Vergelijkingstest Aprilia Shiver – BMW F800R – Ducati Monster 696+
Drie Europese tweecilinders met karakter staan klaar om de harten van motorrijders in sneltreinvaart te veroveren. En dat met veelzijdige talenten, een prachtige sound en een rijkelijke hoeveelheid emotie.Vanuit het dichte bos achter de diepgroene heuvelrug dringt eerst alleen een ingehouden zacht grommen door. Het geluid wordt compacter en neemt geleidelijk aan in volume toe. Een rond geluid, stijf van de bassen: geen vergissing mogelijk, dit zijn tweecilinders. In V-vorm zoals de asymmetrische ontstekingsinterval duidelijk maakt. En dat sonore, ietwat rammelende geluid dat zich er ook mee bemoeit zou wel eens een boxer kunnen zijn. Maar nee, schijn bedriegt. De BMW die hier met twee beeldschone Italiaanse V-twins, de Aprilia SL750 Shiver en Ducati Monster 696, voorbij komt stuiven is dan wel een tweecilinder, maar bij lange na geen boxer.Vanwaar deze verwarring? De nieuwe F800R doet zijn werk, net als zijn 800 broers S, ST en GS, met een gelijkmatige ontstekingsinterval van 360 graden en klinkt daarom als een boxer. klinkt. Met een basisprijs van 8.900 euro is de R de goedkoopste tweecilinder in het programma van BMW. Voor ABS komt daar nog eens 826 euro bij, evenals 227 euro voor verwarmde handvatten, terwijl de veelgevraagde boordcomputer er ook nog een schepje van 169 euro bij bovenop doet. Komen we zegge en schrijve op iets meer dan tien mille terecht. Daarmee is de R in deze uitvoering iets goedkoper dan 10.490 euro kostende Aprilia SL750 Shiver ABS, die overigens wel standaard over een boordcomputer beschikt. Dat de BMW testmachine uiteindelijk toch de prijsranglijst aanvoert, komt door een aantal extra snuisterijen als witte knipperlichten en hoger windscherm waarvoor je traditiegetrouw diep in de buidel moet tasten.De Ducati Monster trekt wat betreft de prijs deze ronde daarom naar zich toe. Standaard kost de Italiaan 8.790 euro, wij reden echter de iets duurdere + uitvoering (€ 9.150,-) die zich onderscheid van zijn economische broertje door een duocover en kuipruitje. ABS kunnen de Italianen vooralsnog niet leveren, maar sowieso speelt de compacte, sierlijke Monster in dit trio een geheel eigen rol. Alleen al het voor de Monster typische brede, nauwelijks gekromde stuur zorgt samen met de korte tank voor een bijzonder sportieve, bijna gedrongen houding. Dat sluit goed aan op de wat naar achteren geplaatste voetsteunen, die echter wel als gevolg van de lage zithoogte van 780 mm voor een weinig comfortabele kniehoek zorgen.De zit op de Shiver is wat dat aangaat heel anders. Met zijn 830 mm waan je je bijna in hogere sferen, voor de grotere rijders onder ons erg prettig, maar wanneer je van wat kleiner statuur bent kan het voor het stoplicht en of tijdens kort draaiwerk minder aangenaam zijn. Het stuur is smaller en meer ergonomisch gevormd dan dat van de Ducati. Samen met de neutraal geplaatste voetsteunen resulteert dit in een comfortabele en voor toeren bijzonder geschikte zithouding.Geschikt voor het betere toerwerk is ook de ergonomie van de F800R. Het goed geproportioneerde stuur ligt perfect in de handen en vereist weinig kracht om de BMW door bochten te dirigeren. Bovendien is de buddy prettig bekleed, geschikt om relaxed een paar honderd kilometer achter elkaar te consumeren, ook met passagier. Voorwaarde is wel dat je de juiste zithoogte hebt gekozen, die varieert van 775, 800 of 825 mm. En ben je 1.70 meter of groter dan is het verstandig om meteen de hoogste versie te kiezen, aangezien je anders ook wordt getrakteerd op een nogal extreme kniehoek.De F weet uit iets minder dan 800 cc zo’n 87 pk te persen. Dat is bijna niet te geloven als je het afgeknepen en ingesnoerde geluid uit de RVS-demper hoort. Het geluid doet vermoeden dat de twee-in-lijn flink is afgeknepen, maar het tegendeel is het geval: op de vermogensbank knalt de testmachine er maar liefst 95 paardenkrachten uit. Ruim voldoende om de volgetankt 205 kilo wegende Beier ook op snelheid nog temperamentvol te laten accelereren. Het duurt niet lang voor je aan de top van 210 km/uur zit, waarbij het optionele kuipruitje meteen zijn