Vergelijkingstest BMW C400 GT – Yamaha XMAX 300 Tech MAX
Zoals het circuit de natuurlijke habitat is van superbikes, is de verstopte binnenstad van een grote stad als Marseille dat voor maxi-scooters. In het uiterste zuiden van Frankrijk zetten we BMW’s C400 GT en Yamaha’s XMAX 300 Tech MAX tegenover elkaar af.
Echte kenners hebben het waarschijnlijk al gemerkt; de hier afgebeelde Yamaha XMAX 300 Tech MAX – die overigens moeiteloos elke wedstrijd wint voor de meest omvangrijke typenaam – is niet de laatste versie. Correct. En verkeerd tegelijk. De opvolger staat al in de startblokken, maar is pas aan het eind van het voorjaar van 2023 beschikbaar. Daarom wedijvert in deze test het 2022-model met BMW’s C400 GT om de grootste grijns onder de jethelm. De test is een aangenaam tussendoortje van een lange testweek in de Zuid-Franse winter.
Als collega Karsten en ik de twee maxi-scooters ontwaren, hebben we onze jethelmen al op ons hoofd en zijn we weg. Geen koppeling, geen schakelpedaal. De rechterhand regelt heel eenvoudig de snelheid. Het maakt zelfs doorgewinterde motortesters enthousiast. Vooral omdat we op zwaar verstopt stadsverkeer afstormen. Met een auto maak je geen enkele kans om op tijd op een afspraak te komen. Met een scooter is dat anders. Tenminste in dit deel van Europa. Laten we het zo zeggen: de lokale scooterrijder gebruikt elk gaatje, hoe klein ook, om langs een stortvloed van auto’s te glippen. De inzittenden van de auto’s zijn bovendien eerder geneigd om uit te wijken dan een vermanend vingertje op te steken. Het opent voor scooterrijders geheel nieuwe lijnen en mogelijkheden om vooruit te komen. We geven het ruiterlijk toe: voor ons Noordelingen is dit nogal ongebruikelijk allemaal, maar soms moet je je gewoon aanpassen aan lokale gebruiken. Dat gaat perfect met deze flitsende stadskrijgers.
Hun vario-bakken leveren altijd de juiste stuwkracht om vooraan in de rij te komen en daar ook weer als eerste weg te zijn. Daarbij drukt de C400 GT zichzelf altijd als vanzelf een beetje naar de voorgrond. Dankzij 60 cc meer cilinderinhoud, zijn korte slagmotor en een paar pk meer ziet de Yamaha 300 alleen het brede achterlicht van de 400 GT.
Bij een korte koffiestop werpen een eerste blik op alle details. De C400GT biedt veel ruimte terwijl de Tech MAX een stuk compacter is. Aan de andere kant ziet de Yamaha er met zijn chromen ringen rondom de tellers, de metalen treeplanken en het zadel met zijn sierstiksels een stukje chiquer uit. , Als een echte heer op 15” en 14” wielen.
Ondanks dezelfde bandenmaat treedt de C400 GT eerder op de voorgrond met Playmobil-achtige soberheid. Niets schittert. De functie dicteert de vorm tot in detail, zoals bij de uitklapbare opbergruimte onder het zadel. Bij stilstand is dit een prima oplossing voor het opbergen van een tweede helm. De extra laadruimte boven het achterwiel moet echter worden ingeklapt om te kunnen rijden. Dan is het over en sluiten voor deze hutkoffer, want de overgebleven laadruimte onder het grote zadel is niet groot. Of, om maar eens als een Fransman te redeneren: het enige wat in de BMW past is een dubbelgevouwen stokbrood, terwijl de XMAX 300 genoeg rode wijn verstouwt voor een of meer gezellige avonden. Stil staand en rijdend.
