Verslag EICMA 2011
Veel zware motorscooters, een serie nieuwe allroads, een paar zeer aantrekkelijke middenklassers; de Milanese EICMA had kortom veel te bieden en maakt van 2012 nu al een feestje. Maar de ster van de show was toch wel de nieuwe Ducati 1199 Panigale, die met zijn 195 pk sterke V-twin en 164 kilo drooggewicht een compleet nieuw hoofdstuk toevoegt aan de al zo rijke Superbike-geschiedenis van de Bolognese fabrikant. Twee nummers terug (MotoPlus 20) konden we al uitgebreid uit de doeken doen hoe die nieuwe V-twin technisch gezien in elkaar stak, maar op de EICMA in Milaan schotelde Ducati ook de uiteindelijke verpakking van die 195 pk sterke Superquadro-twin voor. En die is om de vingers bij af te likken! De 1199 Panigale is een wonderschone, bloedrode, ranke volbloed racer die uit al zijn poriën het bekende Ducati-DNA ademt, maar tegelijkertijd in optische zin ook breekt met een jarenlange traditie die begon met de legendarische 916: de seatpipes. Even wennen misschien voor Ducati-puristen, maar het ultraslanke GP-stijl kontje is een lust voor het oog en het nieuwe uitlaatsysteem met de beide dempers onder het blok matcht perfect met de afgetrainde contouren van de Panigale. De verdwenen seatpipes laten in die zin zeker geen leegte achter.Dat resolute afscheid van een onlosmakelijk met Ducati verbonden stijlelement geeft al aan dat het ontwikkelingsproces van de Panigale met een leeg vel papier is begonnen. En dat allemaal om de nieuwe superbike maar liefst 10 kilo lichter en 25 pk sterker te maken dan zijn voorganger, de 1198, en de hoogste vermogen/gewicht- en koppel/gewicht-ratio voor een productiemachine te realiseren. In dat streven sneuvelde met het stalen vakwerkframe nog een kenmerkende Ducati-feature, want het nieuwe compacte aluminium monocoque frame met geïntegreerde airbox tekent alleen al voor 5 kilo van de totale gewichtsbesparing. Het monocoque frame is ter hoogte van de cilinderkoppen bevestigd aan het blok, dat een dragend geheel van de constructie vormt. De airbox wordt afgedekt door de aluminium benzinetank, die trouwens 2,9 kilo lichter is dan de tank van de 1198. Het blok zelf is 6° rond de krukas naar achteren gekanteld om meer ruimte voor het voorwiel te creëren. De nieuwe aluminium swingarm is 39 millimeter langer dan voorheen, waardoor de wielbasis groeide naar 1.437 millimeter en de gewichtsverdeling voor/achter op 52/48% komt. Samen met de geoptimaliseerde massacentralisatie in de vorm van de uitlaatdempers onder het blok, een licht aluminium subframe en een magnesium cockpit-frame moet deze gewichtsbesparing uiteraard de wendbaarheid ten goede komen. Bijzonder is ook de bijna horizontale en zijdelingse positionering van de Sachs achterschokbreker, noodzakelijk om ruimte te maken voor de achterste cilinderkop van het naar achteren gekantelde blok. Bijkomend voordeel is dat de stelmogelijkheden uitstekend bereikbaar zijn en het linksysteem van de schokbreker makkelijk versteld kan worden van een progressieve ratio voor weggebruik met passagier naar een meer vlakke variant voor circuitgebruik. De voorzijde wordt afgeveerd door een eveneens volledig instelbare, nieuwe Marzocchi upside-down vork met 50 millimeter vorkpoten, die een kilo lichter is dan de vork van de 1198. Ook de 10-spaaks gietwielen zijn nieuw en daar liggen de nieuwe Pirelli Diablo Supercorsa SP banden om, voor in de gebruikelijke maat 120/70ZR17, maar achter in de nieuwe maar 200/55ZR17, de breedste achterband tot nu toe voor een Ducati superbike. Wat de remmen betreft vertrouwt Ducati op de nieuwste generatie Brembo Monobloc M50 remklauwen en een stel 330 millimeter remschijven. En uiteraard ontbreekt anno 2012 ook een uitgebreid elektronicapakket niet. De Panigale 1199 is standaard voorzien van Ducati Traction Control (DTC), Ducati Quick Shift (DQS) en het nieuwe Engine Brake Control (EBC). Dit uit de racerij afkomstige systeem is geïntegreerd in de eveneens standaard aanwezige drie verschillende mappings (Race, Sport en