om te kunnen oefenen. Vanaf de tweede week januari tot eind februari was hij onderweg naar wedstrijden in Zweden, Polen en Rusland, waar hij ook lang trainde in Sloboskoi, zo’n 1.100 km ten noordoosten van Moskou. De Europese zijspankampioen grasbaan van 2005 maakte in 2006 zijn debuut op het ijs en heft sindsdien een keurige opgaande lijn ingezet. “De eerste verbeteringen komen altijd makkelijk en snel, dan wordt het steeds moeilijker en verbeter je het rijden nog maar met kleine stapjes.” Helaas kon Holstein die stijgende lijn in Assen niet voortzetten. De zaterdag was met een laatste plaats ronduit teleurstellend: door matige starts keek hij in diverse heats meteen al tegen een onoverbrugbare achterstand aan. Zondag toonde een strijdlustige Holstein die daardoor ook extra risico nam. Dat resulteerde naast enkele punten ook in twee valpartijen, zodat hij afsloot met een schouderblessure. “Qua materiaal zitten we op hetzelfde niveau als de Russen. Het verschil is rijtechnisch en de afstelling van de motorfiets. Ook tussen de heats is het steeds weer de juiste keuzes doen van bandenspanning en vering. Maar vergeleken met andere west-Europese coureurs ben ik met 22 jaar de jongste en dat is een voordeel. Maar er moet wel progressie in blijven zitten, want ik wil in de toekomst bij de beste zes van de wereld komen!”Uitslag WK IJsrace Assen, zaterdag:1. Nikolaj Krasnikov (RUS); 2. Daniil Ivanov (RUS); 3. Igor Kononov (RUS); 4. Dmitri Khomitsevitsj (RUS); 5. Vitali Khomitsevitsj (RUS); 6. Antti Aakko (FIN).Uitslag WK IJsrace Assen, zondag:1. Nikolaj Krasnikov (RUS); 2. Daniil Ivanov (RUS); 3. Igor Kononov (RUS); 4. Franz Zorn (AU); 5. Dmitri Khomitsevitsj (RUS); 6. Stefan Svensson (SF).WK Tussenstand na Assen: 1. Nikolaj Krasnikov, 166 pnt; 2. Daniil Ivanov, 141; 3. Dmitir Khomitsevitsj, 116; 4. Igor Kononov, 115; 5. Vitali Khomitsevitsj, 96.