Vergelijkingstest zes sportieve banden
Breed, snel, veel grip en fijne stuureigenschappen. Allemaal eigenschappen die van een goede sportieve motorband mogen worden verwacht. We hebben zes sportieve sets banden met elkaar vergeleken op droog en op nat wegdek, gemonteerd op een Honda CBR600RR.Waardoor wordt een snelle motorfiets pas echt snel? Door de juiste banden er op te monteren. Want de banden maken of breken een motor. En zijn bestuurder…Maar worden er anno 2008 eigenlijk nog wel slechte motorbanden gemaakt en verkocht? Wij hebben d eproef op de som genomen en zes actuele sportbandensets (met de maten 120/70ZR17 en 180/55ZR17) onder de loep genomen.Ook in 2007 voerden we een sportbandentest uit, toen nog met een Suzuki GSX-R1000 als ‘lijdend voorwerp’. Vandaar dat we toen dus kozen voor de 190-achterbanden. In die test bleken de Metzeler Sportec M3 en de Michelin Pilot Power duidelijke winnaars.Dit jaar hebben we als testmotor gekozen voor de actuele Honda CBR600RR gekozen. Die Honda is immers niet alleen een prima motor voor het vlotte toeren op secundaire wegen, maar is ook op het circuit een zeer vermakelijke machine. Eentje die zijn bestuurder ook niet constant in de stress jaagt door zijn overschot aan vermogen.Wat de sportieve banden betreft, zijn de brandnieuwe Bridgestone BT016 (de opvolger van de BT014) en de Pirelli Diablo Rosso de nieuwkomers op de markt. De Dunlop Qualifier kon in 2007 niet echt overtuigen, vandaar dat we dit jaar van Dunlop voor de Qualifier RR hebben gekozen. Van de Michelin Pilot-serie hebben we voor de Power 2CT versie gekozen. De 2CT heeft in tegenstelling tot de normale uitvoeringen 2 verschillende compounds op het loopvlak: een harde in het midden voor een betere duurzaamheid en een zachtere compound op de zijkanten voor meer grip in bochten. De Metzeler Sportec M3 en de Continental Sport Attack doen in ongewijzigde vorm opnieuw mee aan deze test.Voor een zo fair mogelijke vergelijking reisden we ook voor deze bandentest af naar het testcircuit van Goodyear in het Zuidfranse Mireval. Dat voormalige wegracecircuit is tegenwoordig helemaal uitgerust voor bandentesten. Door het prettige klimaat kunnen die ook nog eens onder mooie constante (weers)omstandigheden uitgevoerd worden. Naast de natte testbaan (waarbij het asfalt via enorme pompen en honderden kleine sproeiertjes van een constante waterfilm wordt voorzien) biedt het drie kilometer lange handelbaarheidsparcours de perfecte omstandigheden om het potentieel van de banden op droog wegdek tot aan de limiet te onderzoeken.Voor deze test werden twee verschillende rijstijlen gehanteerd. Er werd een testcyclus doorlopen met een vlot ‘secundaire-weg-tempo’, maar daarnaast werd de cyclus ook gedaan op racetempo. De sportbanden laten daarbij significante verschillen zien tussen deze twee beoordelingstempo’s. De Pilot Power 2CT functioneert in de ‘secundaire-weg-modus’ bijvoorbeeld uitstekend en hij ligt dan samen met de Bridgestone BT016 zelfs mijlenver op kop. Maar wanneer je op het circuit het onderste uit de kan wilt gaan halen, dan zakt het Michelin-mannetje door de knieën en levert hij – samen met de Dunlop Qualifier – helaas maar een matige prestatie. De Pirelli laat juist exact het omgekeerde gedrag zien: in ‘secundaire-weg-modus’ levert hij maar een matige prestatie, maar in de heftige stress van het echte circuitgebruik ligt hij voorin.De techniek van moderne sportbanden wordt overigens steeds uitgekiender. De nieuwe Bridgestone BT016 loopt ver voorop en past als eerste band vijf verschillende loopvlakken in drie verschillende compounds op de achterband toe, terwijl er in de voorband drie verschillende loopvlakken in twee verschillende compounds te vinden zijn. Dat is dus pure MotoGP-techniek voor de straat dus![[kasten jeder indiviuelle Sportreifen]]BRIDGESTONE BT016Voor: BT016FAchter: BT016RGewicht voor: 4,1 kgGewicht achter: 6,5 kgProductieland: JapanBEOORDELINGDroge