Warmdraaien MotoPlus 20-2008
‘Er mankeert ook nooit meer iets aan een motor. Alles is goed. Zelfs in jullie duurtesten over 50.000 kilometer lijken de motorblokken na demontage nog wel als nieuw.’ Dergelijke commentaren krijgen we bij MotoPlus wel eens te horen. En inderdaad, er mankeert – gelukkig – nog maar weinig aan moderne motorfietsen. Als dat overigens wel het geval is, kun je het trouwens ook in MotoPlus lezen!De goede technische staat van moderne motoren heeft alles te maken met de doorontwikkeling van huidige modellen: totaal nieuwe modellen zijn zeldzaam, de meeste ‘nieuwtjes’ zijn geëvolueerde bestaande modellen, zo konden we ook op de Intermot in Keulen weer zien (pagina 12 e.v.). Voordeel hiervan is natuurlijk dat de techniek steeds verder verbeterd wordt. Door de kredietcrisis en lage dollar moeten de fabrikanten immers even de broekriem aanhalen: het geld voor echte nieuw-ontwikkelingen is er gewoon niet en in deze roerige tijden kan men zich bovendien geen enkele technische – of verkooptechnische – misstap meer veroorloven.Toch wil dat niet zeggen dat het anno 2008 nooit meer mis gaat, kijk maar eens naar de vergelijkingstest van vier ‘alternatieve’ all-roads vanaf pagina 26. Bij drie van de vier machines moesten we de hulp van wegenwacht of ‘local-dealer’ inroepen vanwege een doorgebrande zekering, kapotte brandstofpomp en afgebroken jiffystand.Nu hadden we de pechduivel de laatste weken toch al op bezoek, want ook in het duurtestpark ging het – na enkele probleemloze jaren – goed mis. Te beginnen bij de Ducati 1098, waarvan de elektronica al wat langer problemen gaf, maar die tijdens een circuittest bij 25.383 km opeens ook erg nare geluiden begon te maken. De Ducati-dealer constateerde dat de zuiger van de liggende cilinder was gebarsten als gevolg van de zware belasting. De machine was precies op tijd stilgezet, anders was de reparatie heel wat groter geweest dan nu, met enkel één nieuwe zuiger. We zijn reuzenbenieuwd of die trouwens langer dan 25.000 km meegaat.Ook de vette Suzuki M1800R-duurtester maakte bij km-stand 44.672 zo’n rammelend geluid dat we daarmee de 50.000 km niet vol durfden te maken. Bij inspectie bleek het hele blok in perfecte toestand, afgezien van de voorste 112 mm grote zuiger en cilinder, die duidelijk even hadden ‘geklemd’. Zowel cilinder als zuiger moesten daarom vervangen worden. Reden voor deze malheur zou het verlies van de aftapplug, direct na de 24.000-beurt kunnen zijn. Die had de dealer niet goed vastgedraaid na de oliewissel, zodat bij het eerste beste ritje nadien alle olie uit het blok verdween. Dat werd toen gelukkig direct opgemerkt en de motor heeft toen ook nauwelijks zonder olie gelopen. Na dit voorval leek er dus ook niets aan de hand – daarvan getuigen ook de 20.000 probleemloze kilometers – maar nu ging het toch mis.Alsof het zo zijn moest, kreeg ook de derde V-twin in ons duurtestpark – de KTM RC8 – grote technische problemen. Al bij 1.772 km op de klok klonken er verre van frisse geluiden uit het hart van het blok en bij het aftappen van de olie zaten daar veel koperkleurige spaantjes in. Na demontage van het blok bleek de onderste lagerschaal van het drijfstanglager van de voorste cilinder in ‘verregaande staat van ontbinding’ te verkeren. Onderzoek door KTM in Oostenrijk zelf wees op een fabricagefout in de vorm van een te ruwe eindbewerking en te ruime inbouwtolerantie. Het productieproces in Mattighofen is daarom inmiddels aangepast en de duurtest-RC8 kreeg een heel nieuw blok voor een frisse start.We hopen dat we daarmee ook de pechduivel voorlopig weer even buiten de deur kunnen houden! Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus3 Bilder aus MRD 20 seite 46-48 ubernehmen:Kolben unterseite seite 46 linksKolben seite 48 obenPleuel seite 47 links[[bu]]De pechduivel hield huis onder de V-twins in het duurtestpark: de Ducati 1098 (boven) en Suzuki M1800R (midden) hadden zuigerproblemen, bij de KTM RC8 liep er nog in de inloopfase een drijfstanglager uit.