Werelderfgoed-toer Kawasaki Versys (7) – Limburgs heuvellandschap
Hoe klein Nederland ook mag zijn, we zijn wel met tien nationale monumenten vertegenwoordigd op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Tien MotoPlus-lezers kregen een midweek of weekend lang de beschikking over een nieuwe Kawasaki Versys 1000 NL Edition om deze bijzondere plekken te bezoeken. In het zevende deel van deze serie is het de beurt aan Hendrik Koster, die op zoek gaat naar haarspeldbochten en vlaaien in het Limburgse Heuvelland!
Nederland is wereldberoemd vanwege haar strijd tegen het water, polders en dijken. Veel Nederlandse monumenten op de Werelderfgoedlijst hebben hier dan ook – direct of indirect – mee te maken. Toch ligt er diep verscholen in het zuiden van ons land een landschap wat zo afwijkt van het beeld wat men wereldwijd van ons heeft, dat het alleen al om deze reden – terecht – genomineerd is om aan deze lijst toegevoegd te worden.
We beginnen de route in Borne, zakken een klein stukje naar beneden af in de buurt van de Maas en gaan vervolgens richting Valkenburg. Nadat eerst de Cauberg is bedwongen parkeren we de motor en eten we op een terras. In dinercafé Amadeus wordt ons een heerlijk tapasschotel geserveerd, zeker het vermelden waard. Na Valkenburg is Maastricht, of beter gezegd, de Sint-Pietersberg, ons volgende reisdoel. Het heuvelland toont zich inmiddels van haar mooiste kant: meerdere keren bereiken we via een aantal haarspeldbochten de bovenkant van het plateau met prachtige vergezichten, om daarna, wederom via haarspeldbochten, weer naar beneden af te dalen. In Maastricht aangekomen gaan we opnieuw langs de Maas verder naar het zuiden. We vermijden bewust het centrum (Vrijthof) van de provinciale hoofdstad, want onze nationale Mozart (Andre Rieu) geeft hier een groot aantal concerten gedurende drie weken. Uiteraard rijden we wel langs de Sint-Pietersberg en ENCI-fabriek, een essentieel onderdeel van het heuvelland. Na een klein stukje België, met indrukwekkend sluizencomplex nabij de plaats Lanaye, rijden we bij Withuis Nederland weer binnen.
Via Margraten en Camerig, waar we enkele keren verrast worden door een diep verzonken weg, zetten we koers naar het drielandenpunt in Vaals. In een bosrijke omgeving krijgen we wederom de nodige haarspeldbochten voor onze kiezen. Uiteraard wordt er gestopt bij het drielandenpunt, waarna het tijd is om onze B&B op te zoeken.
De volgende dag vervolgen we het restant van de route, die nog zo’n 70 kilometer aan stuurplezier in petto heeft. Via Vijlen, Wittem en Keutenberg komen we uiteindelijk in het plaatsje Winthagen terecht, waar we ons echt in het midden van de Provence wannen. Na Heerlen en Brunssum rijden we nog een klein gedeelte door Duitsland en komen dan op het eindpunt in Echt. En we vergeten vandaag natuurlijk de inwendige mens niet. In het plaatsje Voerendaal steken we op bij De Bernardushoeve, inclusief panoramaterras, voor een kop koffie en een heerlijke Limburgse aardbeienvlaai. MotoplusPunt nummer twee.
Het Limburgse heuvelland biedt veel meer dan alleen maar motorrijden of wielrennen. Valkenburg en Maastricht zijn absoluut een mini-stedentrip waard, al was het alleen al vanwege de vele terrasjes. Vermeldenswaardig zijn ook de gemeentegrot/kabelbaan in Valkenburg, die hebben we in het verleden echter al eens bezocht en slaan we daarom tijdens deze motorrit over. Ook het drielandenpunt in Vaals mag niet ontbreken op de to-to-lijst. En het is niet alleen genieten van het landschap, maar ook van de verschillende bouwstijlen: Nederlands, Belgisch, Frans en Duits komen ruimschoots in deze omgeving voor. Een echte aanrader kortom!
LIMBURGSE HEUVELLAND
Het Limburgse heuvelland ligt ruwweg tussen Heerlen in het noorden en Maastricht in het zuiden. Aan de westkant vormt de rivier de Maas de grens en aan de oostkant ligt Duitsland. Typerend voor dit heuvelland – de naam zegt het al – is het reliëf van tussen de 60 en 321 meter. Boven zeeniveau wel te verstaan. In het gebied liggen bekende plaatsen als Maastricht, Valkenburg en het drielandenpunt in Vaals, wat meteen ook het hoogste punt van Nederland is. Assen is het Nederlandse mekka van de motorsport, het Limburgse heuvelland is dat voor wielrenners met als jaarlijks terugkerend hoogtepunt de Amstel Goldrace. Maar voor motorrijders die niet alleen van snelle rondjes op het circuit houden, is dit gebied een bijzonder goed alternatief in plaats van het Sauerland, de Eiffel of – iets verder weg – de Harz.
ROUTE
Een flinke route dit keer, van iets meer dan 200 kilometer lang. Deze begint iets ten noorden van het Limburgse heuvelland, in Borne, en voert vervolgens in zuidelijke richting naar het eerste MotoPlusPunt van de route, dinercafé Amadeus, dat zich circa 40 kilometer verderop in Valkenburg bevindt. Aansluitend wordt koers gezet richting Maastricht en de Sint-Pietersberg, om na een kort stukje België bij Withuis Nederland weer binnen te vallen. Uiteraard ontbreekt het Drielandenpunt te Vaals niet in de route, waarna je in de buurt van Voerendaal, op ongeveer 110 in de route, terecht komt bij het tweede MotoPlusPunt, de Bernardushoeve. Aansluitend gaat het via onder meer Heerlen en een stukje Duitsland richting het eindpunt in Echt.