+ Plus

Voorbeschouwing WK Superbike 2009

Het WK Superbike is ontsnapt aan de houdgreep van Troy Bayliss. De Australiër hield het na drie wereldtitels voor gezien en gaat nu toekijken hoe oude collega’s en de nieuwe aanwas om gaan met zijn erfenis. Het WK Superbike mag dan zijn heerser hebben verloren, het kampioenschap leeft meer dan ooit, niet in het minst vanwege entree van BMW en de rentree van Aprilia. MotoPlus zette kanshebbers en outsiders op een rij. Troy Corser, # 11Aantal WSB-races/overwinningen/podiums: 413/33/128Team en machine: BMW Motorrad Team Alpha Racing, BMW S1000RRWK 2008: tweede (dertien podiums, twee poles)Voor de vijfde keer in zijn Superbike-carrière tekende Troy Corser een contract met een andere fabrikant. Drie van zijn eerdere werkgevers (Ducati, Aprilia en Suzuki) schonk hij raceoverwinningen, maar Corsers laatste zege dateert al weer uit 2006. Op de Yamaha scoorde hij de afgelopen twee seizoenen 22 podiums, winnen doet de voormalig tweevoudig wereldkampioen echter al lang niet meer. Toch denkt het debuterende BMW met Corser de juiste man te hebben binnengehaald. De Australiër heeft een uitstekende naam als ontwikkelingscoureur, maar reed in 2008 veel te vaak vroeg zijn banden kapot. Het ambitieuze BMW wil alle toeval uitbannen, maar haalde met Corser geen “winner”.Noriyuki Haga, # 41Aantal WSB-races/overwinningen/podiums: 292/33/87Team en machine: Ducati Xerox 1098RWK 2008: derde (zeven overwinningen, elf podiums, één pole)Gaat het hem dan nu eindelijk lukken? Scheidend wereldkampioen Troy Bayliss rekent de bijna 34-jarige Nori Haga samen met Michel Fabrizio en Ben Spies tot één van de drie titelkandidaten. Haga’s snelheid en vechtlust zijn echter even legendarisch als zijn onvoorspelbaarheid, een karaktertrekje dat hij in 2007 juist van zich af scheen te hebben geschud. Zijn entree bij Ducati in december voorspelde weinig goeds: drie keer crashte de Japanner de machine die vorig jaar goed was voor de titel. Ducati-teammanager Davide Tardozzi heeft er alle vertrouwen in dat hij van Haga een wereldkampioen kan maken. Carlos Checa, # 7Aantal WSB-races/overwinningen/podiums: 28/2/7Team en machine: HANNspree Ten Kate Honda, Honda CBR1000RRWK 2008: vierde (twee overwinningen, zeven podiums)Het mag dan zijn debuutjaar zijn geweest, stiekem werd er in 2008 toch wat meer verwacht van Carlos Checa. Zijn dubbelzege op het nieuwe Miller Motorsports Park was fenomenaal, maar te vaak waren zijn prestaties middelmatig. Lag het aan de nieuwe CBR1000RR? Lag het aan Checa zelf die na zoveel GP-jaren moest wennen aan een “production based’-raceklasse? Kan zo maar. Feit is echter wel dat teammanager Ronald ten Kate voor 2009 tipt als mogelijke wereldkampioen. Dan zullen de prestaties regelmatiger moeten worden en zal de 36-jarige Spanjaard zich zelf ook moeten realiseren dat de tijd begint te dringen. Er komt immers een gretige jonge garde aan.Max Neukirchner, # 76 Aantal WSB-races/overwinningen/podiums: 91/2/8Team en machine: Alstare Suzuki, Suzuki GSX-R1000WK 2008: vijfde (twee overwinningen, zeven podiums, twee poles)Duitsland wil een “Weltmeister” en rekent daar in 2009 twee kandidaten toe: Stefan Bradl in de 125 cc-klasse en Max Neukirchner, de eerste Duitse winnaar van een WK Superbike-race ooit. Neukirchner is fysiek sterk, snel, leergierig en ook populair