+ Plus

Vergelijkingstest Yamaha Ténéré 700 vs World Raid

Yamaha’s succesnummer Ténéré 700 heeft gezelschap uit eigen huis gekregen van de Ténéré 700 World Raid. Zo op het eerste oog lijkt die World Raid nog meer op offroad-gebruik gericht, maar in een direct vergelijk met de standaard uitvoering komen er nog heel andere kwaliteiten naar boven.

Als er nog iemand is die niet overtuigd is van de offroadcapaciteiten van de Yamaha Ténéré 700; Pol Tarrés heeft er de 2022-editie van de beruchte Erzbergrodeo 2022 mee gereden. De Spanjaard bereikte met de T7 tijdens deze extreme endurorit in vier uur tijd als eerste starter met een tweecilinder (de concurrentie reed hoofdzakelijk op wedstrijdmachines met 300cc-tweetaktmotoren) 18 van de 27 checkpoints. Een historisch resultaat, ook al was zijn standaard Ténéré voor dit doel flink gemodificeerd. Historisch is in feite ook het succesverhaal van de Ténéré 700 zelf. Sinds de lancering in 2019 verkocht Yamaha alleen in Europa al 30.000 T7’s en groeide deze slanke allroad razendsnel uit tot een van de meest geliefde motorfietsen voor langeafstandsritten en wereldreizen. Uitgerekend naast het asfalt betovert de Ténéré 700 namelijk al met een uiterst makkelijke handling, technische ongecompliceerdheid en flinke offroad-reserves. En aangezien de reislust van de clientèle ongeremd lijkt, heeft Yamaha de World Raid-uitvoering naast de standaard versie gezet. De typeaanduiding indachtig wil deze meer avontuurlijk uitvoering niets anders dan offroad-rijders zonder heimwee de wereld laten zien. Wat zijn in de praktijk de sterke punten van de World Raid vergeleken met de standaard versie?

Allereerst valt bij een blik op beide T7’s de bredere, meer bullige voorpartij van de World Raid op. Om liefst 23 liter benzine mee te kunnen nemen, heeft Yamaha voor een tweedelige tank gekozen, waarvan de linker- en rechterhelft separaat van elkaar kunnen worden gevuld. Om deze constructie mooi te kunnen integreren, is de stroomlijn aan de voorzijde licht aangepast, waardoor de World Raid in optische zin wat meer op een rallymachine lijkt. Dat wordt versterkt door het feit dat hij anders dan de standaard T7 wat hoger op zijn zijstandaard staat. Dat komt onder andere door de Kayaba-voorvork en -achterschokdemper, die beide 20 millimeter meer veerweg hebben dan de (ook door Kayaba gemaakte) veerelementen van de standaard uitvoering. Voor heeft de World Raid een royale 230 millimeter veerweg en achter 220 millimeter. Bovendien is bij de World Raid ook de veervoorspanning van de voorvork verstelbaar (afgezien daarvan is trouwens ook de vering van de basis T7 grotendeels instelbaar).

Door die andere veerelementen is ook de zithoogte van de World Raid met 900 millimeter 20 millimeter hoger. Het blauwe zadel voelt bij de eerste keer zitten wat zachter aan dan het bekende zwarte zadel van de basisversie. Bovendien loopt het wat verder door naar voren. Dat is meer rally-achtig en moet de bewegingsvrijheid in het zadel ten goede komen. Dat is door de bredere tank maar deels het geval. Wie op de World Raid ver naar voren wil glijden, moet de benen ver spreiden. Staand op de voetsteunen is de tank trouwens nauwelijks een storende factor en de nauwe aansluiting van de benen lijkt op die van de basis-T7.

Aan welke wereldreis je ook begint, je ontkomt niet aan asfaltkilometers. Met de beide T7’s beginnen we deze test zelfs in het stadsverkeer. De beide identieke 689cc-paralleltwins tokkelen daarbij met gemak richting vrijheid, waarbij opvalt dat de 17 kilo zwaardere World Raid de vibraties van het motorblok wat beter lijkt te absorberen. Dat geeft een iets meer ontspannen gevoel, wat bij lage toerentallen wordt onderstreept door een duidelijk minder ‘mee schommelend’ dashboard. In tegenstelling tot het lcd-display van de Ténéré 700 heeft de World Raid een nieuw 5 inch groot TFT-scherm. Dat kent weliswaar dezelfde afmetingen, maar is met name bij direct zonlicht beduidend beter afleesbaar.

