Warmdraaien MotoPlus 13/2011
Een maand geleden schreef ik op deze plaats over de bijna stiekeme manier waarop de overheid in de afgelopen vier jaar de wegenbelasting voor motorfietsen met ongeveer 40% verhoogde. In eerste instantie was die verhoging bedoeld om motorrijders in de pas te laten lopen met automobilisten die immers via kilometerheffing zouden gaan betalen. Met het afketsen van die kilometerheffing vergat men echter de verhoging voor motorrijders weer terug te draaien. En om die verhoging vandaag de dag te verdedigen, hanteert het Ministerie van Financiën ridicule argumenten, gebaseerd op de foute feiten en aannames.In MotoPlus 11 verweet ik belangenbehartigers voor motorrijders dat zij momenteel alleen hun eigen belang behartigen en blijkbaar heeft men dat in Arnhem ook gelezen, want ruim twee weken later maakte de KNMV bekend dat zij de Vaste Kamercommissie voor Financiën heeft verzocht om de verhoging van de MRB voor motoren te beëindigen. De eerstvolgende mogelijkheid om deze verhoging ongedaan te maken is trouwens pas belastingjaar 2014, maar er wordt in elk geval actie ondernomen en het KNMV-verzoek zal worden meegenomen bij het debat dat staatssecretaris Weekers heeft met die Kamercommissie op donderdag 30 juni.In het hart van deze MotoPlus lees je het verslag van de finalerit van de MotoPlus Zuinigheidscontest. Patrick Raaymakers, Ger Jacobs en Jappix Meeuwissen bleken in de voorronde de drie zuinigste rijders met de Suzuki V-Strom 650: ze haalden verbruikswaardes tussen de 1 op 29,25 en 1 op 31,22, dus rond de 3,3 liter op 100 km. Gewoon op een normale standaardmotor, met als enige aanpassing dat je als bestuurder je verstand gebruikt en slim omgaat met de snelheid en het gashendel. Voor de finalerit werden deze drie Brabanders (is dat toeval of weten onze Bourgondisch ingestelde landgenoten zich juist extra in te houden als het moet?) uitgenodigd voor een beslissende rit op één ochtend, zodat ze allemaal met hetzelfde weer te maken hadden. Uiteindelijk bleek Jappix Meeuwissen uit Goirle de zuinigste rijder in de finale: hij versloeg zijn concurrenten over de totaalafstand van 130 km met 0,01 en 0,03 liter!In overleg met Suzuki-importeur Nimag hadden na deze drie finaleritten ook alle andere Nederlandse motorbladen en motorsites uitgenodigd om een testrijder de zuinigheidsrit te laten rijden en de tanden in het winnende verbruik te zetten. Afgezien van Motorfreaks lieten alle bladen en sites het helaas afweten. Soms met een flauwe smoes, soms door totaal niet te reageren op de uitnodigingen. Wat een gemiste kans: juist door eens één keer over je eigen schaduw te stappen en in te haken op deze zuinigheidscontest had de gezamenlijke motorpers een prachtig signaal af kunnen geven. Hoezo met veel bombarie een ‘drie-liter-auto’ introduceren die uiteindelijk amper 1 op 25 haalt? Zo’n verbruik kun je met een standaardmotor ook realiseren, dus waarom wordt daar geen subsidie op gegeven?Bovendien blijkt zuinig rijden een sport op zich. Een verslavende sport zelfs, dat ervoer ook Ed Smits van Motorfreaks. Hij begon met gezonde tegenzin aan zijn spaarzame rit, maar werd gaandeweg bloedfanatiek en zette zelfs bijna 1 op 31 neer! Zelf wist ik in mijn testrit 1 op 30,19 te realiseren, al had ik het idee dat eigenlijk nog wel zuiniger kon omdat ik me op het eerste stuk snelweg meteen al liet verleiden om achter een snelle caravan aan te gaan, die dik over de 100 reed. Daar verspeelde ik het dus waarschijnlijk. Maar volgend jaar beter, want de MotoPlus Zuinigheidscontest krijgt zeker een vervolg.Eric BulsinkHoofdredacteur MotoPlusHet verschil was minimaal, maar Jappix Meeuwissen werd de zuinigste rijder van Nederland, voor Ger Jacobs en Patrick Raaymakers. Ed Smits van Motorfreaks (onder) liet zich niet kennen en perste ook meer dan 30 kilometer uit één liter!