Vergelijkingstest groot tegen klein: Harley Sportster
Klein of groot, zwak of sterk, dik of dun, goedkoop of duur? Welke van de twee machine kies je wanneer beide op het eerste gezicht nauwelijks verschillen, maar qua cilinderinhoud, vermogen en prijs uitersten van elkaar zijn? Wij lieten vier familiekoppels in een rasechte broederstrijd tegen elkaar aantreden, want groter is niet altijd beter. In het tweede deel van dit vierluik is het de beurt aan twee Harleys: de Sportster Iron 883 tegen de Nightster 1200. Is er inderdaad echt geen ‘substitude for cubic inches’?Daar staan ze dan. Hadden ze kunnen roken, dan zouden ze dat ook doen. Zonder filter natuurlijk! Je moet wel erg goed kijken om de verschillen te ontdekken. Het meest opvallende detail: de Nightster 1200 rolt op klassieke spaakwielen, terwijl bij de kleinere 883 cc Iron het rubber rond gietwielen zit gevlochten. En daarnaast presenteren de legendarische, massale 45° V-twins zich beide in een ander jasje. Grijs met gepolijste klepdeksels speelt het blok van de Nightster zich in de kijker, de duistere Iron kleurt daarentegen zwart. En voor we het vergeten, de riembescherming van de 1200 is voorzien van gaten en ook het lakwerk verschilt, is op de Nightster zelfs in two-tone uitgevoerd. Maar verder…Een nuchter en weldenkend mens zal zich, wanneer hij de machines eens goed bekijkt, afvragen waar hem dat prijsverschil van minimaal € 1.800,- in zit. Zijn de spaakwielen van de Nightster zoveel duurder dan de gietwielen onder de Iron? Aan de gepolijste klepdeksels kan het hem nauwelijks liggen. Na wat zoekwerk ontdekken we zelfs iets heel raars, de gietwielen van de Iron zijn niet goedkoper, maar zelfs bijna twee keer zo duur als de spaakexemplaren van de 1200! Een gokje? De Amerikanen bieden hun 883 instapmodellen bewust tegen een bodemprijs aan om zo iedereen de kans te bieden op een Harley-Davidson te rijden en men niet kiest voor een qua prijs vergelijkbare Japanse middenklasser custom. Uiteraard wel in een poging deze nieuw verworven klandizie vervolgens voor de rest van hun leven aan het merk te binden. Niets mis mee uiteraard.Voorlopig leunen beide ‘rebels’ net zo cool op hun jiffy als James Dean ooit tegen de muur. Tijd om gewoon maar eens op te stappen. En dan merk je direct de verschillen. De Nightster heeft een breder stuur en de buddy is minder comfortabel dan zijn rijkelijk meer gevulde Iron tegenpool. Dat verschil vind je ook terug in de zithoogte, met 740 millimeter zit de Iron machinist twintig millimeter hoger dan de Nightster ruiter. Mag uiteraard geen naam hebben, laag zijn ze beide en daarmee ook de beoogde cool-factor. Door het iets rankere stuur gaat het keren met de Iron overigens, zeker voor mensen met korte armen, net een stukje makkelijker dan op de 1200, die echter muzikaal gezien weer beter scoort. Al scheelt dat laatste niet veel, ook de Iron blaast een flink partijtje mee. Niet echt verbazingwekkend natuurlijk, meer verbrand mengsel, met een iets hogere compressie, zoekt zich een weg naar buiten door een set uitlaatbochten die qua diameter identiek zijn. De koppeling laat zich op beide Amerikanen even licht bedienen. Of beter gezegd, even zwaar. Rijders met spaghetti onderarmpjes zullen er niet heel erg vrolijk van worden. Die kunnen dan echter beter voor de dikke 1200 gaan, waarop je tijdens een showloopje door de binnenstad of langs de promenade simpelweg minder hoeft te koppelen. Waarom? Met 50 km/uur op de klok, een doorgaans prettige cruisesnelheid, draait het blok krap 2.500 tpm in de tweede versnelling, terwijl je op de 883 dan al in z’n drie moet zitten. Ofwel, dat vereist telkens weer een extra koppel- en schakelmoment. De oorzaak ligt ‘m in de kortere versnellingen van de kleine Sportster telg, bij 170 km/uur is het over en uit voor de 883 terwijl de 1200 nog doorsleurt tot er 210 km/uur op de teller staat. Die korte overbrenging brengt echter ook iets anders aan het licht, namelijk dat het verschil tussen 53 (Iron) en 67 pk (Nightster) in de praktijk helemaal niet veel uitmaakt. Op secundaire wegen plukt de 883 namelijk de vruchten van zijn lagere topsnelheid. Wanneer je – zoals het op een Harley hoort – tussen de 70 en 100 km/uur rijdt, mis je die extra paarden helemaal niet. Het hogere koppel van de 1200 daarentegen laat zich vooral bij lagere toerentallen gelden, bij het wegrijden