Met de zon in de rug swingen we al snel over heerlijk slingerende stuurweggetjes. Nu mogen de twins lekker toeren draaien en hun 73 pk vermogen aanspreken. De lichtere en smallere standaard Ténéré accelereert weliswaar wat steviger door (zie ook metingen), maar echt merkbaar is het verschil bij normaal gebruik niet. De extra pondjes van de World Raid voel je wel als het om handelbaarheid gaat. Omdat een flink deel van de extra kilo’s vrij hoog is gepositioneerd, heeft de World Raid net iets meer tijd nodig om zich van het ene op het andere oor te laten leggen. Het stuurgedrag voelt daardoor wat trager aan. In dit directe vergelijk gaat de basis-Ténéré er al snel vandoor en volgt de World Raid op dezelfde banden (Pirelli Scorpion Rally STR) op korte afstand, maart voelt daarbij wel net even stabieler aan.
Noemenswaardig is de achterstand niet waarmee de World Raid bij het offroad-gedeelte van onze testrit aankomt. Hier worden de kaarten opnieuw geschud, en dankzij de langere veerwegen zien de kansen er voor de wereldreis-Ténéré, ondanks het hogere gewicht, niet bepaald slecht uit. Slaat de World Raid hier toe?

Om het ABS te deactiveren, heb je even een momentje nodig. Bij het standaard model klaart een lange druk op de knop in het dashboard de klus, terwijl je bij World Raid eerst door het menu moet scrollen. Bij de World Raid is het ABS echter volledig uit te schakelen (net zoals bij de standaard versie) maar kan het ook uitsluitend voor het achterwiel worden uitgeschakeld. We kiezen voor de radicale alles-uit-variant en storten ons op de eerste offroad-passages met veel kap- en draaiwerk tussen wat forsere rotsblokken en kleiner gesteente door. Hier laat de World Raid ondanks het wat hogere gewicht zien dat hij goed is uitgebalanceerd en maakt hij optimaal gebruik van zijn langere veerwegen als er forsere rotsen en diepere gaten genomen moeten worden. Hoe achteloos de World Raid zich ook door dit terrein laat sturen, na een overstap op het standaard model lijkt alles plotseling nog weer wat lichter te gaan.

De Ténéré vraagt minder inspanning om zich tussen de stenen door te laten manoeuvreren, en ook al zijn oneffenheden duidelijker in het stuur te voelen, voorvork en achterschokdemper lijken niet eerder hun grenzen aan te tikken dan de vering van de World Raid. Zelfs snellere passages met kleine drops verwerken beide Yamaha’s goed en pas als het er heel ambitieus aan toe gaat komen de grenzen van de veerwegen in zicht. Ook het verhogen van de veervoorspanning van de voorvork van de World Raid verandert daar weinig aan. Desondanks maakt de World Raid op de snellere offroad-passages terrein goed. Net als voorheen laat ook hier het extra gewicht zich onder hellingshoek voelen, maar het extra beetje stabiliteit geeft vertrouwen als de hier wat nerveuzer aanvoelende standaard uitvoering. De wat verfijnder aanvoelende vering en ook de Öhlins stuurdemper van de World Raid betalen zich duidelijk uit. Breed uitwaaierende passages met losse ondergrond liggen de World Raid bovendien beter dan het zustermodel, en hier valt het extra gewicht eigenlijk nauwelijks op.

Na een paar rondjes offroad zetten we met beide Ténéré’s weer koers richting beschaving. Met vermoeide spieren worden er nu, nu de kilometers langer lijken te zijn dan vanochtend, andere criteria belangrijk. Dit is het moment waarop de World Raid heeft gewacht. Het aangename zadel en de ook wat betere windprotectie wegen nu zwaarder dan wendbaarheid van de standaard versie. Comfort troef levendigheid af. En als we nu echt een lange reis aan het maken waren, van nergens naar nergens, en het volgende dorp nog een paar honderd kilometer rijden was, dan zou ook de gigantische resterende actieradius van de World Raid voor rust in de kop zorgen.

Er is uiteraard meer nodig dan een kort uitstapje om de sterke punten van de World Raid te ervaren en op waarde te leren schatten. Zo op het eerste gezicht lijkt het vooral een machine die nog meer op offroad-gebruik is gericht, maar de focus ligt eigenlijk nog meer op lange trips. De langere veerwegen zijn dan een aangename extra om hobbelige pistes comfortabeler te doorkruisen. Voor rondreizende avonturiers perfect, maar Pol Tarrés zal bij een volgende Erzbergrodeo ongetwijfeld weer voor de meer frivole standaard Ténéré kiezen.

Conclusie
De Ténéré 700 World Raid doet zijn naam eer aan met fors grotere actieradius en beter veercomfort. Zowel on- als offroad voelt deze uitvoering bijzonder stabiel aan en volgt hij steeds keurig het spoor. Met minder gewicht kan echter ook de standaard Ténéré nagenoeg ieder terrein aan. Dat hij beduidend lichtvoetiger en met dezelfde veerreserves.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...