binnen de Alstare Suzuki-club. Daarmee moet de Duitser zijn voordeel doen, evenals met het feit dat hij in de ervaren Giacomo Guidotti (werkte eerder met onder meer Troy Corser en Max Biaggi) een nieuwe crew chief heeft. Suzuki’s visitekaartje in het WK heeft zich al positief uitgelaten over de beter sturende GSX-R1000K9. Neukirchner zou zich in races wat meer mogen profileren, maar staat tegenover dat de 25-jarige coureur zich zelden laat verleiden tot fouten.Max Biaggi, # 3Aantal WSB-races/overwinningen/podiums: 53/3/24Team en machine: Aprilia RacingRSV-4WK 2008: zevende (zeven podiums)Max Biaggi had zijn zinnen gezet op de vacante plek die Troy Bayliss achterliet bij Ducati Xerox. De fabrieksleiding hield echter het enfant terrible op leeftijd liever buiten de fabriekspoort. Gekrenkt en getergd tekende Biaggi voor Aprilia, het merk dat hem groot maakte in de GP’s. Ondanks alle technische know how en de uitvoerige testen zal het gezelschap uit Noale met de nieuwe RSV-4 alles uit de kast moeten halen voor topklasseringen én om Max happy te houden. Biaggi is gemotiveerd, maar beseft dat 2009 zeker niet makkelijker zal worden dan het teleurstellende en door blessures verpeste 2008. Michel Fabrizio, # 84 Aantal WSB-races/overwinningen/podiums: 77/0/11Team en machine: Ducati Xerox 1098RWK 2008: achtste (zeven podiums)Tijdens tests op Kyalami was Michel Fabrizio indrukwekkend de snelste, in Portimao klokte hij de achtste tijd. Fabrizio blijft een moeilijk in te schatten coureur, die wel eens domme dingen doet (zoals twee keer in één seizoen Max Biaggi torpederen), maar heeft de belofte van snelheid in zich. Om te voorkomen dat hij die eeuwige belofte blijft, moet hij in zijn vierde volledige WSB-seizoen overwinningen pakken; 2008 telde acht racewinnaars, Fabrizio behoorde daar niet toe. Ex-teamgenoot Troy Bayliss gelooft in de 24-jarige Romein, zijn teambaas Tardozzi evenzo. Interessant wordt in ieder geval of Fabrizio het met Haga net zo goed zal kunnen vinden als met diens voorganger Bayliss. Die kans lijkt klein. Ruben Xaus, # 111Aantal WSB-races/overwinningen/podiums: 152/11/35Team en machine: BMW Motorrad Team Alpha Racing, BMW S1000RRWK 2008: tiende (één overwinning, twee podiums)De laatste keer dat Ruben Xaus met een viercilinder in lijn racete was in 1999 als teamgenoot van Wilco Zeelenberg in het Yamaha DeeCee Racing Team in de Supersport-klasse. Xaus ervoer tijdens de eerste testritten met de gloednieuwe BMW S1000RR dat de machine weliswaar zeer snel is, maar dat het karakter zeer verschilt van dat van een stampende V-twin. De energieke Xaus is echter een harde werker die alles zal doen om de fabriek en zichzelf niet teleur te stellen. De eerste crashes heeft hij inmiddels achter de rug; de laatste die zich daarover opwindt, is hij zelf. Evenmin maakt hij zich zorgen om zijn tegenvallende tijden in Portimao (25e). Zorgen maken kan altijd nog.Shane Byrne, # 67Aantal WSB-races/overwinningen/podiums: 6/2/2Team en machine: Sterilgarda Ducati 1098RDè ster van de wintertesten was Shane Byrne. De Brit heeft een grillige internationale carrière achter zich, met GP-starts voor Aprilia, KR-KTM en zelfs Camel/Honda. In eigen land is de inmiddels 33-jarige “Shakey” echter een fenomeen. In 2003 zette hij als wild card-rijder in Brands Hatch de wereldelite collectief te kijk en