nut bewijst. Bij een eerdere test zonder deze optie bleek dit tempo een knap inspannende bezigheid.Al vanuit de laagste toerentallen gaat de twin voortvarend te werk, zoals de doortrekwaarden laten zien. Gevoelsmatig is de acceleratie weinig spectaculair, ook omdat de F800R door een zachte gasaanname uitstekend en zonder haperen versnelt. Bovendien weet hij zich ook wat lastwisselreacties betreft voorbeeldig in te houden. Dat geldt echter niet voor vibraties. Vooral in het midden toerengebied, tussen 4.500 en 5.500 tpm waarin het BMW blok na krachtig aanpakken in een kleine prestatiedip terecht komt, zijn deze duidelijk aanwezig. Omdat de motor hier wat vermoeid aandoet vermijd je dit bereik liever en tikt de precieze en lichte schakelende in de praktijk snel één of twee versnellingen terug. De tweecilinder pakt de draad vervolgens snel weer op en gaat boven de 6.000 tpm met veel krachtvertoon te werk. Prima.De Aprilia SL750 Shiver kiest een andere weg en belooft meer power uit minder cilinderinhoud. De 90º V-motor wordt geacht 95 pk te leveren, maar wij hebben tot opn heden nog geen Shiver gemeten die dat wist te halen. Ook deze testmotor niet, die levert 88 pk. Dat blijkt uiteindelijk wel voldoende voor een dynamisch rijgedrag, onderstreept door het heerlijke geluid van deze V-twin. Een verleidelijke mix van donker grommen, hard bulderen en diepe dreunen vult de ruimte om je heen, laat de lucht trillen en geeft je het gevoel dat er vleugels op je rug groeien. Homogeen en lineair als uit het boekje ontvouwt de V2 zijn prestaties, zoals het de krommes laten zien. Toch kan de Shiver als het op acceleratie en doortrekken aankomt de BMW niet bijhouden, ongeacht welke mapping – sport of touring – je met de startknop ook selecteert. De resultaten bij volle acceleratie zijn namelijk identiek. Op de gasaanname heeft de mapping-keuze wel veel invloed. In de sportstand trekt de Shiver stevig van leer en komt gevoelsmatig krachtiger en agressiever over. Wel irriteren sterke lastwisselreacties en een onaangenaam ‘konstantfahrruckeln’. In de touringstand echter is de Shiver mak als een lammetje, de gasaanname is weer vloeiend en zonder aarzelen pakt de Shiver bij het uitkomen van de bocht het gas weer op. Daarom zullen velen in de praktijk aan deze stand de voorkeur geven. Overigens is er ook nog een derde mapping voor regen, die castreert de prestaties van het blok echter dusdanig dat je hier enkel met echt slecht weer en spekgladde wegen de voorkeur aan zult geven.Onder dergelijke omstandigheden is het raadzaam om ook de Ducati Monster met een behoedzame hand te mennen. De klassiek luchtgekoelde 90º V-twin van de 696 met de kleinste cilinderinhoud van dit trio moet genoegen nemen met het minste vermogen, maar de gemeten 74 paarden (de fabriek geeft er 75 op) in het vooronder verkeren werkelijk in een bloedvorm. De evenals de Shiver heerlijke klinkende tweepitter gaat er met elke draai aan het gas flink tegenaan en trekt, zodra hij de kleine dip bij 4.500 tpm de rug heeft toegekeerd, als een beest door. Het blok houdt niet van half werk en een brave gashand wordt dan ook bediend met wat onbehouwen draai-eigenschappen en onzorgvuldige handling. Ook aan de koppeling zal je moeten wennen, die werkt bijna digitaal: hij voelt, net als bij de Aprilia, met zijn korte hevelweg lekker licht aan, maar is nauwelijks te doseren.Wie het gas open trekt raakt al snel in de ban van het vitale karakter van de Ducati. En vooral als je deze behoorlijk van aanpakken wetende Italiaanse tweecilinder tussen de zes- en achtduizend toeren houdt, zijn de 20 pk die hij minder heeft dan de F800 al snel vergeten. Met machtige tussensprints spoedt de kleine Monster zich van bocht naar bocht, laat zich met verrassende lichtvoetigheid in elke hoek leggen en bezorgt zo de meer sportief ingestelde motorrijder een gevoel van puur geluk. Wie de rode schoonheid vastberaden bij de teugels pakt, het heft in eigen handen neemt in plaats van zich te laten rijden, knalt haarfijn door alle gedroomde bochtencombinaties en hoeft maar zelden te corrigeren. De straffe afstelling van het rijwielgedeelte zorgt steeds voor een prima