Warmdraaien MotoPlus 12-2008
We hebben we in dit land het grote probleem dat vrije ruimte schaars is. Met miljoenen mensen op een postzegel op deze wereldbol begint er altijd wel ergens iemand te kermen zodra er een motor gestart wordt. Laat staan dat er op gereden worden.In Assen weten ze daar inmiddels alles van: met name de ‘amateurs’ in de wegracerij hebben zwaar te lijden onder de over geluidsoverlast klagende buren van het TT-circuit. Daarmee is wegracen als breedtesport vrijwel onmogelijk geworden en lijkt de kans dat we ooit nog weer een Nederlander de ‘Dutch TT’ zien winnen gereduceerd tot nul. Zonder brede basis immers geen toppers. Ik ben ervan overtuigd dat er talent is in dit land, maar wanneer dat talent naar Spanje moet voor een paar trainingen en een wedstrijd, dan wordt de spoeling wel erg dun. Alle goede initiatieven – zoals het De Graaf Molenaar jeugdteam – ten spijt.Op dezelfde manier liggen nu ook de noppenliefhebbers onder vuur. In het westen werd de populaire Amsterdamse crossbaan van de ene op de andere dag gesloten, zonder dat de honderden crossers in die regio een alternatief werd geboden. En in het noorden en zuiden van het land lijken ook steeds meer crosscircuits te verdwijnen. De verantwoordelijke overheden vergeten gemakshalve dat het sluiten van crossbanen niet betekent dat de cross- en off-road-motoren daarmee ook van de aardbodem zijn verdwenen.Mede daardoor zijn bijvoorbeeld honderden Brabantse off-road-rijders zoekende naar mogelijkheden om te kunnen rijden en dat heeft weer als gevolg dat er mensen klagen over ‘illegale racers en wildcrossers’ in de bossen. Tja, sommige mensen gaan echt steigeren als ze een motor door een bos zien rijden, zelfs als die motor gekentekend is en het zandpad een openbare weg. De Brabantse overlast was blijkbaar zo groot dat het politiekorps Brabant Zuidoost inmiddels een speciaal team heeft gevormd, compleet met drie getrainde motoragenten op off-roads en vier mensen voor het ‘inzamelen van informatie’. Hoeveel klachten er trouwens zijn binnengekomen, dat kan men weer niet één twee drie zeggen…Dat uitwassen worden bestreden is volkomen terecht. Rijden door een stilte- of natuurgebied, dat kan echt niet meer. En ook ik (nota bene zelf off-road-rijder) heb wel eens langs een fietspad gestaan met een gebalde vuist, toen ik met mijn zoontjes een veilig heenkomen moest zoeken voor een stelletje mietjes, die de naast gelegen zandweg blijkbaar te modderig vonden.Maar de Brabantse actie komt op mij toch over als schieten met een kanon op een mug. Het Eindhovens Dagblad mocht een zondag mee ‘op jacht’, maar men wist enkel wat ‘verse sporen op een bospad’ te vinden. En zes off-road-rijders aan de koffie bij een benzinepomp. Gelukkig hadden een aantal motoren een verbogen kentekenplaat, zodat het bonnenboekje tóch nog uit de zak gehaald kon worden. Tja, soms is de politie niet je beste vriend…Mij bekruipt het gevoel dat de regeltjes en de bemoeizucht van de overheid in zijn geheel genomen dramatische vormen begint aan te nemen. Denk bijvoorbeeld aan de jongelui, die op een warme dag gaan zwemmen in het kanaal en daarbij van de brug springen. Wie heeft dat vroeger niet gedaan? Maar foei, dat kan in 2008 echt niet meer en moet keihard aangepakt worden! Wat dus ook gedaan wordt. Alsof dit land geen andere problemen kent dan zwemmende jongelui, racers die hun hobby – gecontroleerd – op een circuit willen beoefenen of off-road-rijders die over een zandpad rijden.Maar de klagers en bemoeials hebben gewonnen in dit land dat zo prat gaat op zijn tolerantie. Het ‘leven en laten leven’ is verder weg dan ooit.Eric Bulsink[[ 1 bild folgt]][BU]Politiekorps Brabant Zuidoost heeft een speciaal team gevormd tegen de overlast van off-road-rijders. Voor publicaties in de Brabantse kranten en op internet zette fotograaf Ron Rutten deze foto in opdracht van de politie in scène.