+ Plus

Veiling Podevyn

Bijna een half miljoen euro, dat was de opbrengst van de online-veiling van de Podevyn nalatenschap. Podevyn was in het verleden de Belgische importeur van Norton, Triumph en MZ. In de nalatenschap zat ondermeer een zeldzame Norton John Player Special-racer, goed voor 100.000 euro. Exclusief 17% opgeld!Voor Jan Beeckman van veilinghuis Troostwijk was het maken van de inventaris van de Podevyn nalatenschap in het Belgische Aalst niet echt werken. Beeckman is motorliefhebber. ‘’Ik heb vroeger aan motorcross gedaan en ben nog altijd gek van motoren. Toen ik de collectie zag van Podevyn, liep het water me in de mond. Dat waren allemaal jeugdherinneringen. Voor mij was dit geen werk, maar hobby.”Wat Beeckman zag, was inderdaad om verlekkerd naar te kijken. Elf Norton Commando’s die nog in het krat zaten. Een Triumph Trident racer met Rob North-frame. Een Norton Commando-productieracer. Een Matchless G80 met 500 cc Rotax-blok. Verder veel gebruikte Triumph’s en MZ’s, onderdelen, gereedschap…. En als klap op de vuurpijl een Norton John Player Special uit 1974 met een zogenaamd spaceframe. Van die motor zouden er slechts vier gemaakt zijn. Twee ervan zijn bewaard gebleven en het exemplaar van Podevyn was er één van.Podevyn was vroeger een grote naam in de Belgische motorwereld. De firma uit Aalst deed vooral in Engelse motoren en was tot het verdwijnen van Norton de importeur van dat merk. Ook vertegenwoordigde Podevyn in de jaren zeventig en tachtig Triumph (Meriden) en MZ en na de ‘Wende ‘ ook nog MuZ. Podevyn overleed in oktober 2007 aan de gevolgen van Alzheimer. ‘’Hij is net geen 74 geworden’’, zegt Gunther Podevyn, met 50 jaar de jongste van de vijf kinderen van het gezin Podevyn. ‘’We hebben als kinderen samen met zijn vrouw besloten alles te verkopen.’’ Er was bij de kinderen geen interesse meer om de onderneming verder te zetten. Gunther Podevyn stelt ook dat dat moeilijk zou kunnen op de plaats waar de zaak gevestigd was. De wetgeving is in de loop der jaren strenger geworden en dat zou betekenen dat er een plek buiten het centrum van Aalst gezocht moest worden.Maar hoe kan het dat er nog elf nagelnieuwe Nortons in de opslag stonden? Gunther Podevyn: ‘’Ik herinner me nog dat het slecht ging met Norton in de jaren zeventig. Ik woonde toen nog thuis. Het was voor dat merk al een paar keer kantje boord geweest. Het was de tijd van de opkomst van de Japanse viercilinders. De verkoop van Norton daalde. Iedereen vond immers een Honda 750 beter. In 1978 ging de fabriek failliet. Mijn vader had daarvoor een bestelling van twaalf Norton Commando’s geleverd gekregen. Hij had er één verkocht toen het bericht van het faillissement kwam. ‘Die Commando’s verkoop ik niet meer’, zei hij toen. Veel mensen hebben hem er nog naar gevraagd, maar hij heeft het met zijn koppigheid echt niet meer gedaan. Hij was verknocht aan het merk.’’De veiling vond een tijdje terug plaats via internet. Het weekend ervoor hadden de kooplustigen de kans om de motoren, de onderdelen en het gereedschap te bekijken en hun keuze te maken. ‘’De reacties waren overweldigend’’, aldus Joris Hullenkremer, marketing-manager van Troostwijk. ‘’Het kijkweekend was ook fantastisch, want er zijn zeker 600 tot 700 mensen geweest. Maar de veiling zelf ook. Er zijn 5.500 biedingen geweest e de veiling bracht in totaal bijna een half miljoen euro op.’’De nieuwe Norton 850 Commando’s met elektrische starter gingen in de zilverkleurige uitvoering voor bedragen tussen de € 14.000,- en € 15.000,- weg. Een nieuw zwart exemplaar haalde € 17.100,-. Een Triumph 750 cc driecilinder racer bracht € 10.500,- op. Maar de klapper was de Norton Commando JPS Racer uit 1974. Bij een internetveiling zet men na een bod een tijdsspanne van enkele minuten. Wordt daarbinnen een nieuw bod geplaatst, dan wordt biedperiode opnieuw verlengd. Hullenkremer zegt dat dat enkele malen bij de JPS-Norton is gebeurd. Men dacht op € 40.000,- à € 50.000,- uit te komen, maar na 92 biedingen stond het bedrag al op € 100.0000,-. Een Amerikaan deed het laatste bod. Gunther Podevyn: ‘’Ik denk dat die motor in een museum gaat.’’ Alle motoren en alle loten aan onderdelen zijn verkocht. Daarvan is 60% in België gebleven. Deed het Gunther Podevyn pijn om alles te zien gaan? ‘’Ja’’, is zijn antwoord. ‘’Het is voor ons een groot stuk van ons leven geweest.’’ Overigens heeft Podevyn zelf ook mee gedaan met de veiling en twee Triumph Bonnevilles, een Norton ééncilinder zijklepper en twee MZ’s gekocht. En heeft motorliefhebber en Troostwijk-medewerker Jan Beeckman ook willen kopen? ‘’Breng ons niet in de verleiding….. Personeel van Troostwijk mag niet kopen en daar heb ik me aan gehouden.’’[kader]VEILINGRESULTATENMotor Aantal biedingen PrijsJohn Player Special Norton 92 € 100.000,-Norton Commando 850 (0 km) zwart 46 € 17.100,-Norton Commando 850 (0 km) zilver 41 € 15.500,-Norton 558 (zonder blok) 42 € 11.000,-Triumph Trident racer 43 € 10.501,-Norton 850 productieracer 16 € 9.500,-Matchless G80 (met Rotax-blok en 0 km) 44 € 7.900,-Triumph T100 6 € 4.000,-MZ Scorpion Sport (0 km) 29 € 3.600,-Triumph Bonneville 10 € 3.105,-MZ ETS250 militaire uitvoering 25 € 2.100,-[Beeld + BU’s][Opener: DSC00557]Nieuwe Norton’s nog in krat, veel andere bijzondere machines en bergen onderdelen. Podevyn had een enorme verzameling. [002]Hoe nieuw wil je een Norton Commando 850 hebben?[015]Het klapstuk van de veiling: de John Player Special uit 1974 bracht € 100.000,- op.

Lees meer over

Honda Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...