feedback. Bovendien reageren de veerelementen fijntjes op lichte oneffenheden in de weg, maar rekenen ook afdoende af met stevige hobbels en hardere stoten. De goed doseerbare, gemiddelde handkracht eisende en prima werkende remmen onderstrepen daarbij het sportieve karakter dat de Monster uitstraalt. Stevig afgestelde veerelementen treffen we ook op de Shiver aan. Stug zelfs. De op slecht wegdek wat nukkig aanvoelende upside-down voorvork en de dunne buddy vormen wat dat aangaat een schril contrast met de meer op toeren georiënteerde zithouding. Toch voel je je op de Shiver eigenlijk best lekker. Ondanks zijn extra gewicht van twintig kilo ten opzichte van de BMW swingt hij namelijk soeverein en dartel door de bochten, rijdt harmonisch en beschikt bovendien over een goede rechtuitstabiliteit. Zaken die de burger moed geven. En vertrouwen. De Dunlop Qualifiers om de 17 inch velgen staan op normaal ruw wegdek een behoorlijke hellingshoek toe, maar bij oneffenheden veroorzaken ze wel wat onrust in het rijwielgedeelte. Wat de remmen betreft alleen maar lof. Zonder veel krachtsinspanning bijten de prima doseerbare vierzuiger remklauwen stevig in de 320 mm remschijven, hetgeen resulteert in een uitstekende gemiddelde vertraging. Zo goed dat je soms twijfelt of de Shiver wel met ABS is uitgerust. Wel dus. Met piepende voorband en het kontje even licht omhoog wordt alles op het laatste moment prima geregeld.De F800R met zijn optionele ABS laat het zover niet komen en grijpt wat eerder in. De rem heeft een nogal kort lontje en reageert al na een licht inknijpen behoorlijk heftig, wat wel ten koste gaat van de doseerbaarheid. De vertraging bij slechts weinig kracht is daardoor wel enorm. Het rijwielgedeelte werkt uitgesproken harmonisch en de veerelementen bieden een compromis tussen optimaal comfort en sportieve stugheid. Dit om alle facetten van de 90 pk sterke tweecilinder onder alle omstandigheden volledig tot zijn recht te laten komen. Gevolg is wel dat de handelbaarheid in vergelijking met de twee Italianen wat achter blijft. Omdat de R echter uitgebalanceerd op stuurbewegingen reageert en als aan een lijntje door alle bochtencombinaties wervelt neem je dat al snel lief. Temeer omdat het de F800 niet uitmaakt of hij zich op mooi glad asfalt of bonte, opgelapte hobbelwegen begeeft.Het is duidelijk: de F800R is een multitalent en met zijn veelzijdige karakter ook de beste van deze klas. Maar hij houdt zich zowel emotioneel als akoestisch wel heel erg op de vlakte. De Aprilia Shiver daarentegen verovert je hart met zijn prachtige geluid op dusdanig brute wijze dat je geneigt bent om de kritiek op het onnodig straffe rijwielgedeelte onmiddellijk met de mantel der liefde te bedekken. Datzelfde geldt ook voor de Monster 696. Qua punten mag hij dan een stuk achter de BMW aanhobbelen, op subjectief vlak is het verschil stukken kleiner. Als er al verschil bestaat! De sound, het prikkelend pittige blok, het uiterlijk, het soepele rijwielgedeelte en het sportieve karakter bepalen samen de charme van de kleine Monster en doen je de beperkte inzetmogelijkheden direct vergeten.En daarmee rakelen we met deze test de aloude vete weer op: de één kiest met z’n hart, de ander met z’n verstand…MOTOPLUS CONCLUSIE1 BMW F800REen allrounder die alle disciplines beheerst. Het krachtige blok en harmonisch afgestelde rijwielgedeelte maken de twin geschikt voor zowel toeren als sportief knallen. Dat hij zich op emotioneel vlak niet zo goed weet te uiten zit gewoon in zijn genen.2 Aprilia SL750 ShiverIn de basis heeft hij veel te bieden van wat een goede allrounder nodig heeft: goede zitpositie, homogene prestatieopbouw van de lekker klinkende V-twin, sterke remmen en een goede uitrusting. Het straffe rijwielgedeelte gooit helaas wat roet in het eten.3 Ducati Monster 696+De Monster kan zijn sportieve genen niet verdoezelen. Het directe stuurgedrag en het pittige blok vragen om een actieve berijder, die de beschikking heeft over eersteklas remmen. Voor een goede allrounder ontbreekt het hem nog aan veelzijdigheid.