Update duurtestpark
Met onze BMW- en Yamaha-duurtestmachines reisden we naar het hoofdkwartier van KTM in Mattighofen voor een afspraak. De grootste zorg daarbij was niet of de Ténéré 700 in het spoor van de GS kon blijven, maar of met deze beide blauwe brigade wel op het oranje hof mochten komen. Tweemaal ja!
Dat de Yamaha Ténéré 700 zijn duurtesttaak probleemloos en haast onopvallend verricht, daar is iedereen bij ons op de redactie wel van overtuigd. Niet voor niets voerde zustermodel MT-07 onze duurtest-ranglijst lange tijd aan. Het gaat zelfs zo onopvallend dat we laatst bijna een onderhoudsbeurt vergaten. Net op tijd constateerden we dat de remblokken achter nagenoeg versleten waren en dat de 20.000-beurt op de agenda stond. Met net geen € 370,- bleven de kosten gelukkig binnen de perken. We vervingen de remblokken trouwens voor een setje niet-originele, maar deze vertonen bij stevig aanspreken al snel fading-verschijnselen. Binnenkort vervangen we ze dus weer voor een originele set.
Ergerlijker was wat een van onze redacteuren met de BMW R1250GS meemaakte. Toen hij na een boodschap terugliep naar de langs een stoeprand geparkeerde BMW, stond de boxer weliswaar nog steeds rechtop maar lag er onder de GS een forse en inmiddels door de inmiddels aanwezige brandweer toegedekte plas olie. Wat was er gebeurd? Volgens ooggetuigen was een automobilist tijdens het parkeren tegen de BMW aan gereden, waarna deze naar rechts overhelde en met de rechter cilinderkopdeksel hard de stoeprand raakte. Dat was te veel van het goede voor het deksel, dat barstte. De veroorzaker van de schade had zich helaas snel uit de voeten gemaakt. En zo gebeurde het dat de GS een paar dagen na de 50.000-beurt (€ 185,45) weer bij de dealer stond. Maar afgezien van dit ongemak draait de boxer uiterst betrouwbaar zijn kilometers.