test173 punten, derde plaatsDe Bridgestone BT016 is op droog wegdek een zeer handelbare band, die snel opwarmt en al na enkele meters een duidelijke feedback levert. Hij biedt ook een zeer goede eigendemping bij het passeren van dwarsrichels. Tijdens remmen in de bocht is een heel lichte neiging tot oprichten te bespeuren. Op het circuit, op erg hoog tempo, blijft er een beteje beweging voelbaar in de band.Natte test67 punten, vijfde plaatsOp nat wegdek heeft de BT016 ten opzichte van zijn voorganger weliswaar een duidelijke vooruitgang geboekt, maar komt hij toch net iets tekort op zijn directe concurrenten in deze test. In de directe vergelijking verliest hij iets vroeger grip. Een onaangename eigenschap van zijn voorganger mist de BT016 gelukkig wel: anders dan bij die BT014 wordt bij de BT016 het begin van glijden duidelijk aangekondigd. Het gedrag op de limiet is daarmee absoluut goedmoedig te noemen.MOTOPLUS CONCLUSIETotaal: 240 punten, vijfde plaatsDe Bridgestone BT016 is niet alleen een zeer goede band voor de openbare weg maar is ook absoluut geschikt wanneer als er af en toe wel eens op het circuit wordt gereden. De verschillen met zijn voorganger de BT014 in zake stuurprecisie, feedback, handelbaarheid en grip zijn enorm; daarmee heeft Bridgestone een flinke stap voorwaarts gezet.CONTINENTAL SPORT ATTACKVoor: Sport AttackAchter: Sport AttackGewicht voor: 4,1 kgGewicht achter: 6,4 kgProductieland: DuitslandBEOORDELINGDroge Test174 punten, tweede plaatsIn totaal is de Conti op de openbare weg niet zo hanteerbaar als de zeer goede Michelin of Bridgestone. Daarom moeten er met de Conti’s eronder ruimere lijnen worden gereden. Onder hellingshoek is de Sport Attack daarentegen in het hele bereik zeer neutraal. De feedback en de hoge grip reserves zijn zeer aangenaam. Tijdens remmen in de bocht is een lichte oprichtneiging waarneembaar.Natte test76 punten, derde plaatsOp nat wegdek hebben de Continental-banden rijkelijk grip. De bandenset is voor de rit in de regen goed uitgebalanceerd. De voorband stuurt zeer precies zodat niet alleen exacte, maar ook krappe lijnen kunnen worden gereden. Bovendien heeft de Continental een zeer exact instuurgedrag. De Sport Attack ligt in de natte test vlak achter de Michelin Pilot Power en de Pirelli Diablo Rosso.MOTOPLUS CONCLUSIETotaal 250 punten, derde plaatsDe Sport Attack van Continental is vanwege zijn overtuigende neutraliteit en feedback een goede band voor de openbare weg en op het circuit zelfs aan te bevelen. Het gedrag op nat wegdek is zeer goed. De handelbaarheid kon echter beter. Voor ‘taai’ sturende motoren zijn er dus betere banden, nerveuze machines kunnen met deze band iets getemd worden.DUNLOP QUALIFIER RRVoor: Qualifier RRAchter: Qualifier RRGewicht voor: 4,3 kgGewicht achter: 5,9 kgProductieland: FrankrijkBEOORDELINGDroge Test160 punten, zesde plaatsOp de eerste meters is de Qualifier nog niet zo best te hanteren en wil hij op wijde lijnen rond de bocht gestuurd worden. Pas na een aantal snelle ronden op het circuit begint hij het beter te doen. De Dunlop toont dan een goede grip en een hoge bochtenstabiliteit. Tijdens gematigd tempo op de openbare weg voelt de Dunlop echter net niet zo neutraal als de concurrentie. Deze band levert zijn performance pas als er echt hard mee wordt gereden. Net als de concurrentie heeft ook de Dunlop een lichte oprichtneiging als er in de bocht wordt geremd.Natte test49 punten, zesde plaatsRijden in de regen is niet de favoriete discipline van de Qualifier. De grip van het voorwiel is wel dik in orde, maar het achterwiel breekt vrij snel uit. Het onrustige gedrag is op het hele circuit te voelen, terwijl het grensbereik ook zeer smal is. Op nat wegdek kan deze Dunlop dus niet overtuigen.MOTOPLUS CONCLUSIETotaal: 209 punten, zesde plaatsDe Dunlop is vanwege de matige stuurprecisie en bochtenstabiliteit niet aanbevelenswaardig voor de openbare weg. Bovendien ligt hij in de regen duidelijk achter de concurrentie. Pas bij hoog tempo op een droog circuit komen de kwaliteiten naar boven.