Wet) van het ride-by-wire injectiesysteem en moet – kort gezegd – de stabiliteit van de machine onder extreme remacties waarborgen. Daarnaast kun je de hoeveelheid elektronica uitbreiden met optioneel ABS. Naast de standaard Panigale zet Ducati, zoals gebruikelijk, ook nog twee exclusievere varianten op de markt: de S-versie en de S Tricolore. Het voornaamste verschil tussen de standaard uitvoering en de S zit hem in de elektronisch instelbare Öhlins vering (Ducati Electronic Suspension) van de S. Zowel de NIX30 voorvork als de TTX36 achterschokbreker zijn met een druk op de knop te verstellen. Verder staat de S op super lichte gesmede 3-spaaks Marchesini wielen, is het carbon voorspatbord standaard en is het de eerste motorfiets met volledige LED-verlichting (de basisversie heeft alleen LED-positielichten). Verder wordt de S geleverd met een zogeheten ‘Aero-kit’, bestaande uit twee vleugels voor op de kuip om de aerodynamica verder te optimaliseren. Ook voor de S is ABS optioneel. Uitschakelbaar ABS is wel standaard op de ‘top of the bill-uitvoering’, de S Tricolore. Deze in een speciale kleurstelling uitgevoerde variant verschilt verder van de andere twee versies door het eveneens standaard aanwezige DDA+, de nieuwste uitvoering van Ducati’s datalogsysteem, compleet met GPS lap timer. Dit systeem is voor beide andere uitvoeringen trouwens als accessoire leverbaar. En dan de hamvraag: wat gaat dat allemaal kosten? Welnu, de standaard 1199 Panigale gaat € 21.490,- kosten en staat eind april van het komende jaar bij de dealer. De S-versie, die al begin april bij de dealer staat, gaat € 26.790,- kosten en de exclusieve S Tricolore gaat voor niet minder dan € 32.290,- over de toonbank. ABS op de basisversie of op de S-uitvoering gaat € 1.000,- extra kosten.DUCATI DIAVEL CROMODucati’s Diavel krijgt naast de al eerder gepresenteerde AMG-versie nog een nieuwe variant: de Cromo. Deze versie van de Bolognese krachtpatser kenmerkt zich door de nodige blingbling in de vorm van diverse chromen accenten. Zo hebben de tankpanelen een chromen afwerking en deze zijn bovendien voorzien van een Ducati-logo in de vintage ‘Meccanica’-stijl. De Cromo is verder te herkennen aan een zilverkleurige lijn over het voorspatbord, koplamphuis, tank en seatcover. De eindkappen van de uitlaatdempers zijn, net als de stuuruiteinden, zwart en de luchtinlaten aan weerszijden van de tank dragen een gegraveerde Cromo-logo. DUCATI 848 EVO CORSE SPECIAL EDITIONOok de 848 EVO krijgt een meer exclusieve evenknie in de vorm van de Corse Special Edition. Naast een speciaal jasje in de Corse-kleuren rood, zwart en wit is deze 848 standaard voorzien van Ducati Traction Control (DTC), Ducati Quick Shift (DQS), een volledig instelbare Öhlins achterschokbreker en voorste remschijven met een diameter van 330 millimeter (standaard 320 millimeter). INTERVIEWNIELS KLEINLOOH – DUCATI We hebben aardig wat nieuws gepresenteerd, maar komend jaar wordt de Streetfighter 848 voor ons het belangrijkst als het om aantallen gaat. Het blok is heel anders dan dat van de 848 EVO, minder scherpe randjes en een sterk middengebied. Het naked segment is het afgelopen jaar wel iets terug gelopen, maar dat biedt aan de andere kant ook kansen. Ik zie voldoende mogelijkheden om met de nieuwe Streetfighter rijders op te vangen die van een zwaardere naked komen, van een superbike of juist rijders die van een lichtere naked komen. Met de 848 zitten we er mooi tussenin. En uiteraard zijn ook de verwachtingen over de nieuwe Panigale 1199 hoog gespannen, al zit die machine natuurlijk in een heel ander prijssegment. De reacties op de beurs zijn in ieder geval al fantastisch.In die zin ben ik ook heel benieuwd wat de BMW S1000RR komend jaar gaat doen vergeleken met de Panigale. Die heeft nu zijn eerste update gehad en zal daar ongetwijfeld een stukje completer van zijn geworden. En persoonlijk ben ik ook benieuwd naar de Steve McQueen Edition van Triumph. Dat vind ik een nostalgisch stoer ding om te zien.