+ Plus

Wat te doen in deze corona-tijd?

Nu de zon zich steeds meer laat gelden is het maar wat moeilijk om niet even op de motor te stappen. En hoewel het niet verboden is, wordt het ook niet aangeraden. Zeker niet als je graag in een groep rijdt, want samen even koffiedrinken zit er niet in. Het advies is dan ook, om alleen op de motor te stappen als het echt noodzakelijk is. Hoe kun je als motorrijder dan toch van je hobby genieten? Wij hebben een aantal tips voor je.

Hoewel de overheid nu nog heel schappelijk is met haar maatregelen, en het overgrote deel van de bevolking zich er ook goed aan houdt, loeren de strengere maatregelen om de hoek. Om ervoor te zorgen dat wij niet de groep zijn die deze regels noodzakelijk maken zijn we op zoek gegaan naar motor-gerelateerde bezigheden die je prima thuis kunt beoefenen.
Want de wegen mogen nu wel leeg en verlaten lijken, het aantal motorongelukken is de afgelopen weekenden niet mals geweest. Helaas vaak doordat automobilisten ze niet gezien hadden. En bij zo’n ongeval wordt er ook een beroep gedaan op medisch personeel en ziekenhuiscapaciteit. Zaken waar we in Nederland op dit moment niet heel veel rek op hebben.
Gelukkig kun je ook op andere manieren bezig zijn met motorrijden, om de voorjaarskriebels toch een beetje in bedwang te houden.

 

Onderhoud motorkleding
Denk bijvoorbeeld aan het verzorgen van je motorkleding. Dit is immers de perfecte tijd om eens kritisch naar je pak, helm, handschoenen en laarzen te kijken.

Leer
Leer biedt nog altijd de beste bescherming als je onverhoopt kennismaakt met het asfalt. Maar alleen als het pak goed onderhouden is. Vooral regenbuien zijn een zware belasting voor het pak, zeker als het gemaakt is van het veelgebruikte runderleder. Wat meer premium-materialen zoals kangoeroeleder en roggenleder zijn hier minder gevoelig voor, maar hebben net als de rest ook regelmatig aandacht nodig. Leer blijft immers een natuurproduct. Daarom moet je minstens één keer per jaar, maar liever vaker, onderhoud plegen aan je leren pak. Dat onderhoud bestaat uit drie stappen: schoonmaken, drogen en verzorging. Schoonmaken begint met het licht bevochtigen van het pak. Daarna verwijder je alle oppervlakkige vuil met een spons of zachte borstel. Om hardnekkig vuil te verwijderen kun je het best een speciale zeep die geschikt is voor leer gebruiken. Als dat niet voor handen is, kan een neutrale zeep ook uitkomst bieden. Vuil en vet zijn het makkelijkste verwijderen door in een ronddraaiende beweging de zeep met een zachte doek over het pak te poetsen. Gebruik vervolgens een natte doek om alle losgeweekte vuil te verwijderen.
Net als na een douchebeurt, wordt het reinigen gevolgd door het drogen. Ook hier gebruik je bij voorkeur een zachte doek. Idealerwijs laat je het lederen pak daarna op kamertemperatuur drogen. Hang het pak in ieder geval niet boven een radiator of in de felle zon.
Als het geheel bijna droog is, volgt het onderhoud. Dit doe je door het nog iets vochtige pak met speciale lederverzorgingsolie in te wrijven. Vet is in dit geval niet geschikt, dat leent zich beter om het pak voor langere ritten tegen vocht te beschermen. In de regel geldt dat biologische oliën en vetten beter vermeden kunnen worden, omdat ze snel vuil worden en beginnen te stinken. Ook reinigingsmiddelen met oplosmiddelen zijn taboe!