Hoezeer we ons ook vermaken in de stad, we willen verder. Weg uit de eeuwige stop-and-go en op naar het volgende strand. Bijna als vanzelf flitst het duo over alle rotonde, ondanks de vele kilo’s. De Yamaha zet er 184 op de weegschaal, de BMW laat de weegschaal zelfs pas bij een forse 218 kilo stoppen. Al krijg je voor al dat gewicht wel een verwarmd zadel en handvatten en dat is zegen in december in het zuiden van Frankrijk. Maar van alle kilo’s merk je niets als je onderweg bent. Op het gebied van wendbaarheid en stuurgemak geven de twee elkaar niets toe. Wel als het gaat om grondspeling. De middenbok van de Tech MAX is goed voor een vonkenregen, de C400 GT raakt de grond niet snel.
Naast rotondes wemelt het hier in het zuiden van Frankrijk van de verkeersdrempels. Soms slechts enkele centimeters hoog, soms echt hoog, drukken de wielen kort maar hevig omhoog. Laten we eerlijk zijn: geen van beide scooters houdt er echt van. De vrij eenvoudige achterschokdempers slaan vrij snel door. De C400 GT bewaart iets langer het hoofd koel. De XMAX heeft een bescheiden 79 millimeter veerweg, terwijl de BMW er 110 heeft. De zwakke veerelementen drukken zwaar hun stempel op het stalen rijwielgedeelte van de Yamaha. Buiten de stad mist de XMAX in snelle bochten mist de XMAX demping en ontwikkelt hij een licht slingerend eigen leven. Hier houdt de C400 GT met zijn stalen brugframe zich vakkundig staande en toont pas veel later zijn wiebeltalent. Maar wat dan nog? Het leven van een scooter is geen racebaan, maar het moet gezegd: wie meer waarde hecht aan rijdynamiek en de voorkeur geeft aan een solide en stabiele motorfiets, is waarschijnlijk gelukkiger met de BMW.
Het bos rond ons maakt plaats voor een steile kust met grillige rotsen en kliffen. Daarachter wacht de zee voor het kitscherige einde van de dag. Het ideale fotobehang voor een stokbrood-en-wijn-picknick. Voor ons twijfelt een auto tussen het spontane verlangen om te stoppen of om juist door te rijden. Gebruik makend van dit korte moment van aarzeling span ik mijn rechterhand en flits ik er op de XMAX voorbij. Op de achtergrond hoor ik Karsten op zijn BMW naar me toe racen. Soms is het leven op een scooter een spontane race, en die wil je uiteindelijk winnen. Alle rijdynamische troeven zijn echter in handen van BMW – en dus van Karsten.
Om de voorsprong in de laatste meters te redden, volg ik het oude mantra van Kevin Schwantz: “Niet remmen tot je God ziet!” Het anker trek ik zo laat mogelijk in. Heel even beeld ik me in dat ik de zege binnen heb. Dan dringt het tot me door dat de XMAX met zijn enkele schijf vooraan bij 100 km/uur pas na 50,8 meter tot stilstand komt. De C400 GT met zijn dubbele remschijven vooraan en radiaal gemonteerde remklauwen heeft bijna tien meter minder nodig en stopt al na 41,9 meter. Terwijl mijn ABS nog volop aan de slag is, zet Karsten zijn BMW aan de binnenkant. Met een grijns van oor tot oor natuurlijk. Hij zit ook als eerste op picknickplaats. Weer eens eindig ik als tweede. Maar dat maakt dit maal niet uit, want wat is belangrijker voor ons zonsondergangfeestje? Het stokbrood of de goede rode wijn? De wijn inderdaad en die bevindt zich in de Yamaha scooter. Santé!
Conclusie
BMW’s C400 GT en Yamaha’s XMAX 300 Tech MAX inspireren iedere kilometer, beschermen goed tegen weer en wind, zijn gemakkelijk te hanteren en – in het geval van de Yamaha – kan zelfs als winkelwagen dienen dankzij het riante helmcompartiment. Op stuurgebied ligt de BMW scooter iets voor. Dit moet ook het geval zijn met de 2023-editie van de Tech MAX. Die erft namelijk de vering en remmen van zijn voorganger. Heel goedkoop is dit scooterplezier niet. De prijzen liggen op hetzelfde niveau als motorfietsen. Toch zijn beide een zeer goede keuze voor stedelijk woon-werkverkeer.