twee Britse Superbike-titels later – afgelopen jaar won Byrne tien van de 24 BSB-races – wil de Sterilgarda/Ducati-man zich ook buiten de landsgrenzen laten gelden. Byrne moet de helft van de circuits nog leren kennen, maar tijdens zijn eerste kennismaking met Portimao toonde hij daar weinig moeite mee te hebben. Kandidaat voor overwinningen en de top 5 aan het eind van het jaar. Ben Spies, # 19Aantal WSB-races/overwinningen/podiums: 0/0/0Team en machine: Yamaha Italia, Yamaha YZF R1Na drie opeenvolgende AMA-titels voor Suzuki acht Ben Spies de tijd rijp om het WK-platform te betreden – volgens velen voor de koele Amerikaan slechts een tussenstop op weg naar de MotoGP. Met zijn “all elbows”-stijl is Spies in ieder geval een optische aanwinst binnen het WSB-veld. Op de spectaculair klinkende nieuwe Yamaha R1 was de 24-jarige “Man from Memphis” van meet af aan snel. Spies zal veel nieuwe circuits moeten leren, maar zijn analytische instelling en zijn ervaren Yamaha Italia Team zullen hem daar bij helpen. Twee jaar geleden behaalde Yamaha de constructeurstitel. Het merk is echter wel de enige Japanse fabrikant die in de 21-jarige geschiedenis van het WK Superbike nog nooit een coureur de titel zag veroveren.OutsidersRyuichi Kiyonari, # 9, HANNspree Ten Kate Honda, Honda CBR1000RRRyuichi Niyonari won afgelopen seizoen drie races en stond vier keer op het podium. En dat terwijl zijn seizoen dramatisch slecht begon. De nummer 9 van 2008 is een typische Japanner: soms enorm snel, maar grillig en onvoorspelbaar. Kiyonari rijdt binnen het Ten Kate Team, treedt echter op in de kleuren van Honda Accessoires. Jonathan Rea, # 65, HANNspree Ten Kate Honda, Honda CBR1000RRBij de laatste race van 2008 in Portimao mocht de 22-jarige Jonathan Rea al even proeven aan het WK Superbike. Zijn debuut was stormachtig en zeker niet onverdienstelijk. De vice-wereldkampioen Supersport reed als teamgenoot van Kiyonari in 2006 en 2007 in het Britse Superbike-kampioenschap. Yukio Kagayama, # 71, Alstare Suzuki, Suzuki GSX-R1000Met een elfde plaats in het kampioenschap van 2008 deed Yukio Kagayama maar bescheiden van zich spreken. Of hij zich met de vernieuwde Suzuki – ook letterlijk – staande zal houden in het geweld van 2009 valt zeer te betwijfelen. Tom Sykes, # 66, Yamaha Italia, Yamaha YZF R1Als wild card-rijder in Donington en Brands Hatch liet de 23-jarige Tom Sykes op een Rizla/Suzuki zo’n goede indruk achter dat Yamaha hem strikte. Sykes, vorig jaar vierde in het BSB, kende in het voorseizoen weinig geluk met onder meer een zware crash in Kyalami door een technisch mankement. Zijn vierde tijd in Portimao was hoopvol. Leon Haslam, # 91, Stiggy Motorsport, Honda CBR1000RRDe stevig gebouwde Leon Haslam reed in 2003 al een volledig WSB-seizoen, maakte ook kilometers in de GP’s maar deed de meeste ervaring echter op in het BSB, de klasse waarin hij afgelopen jaar tweede werd achter Shane Byrne. Voormalig Pocket Rocket is samen met Rea, Sykes en de weer herstelde Tommy Hill een exponent van de sterke jonge Britse school. Shinya Nakano, # 56, Aprilia Racing, Aprilia RSV-4Shinya Nakano verliet in november de GP’s met pijn in het hart. Op zijn 31e begint hij aan een nieuw hoofdstuk in zijn raceleven. Wetend dat – in ieder geval aanvankelijk – de ogen gericht zullen zijn op zijn teamgenoot Max Biaggi mag