 

Textiel
De wat meer praktisch georiënteerde motorrijder heeft waarschijnlijk een textielpak in de kast hangen omdat deze nou eenmaal beter geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Maar ook deze kleding heeft zo zijn onderhoud nodig. Zeker als het gaat om de ademende eigenschappen van het pak. Gelukkig is het wel wat makkelijker om een textielpak te onderhouden. Zo kan een smerig textielpak (mits het op het label staat) prima in de wasmachine gegooid worden. Helemaal fijn, is dat er tegenwoordig ook een breed scala aan functionele wasmiddelen beschikbaar is. Hoe warm het pak gewassen mag worden, staat op het label. Let wel, protectoren kunnen niet in de wasmachine, dus die moeten er voor de wasbeurt uit gehaald worden. Is het pak slechts een beetje smerig, dan is het geheel ook prima met de hand te wassen. Gebruik hierbij veel water, neutrale zeep en een spons of borstel. Als je besluit het pak met de hand te wassen, moet vooral goed spoelen omdat achtergebleven zeepresten de werking van het ademende membraan kunnen belemmeren. Om het pak te drogen, hang je hem gewoon aan de waslijn. Een truc om de door de fabrikant aangebrachte impregnering weer op te frissen: op het onderhoudslabel staat of het pak gestreken kan worden, of dat het in de droger mag. In beide gevallen is het zaak om de boel op een lage stand te zetten en niet te lang te drogen/strijken. Hierdoor krijgt het pak zijn pareleffect weer terug. Lukt het niet, dan zijn er ook impregneersprays op de markt.

Helm
Een naar zweet stinkende helm is verre van aangenaam, maar helaas ook niet altijd vermijdelijk. Zeker niet als je in warm weer rijdt. Gelukkig is dit wel prima te verhelpen. Zo is nagenoeg iedere helm, ongeacht zijn prijsklasse, tegenwoordig voorzien van een uitneem- en wasbare binnenvoering. Tip: steek alle delen in de meegeleverde helmtas als je het gaat wassen, dat voorkomt dat de haakjes in de trommel blijven steken. Let er ook even goed op dat alles helemaal droog is voor je het weer in de helm zet. Anders heb je kans op schimmelvorming. De buitenzijde van de helm is met een spons en wat afwasmiddel weerschoon te maken. Pas wel op dat er niets in de ventilatieopeningen komt. Het vizier mag alleen met zachte schoonmaakmiddelen en zachte doeken gereinigd worden, anders heb je kans dat er krassen ontstaan.