met name. Voert de route over een stuk snelweg, dan blijkt een constant vaartje van 120 km/uur de ideale cruise snelheid voor beide machines. Nu zou je mogen aannemen dat het kleinere blok zich als iets gecultiveerder ontpopt, maar dat blijkt niet het geval. De 1202 cc metende V-twin bewijst zich bij dit constante tempo namelijk als meer ontspannen. De krukas draait dankzij de langere eindoverbrenging net 3.500 toeren, terwijl het exemplaar van de 883 bij een identieke snelheid per minuut 800 omwentelingen meer maakt. Gevoelsmatig heeft het 1200 aggregaat ook een grotere roterende interne massa, wat het echte cruisergevoel zeker ten goede komt. De slag van beide twins is met 96,8 mm identiek, de extra longinhoud dankt de Nightster dan ook een 12,7 mm grotere boring. Dat maakt echter van het in de basis langeslagblok – onderblok van beide is eveneens identiek – nog lang geen korteslag motor. En de aan de stamtafel immer geliefde extra cilinderinhoud? Natuurlijk trekt de 1200 beter door dan de 883. En hij accelereert ook wat beter, geen twijfel mogelijk. Maar of hem dat nu echt het verschil maakt? Voor het verkeerslicht schudden beide V-twins heerlijk asynchroon in hun frames, zorgen voor onnavolgbare ‘good vibrations’ en het beetje verschil in sound is verwaarloosbaar. Zeker omdat toch bijna iedere Harley-Rijder nog voor aflevering van de motor zelf al een vervangingspijpje op de werkbank heeft liggen. Ook geen schrikbarende verschillen bij het gewicht, de Iron is vier kilo zwaarder, merk je nauwelijks. De remmen? Hetzelfde. Rijwielgedeeltes? Ook identiek. Veerwegen en de afstelling van veerelementen? Vrij inwisselbaar. Dan terug naar de hamvraag: zijn 883 cc’s genoeg? Een volmondig ‘Ja!’. Want de soevereine, ontspannen, onvergelijkbare rijsensatie die alleen een Milwaukee twin je kan geven, verschaft ook de baby Sportster je voor de volle honderd procent. Daarom de volgende tip: wie voor de realisatie van zijn droom iedere maand een schampere honderd euro bij elkaar sprokkelt, hoeft niet nog eens twee jaar extra te sparen, aan de Iron heb je namelijk meer dan genoeg. En wie de € 11.295,- voor de basis Nightster al in de kontzak heeft en niet direct waarde hecht cubic inches, zou ook voor 883 moeten gaan en deze dan helemaal naar eigen smaak aankleden. Wat moet je anders met het geld doen nietwaar.CONCLUSIEOm prestaties draait het hier eigenlijk nauwelijks. Wie daarentegen waarde hecht aan een goede prijs-kwaliteitverhouding, kan absoluut niet om de Iron heen: voor wisselgeld krijg je het echte Harley-Davidson gevoel hapklaar voorgeschoteld. De rijbeleving is door de beperkte dynamiek nagenoeg identiek, iets dat in het voordeel van de 883 spreekt. Ga je echter voor motorbeleving, dan moet je bij de dikkere Nightster zijn. Dat geldt uiteraard ook voor cilinderinhoudfetisjisten. ________________________________________[TEKST BEI LEISTUNGSTABELLE]VERMOGENSGRAFIEK¹Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmHarley-Davidson Nightster 1200 50,3 kW (68 pk) bij 5.800 tpm95 Nm bij 3.600 tpmHarley-Davidson Sportster Iron 88340,7 kW (55 pk) bij 5.900 tpm70 Nm bij 4.800 tpmDe veelgeroemde ‘kracht uit de kelder’ laat zich duidelijk in de grafiek aflezen: de 1.202 cc twin heeft al vanaf tweeduizend toeren 20 Newtonmeter koppel meer paraat en houdt deze plus over het hele toerenbereik vast. En dat merk je in de praktijk.*MotoPlus metingen; ** Fabrieksopgave; ¹ Vermogen aan de koppeling, metingen op een Dynojet 250 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar ECE 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%; ² MotoPlus-testparcours, waarden van de handling- en remtest zijn het gemiddelde van de drie beste pogingen________________________________________[UNTERSCHRIFTE][STREAMER]WAAR HET BIJ HARLEY RIJDEN OM GAAT? HET GEVOEL VAN ZEKERHEID IN ONZEKERE TIJDENOp de Nightster zit je 20 mm dichter bij het wegdek en iets minder comfortabel dan op de Iron. Gelukkig zijn alle Sportster zitjes onderling uitwisselbaar.Gietwielen met gefreesde flanken onder de Iron en klassieke spaakwielen voor de Nightster.De belettering op beide machines in retrostijl. Qua lakwerk kiest de Iron voor een parelmoereffect, de Nightster daarentegen gaat voor two-tone. Qua afmetingen helemaal identiek, de verschillen zijn echt marginaal. De Nightster krachtbron kreeg een grijze coating en gep