Warmdraaien MotoPlus 23-2009
Met het prototype van een nieuwe zescilinder-motorfiets verraste BMW vriend en vijand op de EICMA in Milaan. Om in deze tijd van bezinning en inkrimping, maar ook van groene technology, van hybrides en van elektrische scooters heerlijk eigenwijs met een gigantische 1.600 cc zescilinder op de proppen te komen, daar is echt moed voor nodig. En dat was ook meteen de eerste vraag die we stelden aan Hans de Visser. Onze landgenoot studeerde ooit aan de autotechnische school in Apeldoorn, knoopte daar een economiestudie aan vast en trok 17 jaar geleden de wijde wereld in om na enkele jaren bij BMW terecht te komen. Hij was de afgelopen jaren voor zowel de auto- als motortak van het Duitse merk actief in onder meer Spanje, Dubai, Oost-Europa en Azië en zit sinds een jaar op het hoofdkantoor in München als General Manager Marketing BMW Motorrad. Met andere woorden: hij weet als geen ander wat BMW bezield om juist nu met een zescilinder te komen. Vanaf pagina 32 kun je zijn antwoorden op onze vragen lezen. Een paar tipjes van de sluier wil ik toch vast even noemen: de K1600 zescilinder verbruikt nu al minder dan de huidige K1300-serie en er komt in de nabije toekomst ook nog een motorfiets van BMW, die aan het andere uiteinde van het spectrum past: een motorscooter en/of lichte commuterbike.Ook met Claudio Domenicali, de grootste baas bij Ducati, mochten we even van gedachten wisselen. Waarbij het natuurlijk over de bloedmooie nieuwe Multistrada 1200 ging, een machine die er trouwens niet alleen goed uitziet, maar die ook veel fraaie technieken herbergt. En als je het over een zware allroad-motor hebt, komt steevast de BMW R1200GS ter sprake. Domenicali zette de zaak in perspectief door te zeggen dat er in de autowereld naast de dikke Range Rover ook voldoende plek bleek te zijn voor een Porsche Cayenne! Een geniale vergelijking: die Cayenne SUV was een vreemde eend binnen het sportieve merk, maar binnen de kortste keren wel de best verkopende Porsche. En zo’n toekomst dicht ik ook de Multistrada 1200 toe…Koud terug uit Milaan kregen we het nieuws over de kilometerheffing over ons uitgestort. De ministerraad stemde in met het wetsvoorstel, waarna het gekrakeel begon en iedereen over elkaar heen viel om zich te profileren. Op zich gaat het aan ons voorbij, dachten we. Onze motoren zijn immers vrijgesteld van de kilometerheffing, daarvoor hebben MAG, KNMV, Bovag en Rai jarenlang gelobbyd. Maar of ik nu echt blij moet zijn met dat resultaat, weet ik eigenlijk niet. Ook al omdat ik toevallig meer motorfietsen heb en eigenlijk maar met eentje serieus rij.Natuurlijk, niemand zit te wachten op een Big-Brother die al je bewegingen registreert. Maar vrijstelling van de kilometerheffing betekent niet dat we niets hoeven te betalen. Bij auto’s vervangt die kilometerprijs de MRB (motorrijtuigenbelasting) en BPM. Bij motorfietsen blijven deze beide belastingen (waarschijnlijk wel onder één nieuwe naam) in tact en gaat het MRB-tarief waarschijnlijk zelfs omhoog! Bovendien zijn de provincies opeens naarstig op zoek naar 1,4 miljard ‘opcenten’ die ze nu bovenop de MRB knallen en waarmee ze hun eigen bestuurslaag in stand houden. Die inkomsten gaan ze straks missen, dus denkt men nu na over een ‘inwonersbelasting’, waarbij elke inwoner – van baby tot bejaarde – dus mag meebetalen. Het ziet er dus naar uit dat we als motorrijder dus gewoon BPM blijven betalen, onze BRM omhoog gaat en we ook mogen dokken voor de nieuwe inwonertaks. Mijn opa zei vroeger in zo’n geval in zuiver Achterhoeks: “Volges mi-j lope wi-j weer van de gavel in de greep”. Oftewel: of je je nu prikt aan een hooivork of aan een mestvork, het blijft ellendig…Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus[[streamer]]VRIJSTELLING VAN DE KILOMETERHEFFING BETEKENT NIET DAT WE NIETS HOEVEN TE BETALEN.[BU]De verrasssing van de EICMA in Milaan: BMW’s vicepresident Chistian Landert en designer David Robb trekken het doek van een compleet nieuwe BMW zescilinder.