Seizoensvoorbereiding motor
De start van het seizoen mag door het Coronavirus dan uitgesteld zijn, de technische staat van je motor is onverminderd belangrijk. Spring dus niet even snel, zonder controle, op de motor om te genieten van het zonnige weer maar doe jezelf een plezier en loop de boel goed na. Er vanuit gaande dat je je tweewieler goed winterklaar gemaakt hebt, hoef je slechts een paar zaken te doen. Een kort overzicht:
Om er voor te zorgen dat er tijdens het eerste ritje überhaupt iets in beweging komt, zijn twee centrale punten van groot belang: de stroom- en brandstofvoorziening. De accu is opgeladen en correct aangesloten, en toch gebeurt er niets bij een druk op de knop? Dan is er meestal sprake van een klassieker: een ingedrukte dodemansknop. Inderdaad, simpel te verhelpen. Gelukkig maar. Kijk dus altijd eerst even naar de rechter armatuur voor je besluit de accu uit te bouwen. Minder vaak voorkomend, maar desondanks niet uit te sluiten is een defecte hoofdzekering. Die brandt tijdens de winterstop natuurlijk niet zomaar door, maar de kans is er. Zeker als je bezig bent geweest met klusjes aan de motor. Ook die niet defect, dan is het vermoedelijk je accu en zul je een nieuwe moeten plaatsen.
Als de stoom er is, de startmotor werkt en er toch geen leven in de brouwerij komt, dan is het in de regel een geval van ‘geen benzine’. In het tijdperk van de carburateur kon je er dan gevoeglijk van uitgaan dat voor de winterstop vergeten was om de benzine uit de vlotterkamers te laten lopen. Het overgrote merendeel van de moderne motoren heeft echter een injectiesysteem dat ook na langere tijd stil te hebben gestaan snel aanslaat. Maar er is er een uitzondering die de regel bevestigt: moderne benzine heeft de fatale eigenschap om stukken minder lang fris te blijven dan vroeger. In combinatie met (zeer) lange perioden van stilstand kan dus ook een injectiemotor wel degelijk startproblemen kennen. Dat kan enerzijds komen doordat de injectiekleppen verkleven en daardoor hun werk niet meer kunnen doen. Uitbouw is dan de enige optie en misschien het direct toedienen van 12 Volt. Wellicht dat dan ook het complete systeem gereinigd moet worden. Daarnaast trekt benzine water aan, en dat verzamelt zich op de bodem van de tank. Precies op het punt waar de brandstof wordt getapt. Als de motor alleen nog maar rochelt en proest, moet onder bepaalde omstandigheden de volledige tankinhoud er uit om plaats te maken voor verse benzine en een reiniger voor het brandstofsysteem. Maar dan heb je het gelukkig wel over exceptionele omstandigheden. Een half jaar stilstaan is voor de meeste injectiesystemen totaal geen probleem.
Hebben stroom en benzine zich weer hun weg door de motor gevonden, en brabbelt je tweewieler weer kerngezond? Dan moet je banden, licht, remmen, ketting en koppeling controleren. Als ook die checks met vlag en wimpel zijn afgerond, is de motor in principe klaar voor het asfalt. En hoewel we het niet aanraden, is het uiteraard niet verboden. Maar wel met de mededeling dat je als rijder goed bewust moet zijn van mogelijk gevaren. Veel mensen maken gebruik van het mooie weer om even een frisse neus te halen. Lopend, op de fiets, of zelfs in de auto. Niet iedereen is daarbij even gefocust op de weg als ze doorgaans zijn. ( en ja, dat geldt ook voor sommige motorrijders). Voorzichtigheid is dus geboden, want zoals we al zeiden. De zorg is momenteel overbelast, dus een extra patiënt in het ziekenhuis als gevolg van onoplettendheid kunnen we nu niet gebruiken.

Virtueel rijden
#Blijfthuis is niet voor niets het advies. Dus is het, ook met een goedlopende motor en een fris pak, nog altijd het beste om niet de weg op te gaan. Maar wat als je toch, koste wat het kost, wil motorrijden? Dan biedt virtueel motorrijden misschien een uitkomst. En daar is tegenwoordig flink wat aanbod in, voor zo’n beetje alle platformen. Of er nou een pc, Playstation, Xbox of Nintendo thuis staat. Bijvoorbeeld het gloednieuwe MotoGP 20, Isle of Man – Ride on the Edge 2, MX GP 19, Ride 3, Trials Fusion en nog veel meer! Is gamen niet je ding, maar ben je wel uit op ‘digitaal rijden’ dan kun je er uiteraard ook voor kiezen om alvast van mooie routes samen te stellen voor als de maatregelen opgeheven worden. Iets dat tegenwoordig steeds makkelijker gaat, door bijvoorbeeld TomTom Roadtrips. Op zoek naar wat inspiratie voor je eerstvolgende lange rit? Kijk dan zeker even op www.motoplus.nl/toeren want wij hebben honderden gratis routes op onze site staan in zowel binnen- als buitenland!

Knutselen
Is het digitale niet aan je besteed omdat je lieven met de handen bezig bent. Dan is het ook mogelijk je eigen, of andere, motor als model te bouwen. Je gelooft het misschien niet, maar van nagenoeg iedere motor is wel een bouwpakket te vinden op het internet. Vaak zeer gedetailleerd met tal van onderdelen waardoor ze garant staan voor flink wat knutseluurtjes. Wie niet wil wachten tot de postbode met het pakketje aan de deur staat, kan ook kiezen voor een papieren bouwpakket. Onder meer Yamaha heeft namelijk tot 2018 een groot aantal modellen als Papercraft-bouwpakket aangeboden. En hoewel het merk ze zelf niet meer aanbiedt, zijn er op internet nog wel tal van sites te vinden die de printbare tekeningen nog wel aanbieden. Wij hebben er een paar voor je verzameld op www.motoplus.nl/papercraft.

