Warmdraaien MotoPlus 07-2008
In MotoPlus 23 en 24 van afgelopen jaar nodigden we onze lezers weer uit tot het invullen van een stemkaart voor de Europese Motor van het Jaar 2008-verkiezingen. Ruim 2.200 lezers gaven gehoor aan die oproep en brachten hun stem uit. Valentijn de Pater uit Hendrik Ido Ambacht was één van hen en het geluk lachte hem toe. Aan de vooravond van zijn 35-ste verjaardag mocht hij een spiksplinternieuwe Kawasaki Z750 in ontvangst nemen; een echte droommotor voor Valentijn. Zelden het idee gehad dat zo’n geweldige prijs zo goed terecht kwam (zie ook pag. 46-51)!Op diezelfde pagina’s vind je ook de uitslagen van deze verkiezingen, die over het vasteland van heel Europa georganiseerd werd en waaraan ruim 95.000 motorrijders meededen. We maakten de balans op voor Europa èn voor Nederland plus België, zeg maar het MotoPlus-gebied.Europees gezien was Ducati de grote winnaar met drie machines bij de eerste vijf! Waarbij de lijst werd aangevoerd door de Desmosedici D16RR, Ducati’s in gelimiteerde oplage gebouwde en peperdure MotoGP-replica. Mijn collega Michael Pfeiffer, hoofdredacteur van verkiezingen-initiator Motorrad uit Duitsland, verwoorde het tijdens de Duitse prijsuitreiking uiterst treffend: “Meer dan ooit liet de Europese motorrijder zijn hart spreken. Hij koos in 2008 duidelijk voor zijn droom.”Het beste voorbeeld van dat ‘droomstemgedrag’ is wellicht de Ducati Hypermotard. Die fraaie machine werd Europees gezien in totaal vijfde en won met afstand de all-road-categorie. Daarbij kreeg hij zelfs anderhalf maal zoveel stemmen als de BMW R1200GS. Terwijl er in 2007 in Europa ongeveer 3.000 Hypermotards aan de man gebracht werden, tegenover dik 30.000 GS-sen… Maar dat is natuurlijk ook het mooie van dergelijke verkiezingen: je hoeft je keuze niet te verantwoorden, laat staan dat je je moet laten leiden door portemonnee of rationele argumenten. Je kiest gewoon jouw droommotor.Toch blijkt de motorrijder uit de lage landen wat realistischer keuzes te maken dan bijvoorbeeld de motorrijder uit Zuid- of Oost-Europa. Een kwestie van smaak en van leeftijd. Met name in Oost-Europa is de gemiddelde motorrijder veel jonger (ruim 30 jaar, tegenover 41 jaar bij ons) en het Zuid-Europese temperament zien we terug in de belangstelling voor sportmotoren of heftige naked bikes.Nee, dan bekijken we in Nederland en België het motorrijden toch door een meer praktische bril. Bij ons zijn de all-rounders, de all-roads en de toermachines duidelijk populairder. En dat verklaart de erg verrassende winst van de Kawasaki 1400GTR. Chapeau Kawasaki, jullie snelle toerbuffel spreekt duidelijk veel motorrijders aan!In mijn ogen slaat hij door zijn surplus aan vermogen (155 pk) en strakke styling ook een brug tussen toer en sport, een weg die Yamaha met de FJR1300 in 2001 al inzette. Waarschijnlijk kaapte die 1400GTR daarmee veel sportstemmen weg, want de eerste echte supersportmachine komt in onze lage landen pas op de elfde plaats: de KTM 1190 RC8. Een exoot dus, net als de Triumph Daytona 675 (14e), de Ducati 1098 (15e) en de Ducati Desmosedici (16e). Blijkbaar snoepen de ‘gewone’ Japanse supersports elkáár teveel stemmen af. Als het aanbod groot is, wordt de spoeling dun, want met zijn dertigste plaats is de nieuwe Honda Fireblade de eerste machine van dit kaliber in de lijst van 186 machines.Hoewel ik altijd roep dat toeval niet bestaat, loopt er sinds een kleine vier weken zo’n Kawasaki 1400GTR in de duurtest bij MotoPlus. De machine zal vooral ingezet worden voor het maken van de Roadbook-tours (zie ook nr. 6) en langere motorreizen. Ik kan nauwelijks wachten om ermee op pad te gaan. Mmm, het zonnetje schijnt, dus eens even vragen of er toevallig nog iets weggebracht moet worden vandaag…Eric Bulsink[[2 Bilder: 1 x den Spezial-cover Kawasaki 1400GTR und 1 x das Bild von Gewinner von den Kawasaki Z750, wie in das Kasten im Verkiezings-strecke]][[bu]]De MotoPlus-lezers kozen de Kawasaki 1400GTR tot Motor van het Jaar 2008. En door zijn stem uit te brengen won Valentijn de Pater een nieuwe Kawasaki Z750!