________________________________________[KASTEN][KASTEN TECHNISCHE DATEN]APRILIA SL750 SHIVER ABSMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90º V-motor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 52 mm, 450 watt dynamo, accu 12V/10Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 44:16.Boring x slag 92,0 x 56,4 mmCilinderinhoud 750 ccCompressie 11.0 : 1Max. vermogen 70,0 kW (95 pk) bij 9.000 tpmMax. koppel 79 Nm bij 7.250 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met aangeschroefde aluminium hulpframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, verstelbare veervoorspanning en uitgaande demping, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 245 mm, enkelzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in test Dunlop QualifierMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 65,2º, naloop 109 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte* 830 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 217 kg, max. belading* 183 kg, tankinhoud/reserve 15,0/2,5 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 10.000 kmKleuren blauw, oranje,zwart, zilver, wit.Prijs NL € 10.490,- / B € 9.290,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Moto Tricolore BV, tel. 0347-349 749, www.mototricolore.nlBMW F800RMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterstangen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 46mm, 400 watt dynamo, accu 12V/14 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 47:20.Boring x slag 82,0 x 75,6 mmCilinderinhoud 798 ccCompressie 12,0 : 1Max. vermogen 64,0 kW (87 pk) bij 8.000 tpmMax. koppel 86 Nm bij 6.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoop voorvork Ø 43 mm, stuurdemper, aluminium swingarm met monoschokbreker, verstelbare veervoorspanning en uitgaande demping, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 265 mm, enkelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in test Metzeler Sportec M3MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.520 mm, balhoofdhoek 65,0º, naloop 91 mm, veerweg v/a 125/125 mm, zithoogte* 825 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 205 kg, max. belading* 200 kg, tankinhoud/reserve 16,0/4,0 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 10.000 kmKleuren zwartwit, oranje en zilver Prijs NL € 8.900,- / B € 8.100,-Prijs met ABS NL € 9.726,- / B € 8.865,-INFO BMW Nederland BV, tel. 070-413 32 22, www.bmw-motorrad.nlINFO BELGIË BMW Belux, tel. 0389-09 711, info www.bmw-motorrad.beDUCATI MONSTER 696+MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, bovenliggende tandriem aangedreven nokkenas en twee kleppen per cilinder, desmodromische klepbediening, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 45 mm, 520 watt dynamo, accu 12V/12Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling (met anti-hop functie), zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 45:15.Boring x slag 88,0 x 57,2 mmCilinderinhoud 696 ccCompressie 10,6 : 1Max. vermogen 55,0 kW (75 pk) bij 9.000 tpmMax. koppel 69 Nm bij 7.750 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met aangeschroefde aluminiumhulpframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, verstelbare veervoorspanning en uitgaande demping, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, tweezuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 4.50 x 17Bandenmaat 120/60ZR17; 160/60ZR17Banden in test Bridgestone BT016MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.452 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 96 mm, veerweg v/a 120/148 mm, zithoogte* 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 185 kg, max. belading* 205 kg, tankinhoud/reserve 15,0/3,0 liter. Garantie twee jaarService-intervallen elke 12.000 kmKleuren rood, wit en zwartPrijs NL € 9.150,- / B € 8.400,-INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Ducati North Europe, tel. +31 (0)70-301 73 99, www.ducati.nl________________________________________[KASTEN MOTORRAD MESSUNGEN]MOTOPLUS METINGENVermogensgrafiek¹Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmBMW F800R69,5 kW (95 pk) bij 8.700 tpm86 Nm bij 6.000 tpmAprilia SL750 Shiver64,9 kW (88 pk) bij 8.900 tpm71 Nm bij 8.400 tpmDucati Monster 696+54,7 kW (74 pk) bij 8.200 tpm65 Nm bij 7.800 tpmDe vermogens- en koppelkrommes geven een goed beeld van het verschil tussen de tweecilinders in de praktijk. De BMW tweecilinder perst uit zijn 800 cc over het gehele toerenbereik de meeste power, maar de dip tussen 4.500 en 5.500 tpm die de kromme laat zien is ook in de praktijk goed voelbaar. Als langs een liniaal getrokken zo strak klimt de prestatiecurve van de 750 cc Aprilia de hoogte in, een halve etage lager vind je dan de wat golvende kromme van de amper 700 cc metende Ducati. Die toont z’n ware spierballen tussen de zes- en achtduizend toeren.