Passief genieten
Achteroverleunend op de bank genieten van motorrijden is uiteraard ook mogelijk. De verschillende video streamingdiensten staan vol met series en films waarin motorfietsen een hoofd- of bijrol spelen. Daarnaast biedt MotoGP, tot het seizoen weer van start gaat, haar hele video-archief gratis beschikbaar om het gemis wat draaglijker te maken. Het enige dat je hoeft te doen om daarvan te genieten, is een account aanmaken op www.motogp.com

Motorzaken
Mis je een bepaald onderdeel, op zoek naar een nieuwe motor, of in de markt voor bijvoorbeeld een nieuwe helm. Dan behoort een bezoekje brengen aan een van de vele motorzaken in ons land ook nog tot de mogelijkheden. Al zijn ook hier wel een aantal voorzorgsmaatregelen getroffen. Zoals bij Premium Motors in Apeldoorn. “Ja, ook wij volgen alle berichten rondom het Corona virus en respecteren en volgen de adviezen van het RIVM en de overheid”, vertelt Lenie Mulder van Premium Motors. “Daarom hebben we voor de veiligheid van onze klanten en onszelf verschillende maatregelen doorgevoerd. Zo hebben we de openingstijden aangepast om mensen ook de mogelijkheid te geven om op afspraak te komen. Dus we kunnen op de maandag, dinsdagavond en vrijdagavond klanten op afspraak ontvangen omdat we merken dat sommigen het lastig vinden als ze geen controle hebben over de aanwezigheid van anderen. We vragen daarbij wel een beetje serieuze belangstelling. In de winkel hebben we verder ook flink wat maatregelen doorgevoerd. Zo moet je op afstand blijven bij de balie, is de koffiehoek dicht voor klanten, daarvoor in de plaats hebben we nu één medewerker in de koffiehoek staan die koffie uitdeelt, op drukke momenten hebben we een deurbeleid en is de werkplaats hermetisch afgesloten. Gelukkig merken we dat het overgrote deel van onze klanten zich daar ook goed in kan vinden en zich daaraan houdt.”
Die ervaring heeft Berry Goedhart van Goedhart Motoren in Bodegraven ook. “Ook wij houden ons goed aan de maatregelen. In de winkel is onder meer een verplichte loopprichting ingesteld, zijn er borden opgehangen waarop we wijzen op 1,5 meter afstand, is de koffiehoek op last van de politie op zaterdag gesloten, liggen overalalcoholdoekjes om handen en motoren schoon te kunnen maken, blijft ons personeel op afstand en wijzen de klanten op de afspraken. Meer kun je niet doen natuurlijk. Het valt wel op dat steeds meer mensen ons online weten te vinden. In deze tijd natuurlijk geen verkeerde ontwikkeling, want dan kunnen mensen zo veel mogelijk gehoor geven aan de #blijfthuis oproep.”
In Zelhem, bij MotoPort Zelhem is het ook ‘business as usual’ voor zover dat mogelijk is in deze Coronatijd. “Met voldoende afstand, hygiëneregels, linten en een tafel vol met schoonmaakdoekjes”, vertelt eigenaar Renzo Engberts. “ We hebben geen schermen voor de balie, maar zorgen wel dat de afstand groter is dan 1,5 meter. Daarnaast hebben we, net als andere zaken, alle extra evenement afgelast en is er geen koopavond meer. Ook de werkplaats draait gewoon door, want het onderhoud aan motorfietsen blijft natuurlijk nodig.”

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...