Warmdraaien MotoPlus 22-2010
Met de Milanese Eicma-motorbeurs is er begin november een einde gekomen aan het roerige nieuws-seizoen. Dit jaar moesten de fabrikanten voor hun presentaties kiezen uit twee grote internationale beurzen: begin oktober was de Intermot in Keulen en een maandje later de Eicma in Milaan. Waar de meeste grote merken hun kruit verschoten op de Intermot, bewaarde met name Honda hun lekkers tot het laatst, om op de Eicma hun acht nieuwe of vernieuwde 2011-modellen te presenteren. En ook de Italiaanse fabrikanten lieten pas in Milaan het achterste van hun tong zien, vanaf pagina 12 lees je er alles over.Nu de balans van het 2011-motornieuws opgemaakt kan worden, valt op dat met name Yamaha een time-out heeft ingelast. Als zelfstandige motorfabriek, zonder grote autotak of immens industrieel concern (Kawasaki) achter zich, heeft het merk duidelijk te lijden onder de crisis. En op zo’n moment blijken de vele unieke sportsuccessen van Yamaha – met Lorenzo en Rossi voorop – ook geen garantie voor economische voorspoed. Gevolg is dat het bedrijf wereldwijd aan het herstructureren is, waardoor de ontwikkeling van nieuwe modellen even geen prioriteit lijkt te hebben.De Europese merken manifesteerden zich nadrukkelijk in Milaan. Na de zescilinder-knaller in Keulen toonde BMW in Milaan de revival van de 650GS-ééncilinder, een vernieuwde R1200R en niet te vergeten het prototype van hun maxiscooter, waarmee men binnenkort een nieuw segment gaat betreden. Dat laatste lijkt de grote truc van dit decennium te worden: om de krimpende mondiale verkoopcijfers het hoofd te bieden, breiden de fabrikanten hun programma steeds meer uit met modellen die ze voorheen nimmer hadden. Ducati is daar ook een mooi voorbeeld van, want om de aandeelhouders tevreden te houden en de teruglopende verkoopcijfers van sportmotoren te kunnen compenseren, richt dat puur sportieve merk zich steeds nadrukkelijker op nieuwe doelgroepen. Met de Multistrada deden ze dit jaar al goede zaken: de bijna 8.000 verkochte allroads compenseerden precies de gedorven inkomsten van de 848- en 1198-lijn. En voor 2011 gaat het Bolognese merk nog een stapje verder met de Diavel, een sportieve cruiser die de handschoen moet opnemen tegen bijvoorbeeld de Harley V-Rod, Suzuki M1800 en de Yamaha Vmax. Ducati gaat dus andermaal in vreemde vijvers vissen.Het meest in het oog sprong op de Eicma in Milaan in mijn ogen de stand van MV Agusta. Na jaren van pracht en praal (en bomen die tot in de hemel groeiden) was MV terug bij af, maar deed dat op zo’n opvallende manier dat de mensen zich verdrongen om een glimp van de nieuwe F3 te zien. Die ene F3 stond op een simpel podiumpje in een grote witte doos van 8 bij 8 meter. Met één ingang en één uitgang – beide met bewaking – kon elke bezoeker zo even langs de F3 lopen. De gelijkenis met het afscheid nemen van een overledene drong zich wel een beetje op; laten we hopen dat die beeldspraak niet van toepassing is op MV!De meest bizarre creatie van de Eicma stond bij Husqvarna. De Mille3 is een puur conceptmodel: voor het motorblok werden drie losse endurocilinders op één carter gemonteerd, terwijl de designers zich verder helemaal mochten uitleven. Leuk, maar wel onrealistisch. Terwijl ze in Varese in mijn ogen ook wel wat anders te doen hebben. Ik zie de Mille3 dan ook meer als een bliksemafleider voor de echte problemen bij Husqvarna, waar het absoluut niet lijkt te boteren tussen de Duitse BMW-bazen en Italiaanse Husky-techneuten. Fabrieksrijders die hun contract inleveren of niet met het nieuwste model willen rijden, ontwikkelingstechnici die vertrekken en concurrenten die zelfs medelijden beginnen te tonen. Blijkbaar verandert nog niet alles dat BMW momenteel aanraakt in goud…Eric BulsinkHoofdredacteur MotoPlus[bijschrift]Twee opvallende zaken op de Eicma in Milaan: de stand van MV Agusta (boven) en het Husqvarna Mille3 prototype met een driecilindermotor met drie losse cilinders.