[[MotoPlus testwinnaar]]METZELER SPORTEC M3Voor: Sportec M3Achter: Sportec M3Gewicht voor: 4,3 kgGewicht achter: 6,2 kgProductieland: DuitslandBEOORDELINGDroge test177 punten, eerste plaatsWie snelle tijden wil zetten, zal met de Metzeler zeer tevreden zijn. Als er hard mee gereden wordt, blinkt de Sportec uit door een messcherpe stuurprecisie en zeer goede bochtenstabiliteit. Ook tijdens het accelereren uit de bocht blijft de Metzeler rotsvast op koers. Op een gematigd ‘secundaire-weg-tempo’ valt de geringe feedback ietwat tegen. Dan laat hij zich ten opzichte van de Pilot Power 2CT en de Bridgestone BT016 wat moeilijker hanteren. Ook de Metzeler vertoont een lichte oprichtneiging remmend in bochten.Natte test76 punten, derde plaatsOp nat wegdek wordt de Metzeler door enkele concurrenten voorbijgestreefd, die hij op droog wegdek achter zich laat. Ondanks de mindere natte grip ten opzichte van sommige van zijn concurrenten is de M3 wel lekker goedmoedig en gaf hij de testrijders een veilig gevoel. Wel heeft hij ruimere lijnen nodig en voelt hij ietwat taai tijdens het insturen.MOTOPLUS CONCLUSIETotaal: 253 punten, eerste plaatsOok al is de handelbaarheid niet op het niveau van de concurrentie, toch blijft de M3 een goede band voor de openbare weg, die op nat wegdek ook zeer goedmoedig reageert. En als het gas helemaal open gaat op het droge circuit, ligt de Metzeler op kop en domineert hij het veld.MICHELIN PILOT POWER 2CTVoor: Pilot Power 2CTAchter: Pilot Power 2CTGewicht voor: 4,2 kgGewicht achter: 5,9 kgProductieland: SpanjeBEOORDELINGDroge test168 punten, vijfde plaatsDeze Michelin voelt zich echt thuis op de openbare weg. Het is een zeer handelbare band met veel grip. Al vanaf de eerste meters levert hij een zeer goede feedback en blinkt hij uit door een goede eigendemping op dwarsrichels. Na een aantal ronden op het circuit op racetempo worden grip en stabiliteit echter wel voelbaar minder. Het gedrag remmend in bochten is het beste van alle geteste banden, de oprichtneiging is zeer gering.Natte test84 punten, eerste plaatsDe rijeigenschappen van de Pilot Power op nat wegdek zijn ongelofelijk goed, het is een echte regenband. Dit laat niet alleen de datarecording zien, maar ook aan de hand van de rondetijden af te lezen. De Michelin laat op het natte circuit met afstand de snelste rondetijden noteren. En bij de brede limiet en de extreem goede grip kan ook een enorme stuurprecisie opgeteld worden.MOTOPLUS CONCLUSIETotaal 252 punten, tweede plaatsDe Michelin Pilot Power 2CT met zijn dubbele loopvlak-compound is en blijft een zeer goede band voor de openbare weg, die zowel op droog als nat wegdek zeer goed beheersbaar is. Alleen als het hard begin te gaan op een circuit, moet hij de concurrentie laten gaan.PIRELLI DIABLO ROSSOVoor: Diablo RossoAchter: Diablo RossoGewicht voor: 4,3 kgGewicht achter: 6,2 kgProductieland: DuitslandBEOORDELINGDroge test171 punten, vierde plaatsOp de openbare weg is de Pirelli in eerste instantie niet zo handelbaar en bovendien is de eigendemping op dwarsrichels minder. Ook de feedback is niet overweldigend. De Pilot Power en de BT016 functioneren wat dat betreft duidelijk beter. Als het tempo echter omhoog gaat, komt de Diablo Rosso steeds beter uit de verf. Dan overtuigt het rubber met een zeer hoge bochtenstabiliteit en rijkelijk grip. Dan blijft hij ook absoluut in het spoor van zijn broertje, de Sportec M3. De oprichtneiging tijdens het remmen in bochten is echter duidelijk voelbaar.Natte test 79 punten, tweede plaatsOok op een nat wegdek is de Pirelli in zijn element. De testrijders konden in ieder geval alleen maar lovende woorden vinden voor de prestaties in de regen. De rijeigenschappen enthousiasmeerden vooral wegens de enorme hoeveelheid grip en het heerlijke zachte, brede grensbereik. Bovendien laat de Pirelli zich duidelijk insturen en geeft hij de berijder daarbij een duidelijke terugmelding.MOTOPLUS CONCLUSIETotaal: 250 punten, derde plaatsHoe sneller, hoe beter! Waar de Pirelli’s op de openbare weg bij normaal tempo taai stuurt en oncomfortabel aanvoelt, overtuigen ze als het wat harder gaat door bochtenstabiliteit en rijkelijke hoeveelheden grip. Het overtuigende gedrag in de regen is een lekker toetje van dit setje.