Warmdraaien MotoPlus 02-2008
Eén record is er in dit prille jaar alweer gevestigd en dat is er ook nog eentje die ons allemaal aangaat: de olieprijs. Een vat van 159 liter deed begin januari voor het eerst in de geschiedenis meer dan 100 dollar. En dan kan je als huis-tuin-en-keuken-econoom denken dat dat mooi gecompenseerd wordt door een goedkope dollar, maar zodra je bij de benzinepomp staat, is het elke keer opnieuw weer even schrikken. Op een gegeven moment zag ik € 1,51 in het venstertje verschijnen. In ‘oud geld’ lijkt dat nog veel dramatischer: meer dan drie gulden dertig! Voor één liter!Aardolie blijkt in onze moderne wereld bijna de basis van alles. Laten we het tot de motorwereld beperken: we gebruiken benzine als brandstof en olie voor de smering, maar wat te denken van de bitumen voor onze straten, het kunststof voor de stroomlijn, het synthetische rubber voor de banden en het schuim in de buddyseat… Zomaar een handvol zaken waar we aardolie voor nodig hebben. Het maakt duidelijk in welke mate deze maatschappij afhankelijk is geworden van die aardolie. Vandaar dat er oorlogen om gevoerd worden, olie is immers macht.Olie is ook politiek. En inkomsten voor onze regering. Immers 61% van de benzineprijs vloeit direct in de staatskas onder de noemer belastingen, heffingen en accijnzen. 61%, dat is dus ruim 90 eurocent. De kale benzineprijs ‘af-pomp’ is daarmee nog geen 60 eurocent voor een liter. Ook op dat vlak zijn auto’s en motoren dus de melkkoe van onze regering. Net als in onze buurlanden trouwens: sinds de EU lijkt hier een aardige kartelvorming te ontstaan. Mooi klusje voor onze eigen Eurocommissaris Neelie Kroes. Maar ja, die wordt in feite natuurlijk zelf weer van deze belastingcenten betaald.Hoe dan ook: het benzineverbruik van een motor wordt steeds belangrijker punt. Natuurlijk: motorrijden is hobby en ‘een hobby mag geld kosten’, maar als je met een paar motormaten op pad bent en onderweg moet tanken, ga je toch nadenken als in die machine van je maat steevast een paar euro minder benzine gaat.Vanaf pagina 68 in deze MotoPlus een uitgebreid artikel over benzine en wat er zich tot wel honderd keer per seconde(!) afspeelt in het inlaatkanaal, in de verbrandingskamer en in de uitlaat. Het maakt je er ook van bewust dat de euro’s letterlijk de uitlaat uit vliegen, want de meeste energie die je in de vorm van benzine in een motorblok stopt, vliegt als warme lucht door de uitlaat naar buiten. Verder gaat er veel verloren in de koeling en in de mechanische inwendige wrijvingen. Je mag uiteindelijk blij zijn dat een kwart van de energie uit de benzine daadwerkelijk in aandrijving wordt omgezet: in geld uitgedrukt gaat er maar 38 eurocent van elke liter Euro 95 naar de voortbeweging, de rest is verlies!Om dat rendement op te krikken heb jezelf een belangrijk stuk gereedschap in handen: je gashendel. Je hoeft niet eens langzamer te rijden, maar slimmer omgaan met het motortoerental, met het onderhoud en met bijvoorbeeld je kleding en bagage kan al veel besparing opleveren. Goed de ketting smeren loont echt.Er ligt natuurlijk ook een duidelijke taak voor de motorindustrie. De rendementen moeten omhoog en de cilinderinhouden moeten naar beneden, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties. Een motorblok dat op ongeveer 90% van zijn maximum belast wordt levert immers het meeste waar voor zijn geld. Met de huidige dikke pk-reuzen doen we eigenlijk maar één ding als we ermee rijden: afknijpen. Grotendeels draait zo’n blok op kwart-gas, terwijl hij dan verre van optimaal functioneert. Met die wetenschap zouden we wel eens aan de vooravond kunnen staan van een revival van machines tussen de 500 en 900 cc!Eric Bulsink, hoofdredacteur[[abbildung: Die Benzin-pumpe von seite 72 oben wiederholen bei Warmdraaien]]BU:De prijsopbouw van een liter Euro 95 in januari 2008. Onze regering lijkt de lachende derde bij de dure benzineprijs, aangezien 61% van de benzineprijs in de staatskas vloeit in de vorm van accijns en BTW. Door de torenhoge benzineprijs worden het verbruik en het rendement van motoren steeds belangrijker.