+ Plus

Upgrade Yamaha FZ1 Fazer

Beide Yamaha FZ1-modellen zijn seriematig al van behoorlijk hoog niveau. De zoektocht naar onderdelen die een duidelijke verbetering betekenen, viel dan ook niet mee. Maar met wat zoekwerk lukte het toch. De FZ1 Fazer met tophalf en de naakte FZ1 delen hetzelfde, op de vorige generatie R1 gebaseerde, motorblok. En, zo weten we inmiddels, ook het rijwielgedeelte en de afstelling van de voorvork zijn identiek. Naast de tophalf zijn de voornaamste verschillen de hogere stuurpositie, de middenbok en de betere duozit op de Fazer. Wat zich op de een bewezen heeft, functioneert blijkbaar ook op de ander. Sinds modeljaar 2008 hebben beide modellen hetzelfde ABS-systeem, voorheen was de naakte FZ1 alleen zonder ABS te krijgen en de Fazer alleen met. De remmen zelf waren op beide modellen steeds gelijk, met of zonder ABS. Sinds het verschijnen van de eerste serie FZ1’s heeft Yamaha al één kritiekpunt grondig aangepakt, het destijds niet helemaal jofele aanspreek- en lastwisselgedrag. Leidde dat voorheen nog tot puntaftrek voor de vijfklepper, inmiddels ligt dit op een normaal niveau. Ook op de betoverend kronkelende binnenwegen in het Zuid-Franse achterland konden we geen reden vinden om bijvoorbeeld een Power Commander te monteren of op een andere manier in te grijpen in het motormanagement. Anders gesteld is het met de niet echt overtuigende acceleratie vanuit de lagere toerentallen en de duidelijk merkbare nervositeit is het sturen. BANDENMet de standaard gemonteerde Michelin Pilot Road (S/D) banden had de FZ1 eigenlijk maar één probleem: vroeg of laat versleet het rubber. Koos je aansluitend voor hetzelfde setje, dan deed je in feite niets verkeerd. Het Franse rubber acteert zelfs bij lage temperaturen al snel op hoog niveau, biedt zowel onder natte als droge omstandigheden goede grip en heeft prima stuureigenschappen. Maar het stugge rijwielgedeelte van de FZ1 wil meer en daarom probeerden we twee sets banden met een meer sportievere inborst: de Metzeler Sportec M3 ‘L’ en de Michelin Pilot Power. De Metzelers bevielen vanaf de eerste meters meteen goed. In nieuwstaat was er al uitstekende grip en die indruk bleef eigenlijk continu gehandhaafd. Waar je met de Pilot Road al stevige hellingshoeken kon rijden, lijken ze op de Metzelers haast eindeloos…tot de slijtboutjes onder de voetsteunen het welletjes vinden. Toch is die grip niet eens het allersterkste punt van die Metzelers. Nee, dat is de zekerheid die ze onder zware omstandigheden geven. Daar zijn de Sportecs goud waard. De Pilot Powers doen er, eenmaal warm, niet veel voor onder. Alleen voelen ze in de eerste kilometers aan alsof ze zich nog naar de velg moeten zetten. Zowel de sportieve Metzelers als de Michelins moeten echter wel toegeven op de standaard Pilot Roads als het op handelbaarheid aankomt, maar het verschil in krachtsinspanning bij het insturen is gering. Handelbaarheid is en blijft de specialiteit van de Michelin Pilot Road 2, de doorontwikkeling van de Pilot Road. Staand op dit rubber is de FZ1 het makkelijkst om te gooien. Maar bij stevige hellingshoeken mist de Pilot Road 2 een beetje stabiliteit als de hoek nog iets scherper wordt en dat geeft een wat wiebelig gevoel. Als rijder is het zaak om met deze banden met veel gevoel te sturen en er op vertrouwen dat het met de grip wel in orde is. Dat vraagt wel even gewenning. Geen van de geteste banden onderdrukt trouwens de neiging tot stuurslaan die de FZ1 heeft. Daarvoor heb je een stuurdemper nodig. + 3 PUNTENRIJWIELGEDEELTESTUURDEMPERDe FZ1 heeft de neiging om bij snelle acceleratie en/of hoge snelheid met het stuur te bewegen als het wegdek hobbelig is. Onder dit soort omstandigheden