[[Kasten 1]]DE BANDENTEST IN DETAILTest op droog wegdekDe testbaan van Goodyear in Zuid-Frankrijk is een uitstekend terrein voor het testen van banden. Er kunnen niet alleen modale tempos worden gereden, maar ook een echt racetempo, zodat de beoordeling van het gedrag op de limiet onder constant blijvende omstandigheden efficiënt kan worden onderzocht. [bu]Over het algemeen zijn er tussen de sportbanden weinig verschillen te zien. De rondetijden tonen slechts minimale verschillen. Alleen op bepaalde gedeeltes van het circuit laten zich verschillen documenteren (zie grafiek). Op dit gemarkeerde punt is de M3 een tik stabieler dan de Pilot Power.[Grafik]Snelheid in km/uururAfgelegde weg in mMetzelerMichelin119,5 km/uur113,4 km/uur[bei Streckenzeichnung]Het droge testcircuitOp het drie kilometer lange traject kunnen verschillende rijsituaties worden gesimuleerd. De rood gemarkeerde chicane is hierbij bijzonder interessant.De test op nat wegdekHet datarecording-systeem levert op de kunstmatig nat gehouden testbaan adequate data, maar ook de gevoelige gashand van de testrijder is hier van groot belang. Immers, alleen de rijder kan voelen wanneer de grens van de grip is bereikt. In de puntentabel geven we de rondetijden op de natte baan en de snelheid in het extreem gladde Omega gedeelte apart weer. Zo wordt duidelijk hoeveel grip de band onder natte omstandigheden heeft. De Michelin Power 2CT was hierbij heer en meester.[bu]Op de natte baan kunnen de verschillen duidelijk worden gemaakt. De grafiek toont de beste sportband in de regen (Michelin) tegen de slechtste (Dunlop). In het gemarkeerde gebied heeft de Pilot Power met een 5 km/uur hogere snelheid duidelijke voordelen ten opzichte van de Dunlop. Michelin: gemiddeld 63,39 km/uur bij een hellingshoek van 22,1ºDunlop: gemiddeld 58,09 km/uur bij een hellingshoek van 18,9º[bei Streckenzeichnung]Het natte circuitOp het kunstmatig natgehouden parcours leverde de ‘Omega’ bocht (in rood) interessante verschillen op.[[kasten 2 punktewertung]][[text fazit]]SLOTCONCLUSIEDe onderlinge verschillen zijn nog nooit zo klein geweest. Bridgestone heeft met haar nieuwe BT016 een enorme stap naar voren gemaakt. De punten van kritiek op de voorganger (slechte stuurprecisie, matige feedback) zijn consequent verholpen, bravo! Ook de nieuwe Pirelli Diablo Rosso wist in deze test te overtuigen door de goede eigenschappen van zijn voorganger, de Corsa III, verder uit te bouwen. De Qualifier van Dunlop kon tot nog toe niet werkelijk overtuigen, daarom hebben we ditmaal de RR-versie getest. Deze functioneert weliswaar beter, maar heeft wel een hoog tempo nodig om op niveau te presteren. De beste resultaten worden door Metzeler Sportec M3, de Michelin Pilot Power 2CT en de Conti Sport Attack geboekt.TESTCRITERIARijgedrag openbare weg/circuitVoor het eerst hebben we in een bandentest twee verschillende rijstijlen toegepast. Aan de ene kant hebben we de motor op een gematigd tempo gereden, vergelijkbaar met normaal gebruik op de openbare weg, en daarnaast een aparte test op circuittempo. Handelbaarheid*De benodigde stuurkracht om de motor plat te leggen of op de gekozen lijn te houden. Wordt in langzame bochten (50 tot 80 km/uur) en in snelle wisselcombinaties (van 100 tot 150 km/uur) getest.Stuurprecisie*Wordt in verschillend snelle secties met gecompliceerde bochtenradiussen getest en informeert of de motor de gewenste lijn, die via de stuurkrachten wordt voorgegeven, houdt of dat er gecorrigeerd dient te worden.Grip