Nakano in de schaduw werken aan de ontwikkeling van de nieuwe Aprilia. Jakub Smrz, # 96, Guandalini Racing, Ducati 1098RDe snelheid heeft “Kuba” Smrz wel – vooral in de trainingen. Zijn team heeft voor 2009 intern een stap gezet. Smrz zou het zelf ook moeten kunnen. Tijdens de test in Portimao was hij sneller dan fabriekscoureur Fabrizio. EK Superstock-kampioen Brendan Roberts is zijn teamgenoot.Kort• De eerste tests met de nieuwe Aprilia RSV-4 verliepen voorspoedig. In januari in Portimao schoten Biaggi (achttiende) en Nakano (zeventiende) echter duidelijk te kort. Biaggi klaagde over chatter en een duidelijk te verbeteren stuurgedrag bij het ingaan van bochten. De Italiaan klapte er op de laatste testdag hard van af. In Kyalami kampte het Aprilia-duo met mechanische en elektrische moeilijkheden. Technisch opperhoofd Gigi Dall’Igna is nauw bij het team betrokken. Crewchief Giovanni Sandi kent Biaggi uit de GP’s. Aprilia opereerde van 1999 tot en met 2002 in het WSB met de RSV1000. • De WSB- en WK Supersportkalenders bevatten dit jaar veertien races. Het populaire Brands Hatch ontbreekt. De organisatie kon geen financiële overeenstemming bereiken met WSB-promotor Flammini. Terug op de kalender zijn de races in het Zuid-Afrikaanse Kyalami (17 mei) en Imola (27 september). Kyalami verdween in 2003 van de kalender, terwijl Vallelunga in 2007 de plek innam van Imola. De kleine Vallelunga-paddock was een bron van ergernis voor teams en rijders. De EK Superstock-klassen ontbraken op het programma, maar zijn in Imola weer terug.• Troy Corser roemde de nieuwe BMW S1000RR al om zijn snelheid, maar benadrukte dat de vermogensafgifte van de viercilinder wel wat minder agressief mag. Ook werd de Australiër enige tijd geplaagd door koppelingsproblemen. Zowel hij als teammaat Xaus maakten al hun eerste crashes met de machine die mede ontwikkeld is door ex-coureurs Kevin Curtain, Steve Martin en Jeremy McWilliams. • Tijdens de januari-tests in Portimao hield de naar het WSB gepromoveerde Broc Parkes zijn Kawasaki-teammaat Makoto Tamada ver achter zich. Parkes klokte de vijftiende tijd, Tamada strandde op plek twintig. Het Kawasaki-fabrieksteam kent een grote Japanse inbreng, maar wordt dit jaar geleid door Paul Bird. De Brit leidde jarenlang verscheidene Honda-teams, met onder meer Gregorio Lavilla, Chris Walker, Shane Byrne en Tom Sykes.• Van de compleet nieuwe Yamaha R1 wordt veel verwacht. De machine met een ongelijke ontstekingsvolgorde is kreeg ook een ander chassis, waarvan men verwacht dat – ook door een gemodificeerde swingarm – het de levensduur van de Pirelli’s ten goede zal komen. Het team monteerde ook een andere nokkenas, radiateur en tank. Yamaha vertrouwt andermaal op Magneti Marelli-elektronica.• Davide Tardozzi zegt dat vanwege de economische crisis de fabrieks-1098 gedurende het jaar niet verder ontwikkeld zal worden. Hoe dat in de praktijk uitpakt, moet echter nog blijken. De fabriek sloot onlangs een nieuw contract met hoofdsponsor Xerox af. • Suzuki’s GSX-R1000 mag dan vernieuwd zijn, revolutionair zijn de aanpassingen voor de fietsen van Neukirchner en Kagayama niet. Ook bij het Ten Kate-team wordt de 2008-Blade doorontwikkeld, met onder meer andere elektronica, een nieuwe swingarm en nieuwe veringcomponenten.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...