Voorbeschouwing MotoGP-seizoen 2021
Het seizoen 2020 veranderde de MotoGP-klasse. Negen verschillende winnaars en vijftien verschillende rijders op het podium in veertien races; het waren cijfers die gedurende De Marquez-Doctrine niet te zien waren. En nu? Kan Marc Marquez de orde al herstellen? Verdedigt Joan Mir zijn titel met succes? En wordt 2021 Valentino Rossi’s laatste jaar? Over acht maanden hebben we de antwoorden. MotoPlus zet al vast de teams op een rijtje.
Suzuki Ecstar
Elders in deze MotoPlus vertelt Joan Mir over zijn kampioensjaar en over zijn ambities voor 2021. Teamgenoot Alex Rins maakte vorig jaar een paar kostbare fouten en miste de start van het seizoen door een zware kwalificatiecrash in Jerez. Maar Rins was snel en bovendien goed voor Suzuki’s eerste zege van 2020. Pijnpunt van Mir en Rins én dus van de Suzuki is het matige optreden tijdens kwalificaties. Suzuki was de eerste Japanse constructeur met Europees testteam – met de zeer gewaardeerde oud-Superbike-wereldkampioen Sylvain Guintoli – en die aanpak leidde onder meer tot een uitgebalanceerde machine, die doorgaans zuinig is op zijn banden en daarom over raceafstanden een gevreesd wapen is. De kunst voor de Suzuki-engineers en rijders is nu om die kracht niet te verliezen in hun zoektocht naar betere startposities én om die opmerkelijke flow van 2020 vast te houden. Het plotselinge vertrek van teammanager Davide Brivio heeft Suzuki op bijzondere wijze opgevangen. Project Leader Shinichi Sahara staat aan het hoofd van een zevenkoppig ‘comité’, met daarin ook technische baas Ken Kawauchi en de beide crewchiefs van de rijders. Een opmerkelijke constructie, waarvan de praktijk moet uitwijzen hoe – of: of – die werkt.
Petronas Yamaha SRT
Met vice-wereldkampioen Franco Morbidelli en negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi heeft het Petronas Yamaha Sepang Racing Team een interessant koppel onder contract. Dat wil zeggen: Rossi staat bij Yamaha op de loonlijst voor 2021, Morbidelli krijgt tot en met 2022 zijn centen via het team. Morbidelli was met onder meer drie overwinningen en twee poles op een ‘oude’ M1 één van de grootste verrassingen van 2020. Opmerkelijk was ook dat de voormalige Moto2-kampioen in de laatste negen races maar twee blokken tot zijn beschikking had. Hoewel hij ook dit jaar niet over de nieuwste spullen beschikt, wordt Morbidelli gezien als één van de grootste titelkandidaten. Teammanager Wilco Zeelenberg vindt dat Rossi wel wat minder tijd aan data-analyse zou kunnen besteden. Een race-set up is immers het belangrijkste. Rossi beleefde in 2020 door onder andere drie opeenvolgende crashes en een coronabesmetting zijn slechtste GP-seizoen sinds zijn 125 cc-debuut in 1996. De Italiaan beslist rond de zomerstop of hij door wil. “Maar misschien hoef ik die beslissing niet zelf te nemen”, zei hij onlangs. Als hij niet meer mee kan doen voor ‘podiums en de overwinning’ is het tijd om te stoppen, vindt hij.