in bochten*De zijwaartse geleiding onder maximale hellingshoek op nat en droog wegdek. Een enerverende test die op een afgesloten circuit wordt getest.Grip in bochten tijdens acceleratie*Zijwaartse geleiding en krachtoverbrenging in verschillende snelle bochten. Wordt eveneens op nat en droog wegdek getest.Gedrag op de limiet*De beheersbaarheid van de band op de limiet op nat en droog wegdek.OprichtmomentTijdens het remmen in bochten richt zich de motorfiets afhankelijk van de vertraging en de bandenvorm minder of meer op. Deze reactie moet door de berijder met een tegenkracht (druk op de binnenste stuurhelft), worden gecorrigeerd.BochtenstabiliteitDe rijstabiliteit in bochten, in wisselbochten en op dwarsrichels. Wordt op verschillende snelheden (toer, sport, met duo passagier) beoordeeld. De test wordt op maximale hellingshoek en in de acceleratiefase gehouden waarin sommige banden een behoorlijke eigendynamiek op kunnen bouwen.Bandenspanning in de test:2,5 bar voor, 2,9 bar achter* Overdracht van de testresultaten op andere motoren als de Honda CBR600RR is bij de met een * gemarkeerde criteria met kleine afwijkingen mogelijk. Op de niet gemarkeerde testcriteria zijn de testresultaten niet direct 1 op 1 op een andere motorfiets te projecteren, aangezien hierbij de modeltypische eigenschappen ook een rol spelen.[[bu]]Bandenwissels: alle dertig minuten stond de CBR in de pitbox voor een vers setje banden. En dat drie dagen achtereen!Efficiënte analyse: via datarecording wordt elke rit haarscherp geregistreerd.Fast Forward: naast de testritten met modaal tempo werden alle bandensets ook op circuitniveau gereden en beoordeeld.[[kasten]]MAG HET OOK IETS MINDER ZIJN?Is het nou ècht nodig om een snel slijtende sportband te monteren, zeker als je alleen maar op straat rijdt? Of voldoet een meer duurzame sporttoerband dan ook? Om deze vraag te kunnen beantwoorden namen we de testwinnaar van deze sportbandentest, de Metzeler Sportec M3, en vergeleken deze èn passant met vier sets sporttoerbanden.En om een lang verhaal kort te houden: geen van de sporttoerbanden halen wat maximale grip en bochtenstabiliteit betreft het niveau van de Sportec M3, Al zijn de verschillen kleiner dan je wellicht zou denken. In de ‘secundaire-weg-modus’ (dus met bandentemperaturen onder de 80º en zonder het mes tussen de tanden) haalt de sportband met 1.37 een drie seconden snellere tijd dan de snelste toersportband, de Dunlop Roadsmart. Wanneer echter de bandentemperatuur boven de 100º komt en het tempo raceniveau aan begint te nemen (met maximale acceleratie en hard de bocht in remmen) tonen de sporttoerbanden hun beperkingen. Pas onder dit soort extreme omstandigheden (die je op de openbare weg nooit zult bereiken!) worden de all-rounders op de limiet instabiel, achterbaks en ongezellig. Voor dit soort temperaturen en belastingen zijn ze duidelijk niet ontworpen.We kunnen dus concluderen dat actuele sporttoerbanden als de Bridgestone BT021, de Dunlop Roadsmart, de Metzeler Roadtec Z6 en de Michelin Pilot Road 2CT (de beste sportoerband in de regen) vlotte ritjes op de openbare wegen makkelijk aankunnen en vanwege hun beduidend hogere levensduur veel vriendelijker met je portemonnee omgaan. Draai je echter toch af en toe het circuit op, dan zijn echte sportbanden toch aan te raden.[[Texte in Punktewertung, Punkte ubernehmen]]MOTOPLUS BEOORDELINGDROGE TESTSecundaire weg beoordelingHandelbaarheidStuurprecisieStabiliteit in de bochtOprichtmomentTotaalCircuit beoordelingHandelbaarheidStuurprecisieStabiliteit in de bochtGrip in bochtenGrip tijdens acceleratieGedrag op de limietTotaalTotaal droge testKlassering droogNATTE TESTHandelbaarheidStuurprecisieGrip in bochtenGrip tijdens acceleratieGedrag op de limietTotaal natte testKlassering natPUNTENTOTAALEINDKLASSERINGMEETWAARDESRondetijd droge testbaan (min)Snelheid Omega-bocht (km/uur)Rondetijd natte testbaan (min)Snelheid Omega-bocht (km/uur)