¹ Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG-richtlijn, maximale afwijking +/- 5%________________________________________[KASTEN PUNKTENWERTUNG][TEXT BEI AANDRIJVING]De tweecilinder van de F800R komt gevoelsmatig onopvallend over, maar heeft toch bijzonder veel pit. Wat prestaties betreft is die zonder twijfel de baas over de Aprilia en Ducati. Wel moet worden gezegd dat de verfrissend vitale prestatieopbouw en het fraaie geluid van de laatste twee dit verschil snel doen vergeten. Waar je aan moet wennen: de zwaar doseerbare koppeling van de beide V-twins en de vibraties van het F800-aggregaat.WINNAAR AANDRIJVING: BMW F800R[TEXT BEI RIJWIELGEDEELTE]Als een locomokipkachelfantje toont de BMW hier zijn veelzijdigheid. Hij combineert lichtvoetige handelbaarheid met veercomfort en een stabiele rechtuitloop, terwijl je ook bij een sportieve rijstijl nog voldoende reserves hebt. Bij de Shiver is de afstelling van het rijwielgedeelte net te straf uitgevallen, de voorvork reageert daardoor wat nukkig. Het directe stuurgedrag van de Monster is prima, maar vraagt wel om een actieve rijstijl.WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: BMW F800R[TEXT BEI PRAKTIJK]Soms zijn het onopvallende zaken die juist punten opleveren. Zoals het comfort voor een passagier, goede lichtopbrengst, voldoende bagagemogelijkheden of ruime actieradius dankzij een grote tank. De F800R verzamelt hier dan ook gretig punten. Achterop de Monster past eveneens veel bagage, een eventuele passagier loopt echter snel door. Wat zitcomfort betreft is de Shiver-piloot het beste af.WINNAAR PRAKTIJK: BMW F800R[TEXT BEI VEILIGHEID]Over gebrek aan goed werkende remmen valt er bij alle drie niets te klagen, goede werking, in combinatie met prima doseerbaarheid. Zo hoort het. De Monster verliest kostbare punten omdat ABS zelfs niet als optie voorhanden is.WINNAAR VEILIGHEID: BMW F800R[TEXT BEI KOSTEN]Wat verbruik betreft ontzien alle drie de machines de portemonnee behoorlijk. Maar wie had dat ooi gedacht: een Ducati die het meest voordelig blijkt. WINNAAR KOSTEN: DUCATI MONSTER 696+[TEXT BEI PRIJS-KWALITEITVERHOUDING]BESTE PRIJS-KWALITEITVERHOUDING: BMWDe duurste van het trio, maar hij verzamelt uiteindelijk ook veruit de meeste punten. Eén min één blijkt daarmee uiteindelijk toch twee.________________________________________[UNTERSCHRIFTE][UNTERSCHRIFT MRD SEITE 27]Minder power dan beloofd, maar nog altijd sterk genoeg. Aprilia’s 90 graden V-twin haalt maar 88 pk van de opgegeven 95, maar zijn draai-eigenschappen zijn uitstekend. Achter de boegspoiler zit de complete ABS regelunit netjes verstopt, dat rijkelijk laat ingrijpt. De remprestaties zijn dan ook top. Als bijzonder praktisch presenteert de zijdelings geplaatste achterschokbreker zich: die kun je zo makkelijk verstellen.[UNTERSCHRIFT SEITE 30]Power genoeg, maar ondanks de bijzondere inwendige balanceerconstructie heeft de twee-in-lijn in het midden toerenbereik last van duidelijk voelbare trillingen. Lastwisselreacties blijven met dank aan de kettingaandrijving en de nieuwe gasklepaansturing binnen de perken. Ook praktisch, de stuurdemper onder de onderste kroonplaat houdt de F800 in het gareel.[UNTERSCHRIFT MRD SEITE 33]Esthetische aanblik: het klassiek ogende blok van de kleine Monster is luchtgekoeld en de cilinders zijn voorzien van nostalgische ribben. Het duistere roffelen uit de beide hoog geplaatste dempers past precies bij het sportieve karakter. Ondanks injectie heb je bij de koude start toch een chokehendel nodig om het toerental iets te verhogen.