Voorbeschouwing MotoGP 2015
Nee, 2015 wordt niet een nieuwe one-man-show van Marc Marquez. Als het aan Valentino Rossi ligt. Of aan Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa. Het Ducati-duo Andrea Dovizioso en Andrea Dovizioso wil zich nog nadrukkelijker gaan laten zien dan vorig jaar en de ambitieuze Aleix Espargaro wil op de Suzuki verrassen. Klaar voor de start, dus.
Wie weet. Misschien is het wel ‘wishful thinking’. Misschien tilt Marc Marquez zijn prestaties naar een nieuw, nog hoger plan. Maar toch… Dani Pedrosa was ontketend tijdens de eerste Sepang-test, Valentino Rossi is in zijn twintigste GP-seizoen verre van kansloos en Jorge Lorenzo is fitter en sneller dan vorig jaar in het voorseizoen. Negenvoudig wereldkampioen Rossi vond dat hij vorig jaar beter reed dan ooit – twee overwinningen en dertien podiums in achttien races maakten een mooi lijstje – en toch was er iemand beter. Zijn strijdlust en leergierigheid kregen ondanks die wetenschap een belangrijke ‘boost’ en ook de Yamaha is verder geëvolueerd. Tekenend voor Rossi’s motivatie was dat hij tijdens de eerste Sepang-test de natte baan opstuurde – de Italiaan voelde zich vorig jaar nooit echt happy in de regen. Waar Rossi terug kon kijken op een sterk en zeer geslaagd seizoen, dacht Lorenzo door een valse start (ook letterlijk!) met gemengde gevoelens terug aan 2014. De MotoGP-kampioen van 2010 en 2012 revancheerde zich goed door in ieder geval achter teamgenoot Rossi nog derde te worden. Met slechts twee crashes in een heel seizoen van races en trainingen onderstreepte Lorenzo zijn zadelvastheid. Dani Pedrosa hoopt na een goed voorseizoen in zijn tiende jaar voor het Repsol Honda Team hoopt hij op meer dan slechts dagsuccessen.
Andrea Dovizioso toonde vorig jaar met een pole in Japan en twee podiums aan dat Ducati onder aanvoering van ‘chef techniek’ Gigi Dall’Igna de juiste weg is ingeslagen. Andrea Iannone is dit jaar zijn teamgenoot, en ondanks een paar fikse misstappen (waaronder vier race-crashes) vorig jaar op de Pramac Ducati zijn zijn snelheid en gretigheid onbetwist. Met zes machines in het veld, is Ducati goed vertegenwoordigd. Bij het Pramac Team krijgt Yonny Hernandez de beschikking over een GP14.2 – de machine waarmee Dovizioso vorig jaar afsloot – en de rigoureus afgeslankte Ducati-nieuweling Danilo Petrucci stapt op een GP14. Dat doen ook Hector Barbera en Mike DiMeglio, maar waar Hernandez en Petrucci op pad gaan met Ducati-software, maken de Avintia Racing-mannen gebruik van de door Dorna geleverde uniforme Magneti Marelli-elektronica.
Honda voorziet in 2015 het team van Lucio Cecchinello voor het tiende jaar van prototype-materiaal. Voor kopman Cal Crutchlow wordt de Honda alweer zijn derde merk in de MotoGP. Scott Redding keerde terug naar het Marc VDS Racing Team en dankzij de financiële inbreng Estrella Gallicia 0,0 heeft de RC213V in ieder geval een herkenbaar gezicht. Bijgestaan door de van Ten Kate Racing gekomen crewchief Chris Pike wil Redding top 5-klasseringen scoren. De 22-jarige nummer 12 van 2014 merkte dat de overstap van de RCV1000R-productiemachine groter is dan hij had verwacht. Honda beloofde overigens haar klanten dat de nieuwe productieracer sterker en beter is, dankzij pneumatische kleppen en handen vol pk’s. Die belofte brengt het Drive M7 Aspar Team met oud-wereldkampioen Nicky Hayden en de uit het WK Superbike gekomen Eugene Laverty niet automatisch veel dichter bij de top 10, onder andere omdat deze fabrieksracers van 2014 het moeten doen met de uniforme elektronica voor de zogenoemde Open klasse. Jack Miller verruilt zijn Moto3-KTM voor ook zo’n productieracer bij LCR Honda en Karel Abraham blijft het proberen met zijn eigen team. Om toch anders te zijn, sloot Abraham (ongetwijfeld goed betaalde) deals met Showa en Nissin, vorig jaar nog aan boord bij Gresini Honda.
Van oudsher is het Tech3 Yamaha Team het satellietteam bij Yamaha. Bradley Smith mocht dan vorig jaar de boeken in zijn gegaan als de man met de meeste crashes, hij pakte wel zijn eerste MotoGP-podium – op het moment dat teamgenoot Pol Espargaro onderuit ging in Australië. De rechtstreeks door Yamaha betaalde Espargaro finishte in het WK met een zesde plaats wel twee plekken voor Smith. Deze onderlinge strijd belooft ook in 2015 een van de interessante ‘side stories’ te worden. Stefan Bradl tekende bij Forward Yamaha – met Aleix Espargaro in 2014 goed voor een pole in Assen en een podium in Aragon – en net als vorig jaar wil het Italiaanse gezelschap minimaal het beste ‘Open’ team worden. Makkelijk had Bradl het tijdens de testen na vier jaar op een Honda bepaald niet. Ook MotoGP-rookie Loris Baz had moeite met de overstap van de Kawasaki Superbike naar de Forward Yamaha.
Toen Dorna in 2012 de zogenoemde CRT’s introduceerde, machines met een prototype-frame en een op straatmodellen gebaseerd blok, verkeerde de MotoGP in een treurig stemmende staat. De komst van de nooit massaal omarmde CRT’s bracht het al jaren slinkende veld vaste starters van zeventien in ieder geval terug naar twintig. In 2015 staat er nog één oorspronkelijke CRT-machine op de startlijst, en Alex de Angelis gaat zich met de ART van het Ioda Team vast vaak verloren voelen. De strikte regelgeving en vooral ook de tien dikke vingers die Dorna in de pap heeft bij het bepalen van dat reglement wordt lang niet door iedereen gewaardeerd. Grote baas Carmelo Ezpeleta is er echter met niet zo zachte dwang wel in geslaagd om de steunpilaren Honda, Yamaha en Ducati op – vrijwel – één lijn te krijgen op het vlak van de elektronica-regulering voor 2016. Daarnaast ziet het MotoGP-veld er met 25 vaste rijders en dankzij de terugkeer van Suzuki en – binnen de Gresini-structuur – Aprilia een stuk gezonder en attractiever uit.
Hoe de uitkomst van het seizoen ook zal zijn, zeker is dat in 2015 een tijdperk wordt afgesloten. Zeven seizoenen was Bridgestone de exclusieve bandenleverancier in de MotoGP en voordat Michelin in 2016 het stokje overneemt, wil de Japanse fabrikant nog ‘met de beste banden ooit’ uitpakken, zo meldde men al maanden geleden. Daarnaast mogen dit jaar fabrieken voor het laatst hun eigen software gebruiken. Al in juli dient de ontwikkeling van de eigen spullen ‘bevroren’ te worden, en in 2016 kunnen Honda, Yamaha, Ducati, Suzuki en Aprilia allemaal hun eigen ideeën in een soort databox van Magneti Marelli droppen. In het kader van de nivellering of in met het oog op een groter gezamenlijk goed in de toekomst? De MotoGP verdient weer het voordeel van de twijfel.