+ Plus

Verkoopcijfers nieuw en gebruikt

Nu de intelligente lockdown is verschoven van ‘blijf thuis’ naar ‘houd afstand’ en het merendeel van de fabrikanten de productie weer heeft opgestart, kunnen we voorzichtig de balans opmaken. Want wat heeft de pandemie voor gevolgen gehad voor de aan- en verkoop van motorfietsen? We duiken in de cijfers.

Op de dag dat de BOVAG 90 jaar bestaat ( 6 mei ) moet de bond noodgedwongen slechte cijfers bekendmaken. De automarkt is, door de coronacrisis, namelijk piepend tot stilstand gekomen. Het resultaat is een daling van het aantal nieuw geregistreerde personenauto’s. Zo zijn er in de maand april liefst 53 procent minder auto’s geregistreerd ten opzichte van 2019.

 

Hoe zit dat bij motorfietsen? Net als bij de auto, wordt een motor in de basis als luxeproduct gezien. Misschien wel iets meer. En wat dat betreft hadden we in Nederland nog geluk. Het overgrote deel van de motorzaken kon de deuren gewoon open houden. Maar dan wel in aangepaste vorm. Dus minder mensen binnen en geen evenementen, uitgebreide model-introducties en shows zoals die tijdens Pasen. Historisch gezien toch wel een moment waarop veel geïnteresseerden, al dan niet dankzij leuke deals, besluiten de knoop door te hakken. Zien we bij de door ons zo geliefde tweewielers dan ook een negatieve spiraal? Oftewel, was het een periode van kijken, kijken niet kopen?

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...