valt er steeds een lichte nervositeit in het stuur te bespeuren. Een stuurdemper kan uitkomst bieden om dit fenomeen te bestrijden. Belangrijk is dat de demper bij trage stuurbewegingen, tijdens het keren en in krappe bochten licht werkt en bij plotselinge bewegingen van het stuur juist voldoende dempt. Onze oog viel op een demper van Wilbers (www.hksuspension.nl). Let er bij het monteren van de houder op dat de demper steeds onbelemmerd kan bewegen en dat de slag die de demper kan maken niet wordt overtrokken. De demper mag in geen geval als stuuraanslag worden misbruikt! In de lichtste stand merk je de aanwezigheid van de demper nauwelijks als je langzaam rijdt. Ook als we de demper tien tot twaalf van de 23 klikjes dichtdraaien, kunnen er na enige gewenning nog gemakkelijk rondjes op een rotonde worden gedraaid, terwijl de voorpartij op hoge snelheid mooie rustig blijft op slecht asfalt.+ 2 PUNTENSTUURSLAAN REMBLOKKENOm het remgedrag wat te verbeteren, probeerden we twee setjes remblokken: Brembo’s in SA-compound (www.hocoparts.com) en een setje van AP Racing (www.autosportparts.nl). Maar bij de vergelijkende metingen bleken beide sets geen verbetering met een gemiddelde vertraging van respectievelijk 9,3 en 9,5 m/s² vanaf een snelheid van 100 km/uur. Met de standaard remblokken komt de Yamaha 87 centimeter eerder tot stilstand. Als je daarbij bedenkt dat deze metingen onder perfecte omstandigheden plaatsvonden en werden gerealiseerd door een extreem ervaren rijder, dan zijn de verschillen nog verder te relativeren. Ga je met de standaard blokken vol in de ankers op asfalt met veel grip, dan lift de FZ1 al snel energiek het achterwiel. Dat betekent dat je de rem al vlot moet lossen om niet voorover te slaan. Met de vervangende remblokken bleek de ‘waarschuwingstijd’ voor zo’n stoppie net iets langer. +/- 0 PUNTENOVERBRENGINGHet monteren van het 16-tands Enuma voortandwiel is voor beginnende sleutelaars een pittig klusje. Voor het stevig afgedekte kettingtandwiel zit de schakelstang, die je het best samen met de linker voetsteun en het schakelpedaal kunt demonteren. Een kleine ingreep die een berg kleine onderdelen oplevert, maar het is zeker de moeite waard. Dankzij de kortere overbrenging wordt de werkzame trekkracht van het achterwiel vergroot en is de Fazer van 60 tot 100 km/uur plotsklaps een halve seconde sneller dan met het standaard 17-tands voortandwiel. Van 100 tot 160 km/uur worden er nog eens twee seconden gewonnen en naar 180 km/uur nog eens zeventiende van een seconde. Maar zoals zo vaak kunnen deze kille meetwaarden het door de extra punch gestegen rijplezier slechts ten dele uitdrukken. + 5 PUNTENMOTORUITLAATDEMPERMooi of niet mooi, feit is dat veel FZ1-bezitters de 6,9 kg zware standaard demper vervangen door een slankere vervangingsdemper. We probeerden de 2,2 kg zware Hexagonal carbon demper van Akrapovic (www.gpproducts.nl) en de 3,4 kg zware GP1 RVS demper van Bos (www.bos-exhausts.com), waarbij de Exup-klep van de Yamaha trouwens komt te vervallen. Beide dempers zorgen voor meer vermogen en met de Bos demper bedraagt het verschil zelfs 6 pk. De mooi gemaakte Akrapovic duwt het vermogen met 4,2 pk omhoog. De kleine dipjes in de koppelcurve verdwijnen niet, maar in totaal ligt de curve op een hoger niveau dan standaard.[Bei Grafik][Grun]Yamaha FZ1 Fazer Bos112,8 kW (153 pk) bij 11.500 tpm104 Nm bij 9.200 tpm[Rot]Yamaha FZ1 Fazer Akrapovic111,6 kW (152 pk) bij 11.500 tpm104 Nm bij 9.200 tpm[Blau]Yamaha FZ1 Fazer standaard108,4 kW (147 pk) bij 11.500 tpm101 Nm bij 9.200 tpm[Kein Unterschrift][Im Zirkel]CONCLUSIE+ 10 PUNTEN

Lees meer over

Yamaha FZ1 Fazer

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...