Warmdraaien MotoPlus 22-2009
Het is weer even wennen. Na een hartstikke goed motorseizoen lijkt met de omschakeling van zomer- naar wintertijd ook de herfst in één klap begonnen. Tijd om het leren pak en de dunne zomerhandschoentjes op te bergen en het winterjack en de dikke handschoenen weer voor de dag te halen.Het doorrijden in de winter heeft best iets romantisch. Dik ingepakt trotseer je de snijdende kou, waarbij je andere motorrijders uitbundig toezwaait. Ah, nog zo’n bikkel; het afzien in de kou schept duidelijk een enorme band. En alleen doorrijders kennen het heerlijke gevoel na een ijskoude rit, zodra je met rode konen op de wangen je tintelende handen om een mok warme koffie vouwt. Die koffie wordt op slag de lekkerste koffie van je leven, elke dag weer opnieuw.Het motorrijden in de wintermaanden vraagt wel goede voorbereiding, zoals goede kleding natuurlijk. Waar een niet perfect aansluitend vizier in de zomer nog lekker ventileert, is dat in de winter waardeloos. Hetzelfde geldt voor slechte kragen en jacks die slecht aansluiten op je broek. Om maar te zwijgen over handen en voeten: die uiteinden van je lichaam koelen het hardste af en vragen goed geïsoleerde handschoenen en laarzen. Ook je motor vraagt de komende maanden extra aandacht: vanaf pagina 76 geven we je tips voor de winterpreparatie.Vandaag zijn in Milaan de deuren van de Eicma-beurs open gegaan. Jarenlang was die beurs hèt absolute nieuwshoogtepunt, nu lijken de meeste merken hun kruit al voor de megatentoonstelling verschoten te hebben. Honda en Yamaha laten de Eicma zelfs volledig aan zich voorbij gaan en vrijwel al het Kawasaki- en Suzuki-nieuws is ook al bekend. Vlak voor de deadline van dit nummer maakte Ducati de Multistrada 1200 ook al wereldkundig, op de voet gevolgd door BMW die bekend maakte dat de populaire R1200GS, GS Adventure en R1200RT in 2010 een aangepast boxerblok met de technisch fraaie HP2-cilinderkoppen krijgen.Daarnaast maakt BMW zich natuurlijk op voor de marktintroductie van de sportieve S1000RR, waarmee ze een nieuw segment betreden. Ondanks de goede vooruitzichten zullen ze zich best wat zorgen maken, want de vorige keer dat BMW zo’n move maakte, met de G450X enduro, leverde dat niet het verkoopsucces op dat er in Beieren ongetwijfeld van verwacht werd. De enige schrale troost die ze op dat gebied hebben is dat de hele terreinsector onder druk staat en men ook bij KTM met tegenvallende resultaten kampt. Waardoor dus ook bij de oranje-brigade nieuwe modellen momenteel heel laag op de prioriteitenlijst te staan.Wel Milanees nieuws komt er van MV Agusta: die tonen op de Eicma een nieuwe F4. Dat model is aan alle kanten aangepunt en moet MV samen met de nieuwe Brutale uit het moeras trekken, waar ze opeens opnieuw in zijn beland. Eigenaar Harley-Davidson stapte vorig jaar nog voor 57,5 miljoen Dollar in bij MV en nam ook de schuldenlast van 47,5 miljoen over, maar onze Amerikaanse vrienden zijn keihard geraakt door de crisis. Heel veel nieuwe H-D’s werden namelijk door hun eigen Financial Service gefinancierd en juist daar ging het helemaal mis: deze poot van het HD-concern boekte in de eerste negen maanden van 2009 een verlies van 110 miljoen dollar… Buell werd daarvan het eerste slachtoffer en moest de deuren onlangs al sluiten van eigenaar H-D. Nu is het dus afwachten hoe het met MV Agusta verder zal vergaan, aangezien Harley-Davidson zich overduidelijk voor 200% moet concentreren op de core-business en alle ballast overboord moet zetten om de zaak drijvende te houden. Wordt ongetwijfeld vervolgd…Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus[[streamer]]HARLEY-DAVIDSON MOET ALLE BALLAST OVERBOORD ZETTEN OM DE ZAAK DRIJVENDE TE HOUDEN. [BU]BMW en Ducati gaven net voor de deadline van deze MotoPlus het nieuws omtrent de nieuwe R1200-boxers en Multistrada 1200 vrij: vanaf pagina 12 lees je er alles over.2 bilder dazu:1 x BMW GS und 1 x Ducati Multistrada.