Warmdraaien MotoPlus 11-2008
Sommige dingen moet je een keer meegemaakt hebben en één van de dingen is een rondje over het beroemde TT-circuit van het Eiland Man rijden. Dat ontbrak tot dusver ook nog op mijn lijstje, maar op uitnodiging van Metzeler mocht ik me ruim een week geleden een dagje uitleven met zeer uiteenlopende machines (van R6 tot Tiger en van Versys tot Bandit 1250), allen voorzien van de nieuwe Roadtec Z6 Interact banden. Ik was samen met William Bankers op Man; hij was de Nederlandse winnaar van de internet-prijsvraag die Metzeler rond deze nieuwe band had uitgeschreven via www.motoplus.nl. In het volgende nummer lees je alles over de ervaringen met deze nieuwe band.Eerlijk gezegd heb ik nooit iets met Man gehad, maar de paar dagen dat ik er nu was, waren voldoende om me te overtuigen. Het hele eiland ademt een motorhistorie van ruim 100 jaar motorraces. De taxichauffeur die ons naar het hotel bracht, runde ook een eigen raceteam, elke pub of hotel heeft wel borden met motoren erop buiten hangen en de dagen van de TT-race zijn ‘nationale feestdagen’ voor de 75.000 bewoners van het eiland in de Ierse Zee.Tijdens ons bezoek waren de voorbereidingen voor de races net in volle gang. Lantaarnpalen werden ingepakt met strobalen en bij elke bocht werden borden geplaatst. Wanneer je dit leest zijn die jaarlijkse TT-races net begonnen. Deze week zijn de trainingen, volgende week gaat het om de snelste tijd op het ruim 60 kilometer lange circuit, dat niets meer of minder is dan een slingerende secundaire weg tussen drie grotere plaatsen op het kleine eiland (ongeveer 20% groter dan Texel).Die slingerende weg die circuit genoemd wordt, is omgeven met bomen, heggen, muurtjes, huizen, lantaarnpalen, stoepranden, vangrails en alles wat je als motorrijder eigenlijk niet tegen wilt komen. Niet voor niets is het Isle of Man berucht om de vele ongevallen die er altijd plaats vinden, zowel in de wedstrijd als nadien, als toeschouwers hun idool nadoen op het stratencircuit.Als voorrijder van ons ‘testgroepje’ fungeerde de Duitse racelegende Helmut Dahne, in de jaren 80 veelvuldig deelnemer en winnaar van de TT op Man en ook nog steeds houder van het ronderecord op de Nürburgring Nordschleife (zie ook pag. 68). Inmiddels is Dahne 63 jaar, maar hard rijden op een motor verleer je blijkbaar niet; wat een genot om achter zo’n grootheid aan te mogen kachelen, en dan ook nog op het Isle of Man. D’r zijn toch zondagen dat ik dat niet meemaak!Met de sokken er stevig in tijdens ons derde rondje van die ochtend, tipten we regelmatig de 200 km/uur aan. (Inderdaad het circuit is openbare weg, maar dat zien ze op Man toch iets anders en buiten de bebouwde kom let er blijkbaar niemand op de snelheid.) Ik vond dat we al redelijk ons best deden op die zonnige zondagochtend, tot ik me realiseerde dat de echte TT-coureurs gemiddeld 200 km/uur rijden! De toppers rijden nog geen 18 minuten over dik 60 km smalle secundaire weg. Geloof mij: dat is echt bizar hard.Het eiland zit nu inmiddels mudvol met duizenden en duizenden motorrijders, die er komende week genieten van de races, van de sfeer en van de unieke natuur, want dat is een heel andere – onbekende – kant van het Isle of Man: hoogvlaktes in de bergen, grillige kustlijnen, palmbomen (vanwege de warme golfstroom tussen Engeland en Ierland) en stadjes waar de historie vanaf druipt. Kortom: ik ben om. Tijd om de TT-races van 2009 nu alvast in de agenda aan te kruisen!Eric Bulsink[[bilder mitgeliefert]][BU]Racen op het Isle of Man: daarvoor moet je een beetje gek, maar ook een beetje geniaal! Het 60 km lange circuit is niets meer dan de belangrijkste verbindingsweg over het eiland, die voor de races dagelijks een aantal uren wordt afgesloten.