Update duurtestpark
Nu we toch nog een behoorlijk motorseizoen hebben kunnen draaien is het de hoogste tijd om je even bij te praten over de ontwikkelingen in ons duurtestpark. Na een tweede motorische schade aan de Triumph Street Triple RS hebben we deze test voorlopig even gestaakt. De Honda GoldWing heeft zijn 100.000(!) duurtestkilometers er op zitten en daarvan lees je het eindverslag in een van de komende nummers. Ook de Harley-Davidson Heritage Classic 114 heeft op moment van zijn schrijven 50.000 kilometer achter de kiezen, dus ook daarvan op korte termijn het eindverslag.
BMW S1000RR
10.500 km
Modeljaar: 2019
Begin test: december 2019
Laatste bijdrage logboek: een aantal redacteuren vindt de RR niets voor een rondje op vrijdagavond. Te weinig versnellingen.
Op de planning: de betreffende redacteuren mededelen dat RR hier niet staat voor RacenRacen.
Het enorme vermogen van de BMW wordt alom geprezen. Kleine probleempjes zijn er echter wel. Zo laat linker stuurarmatuur stukje bij beetje los en hier en daar wat gemekker over motorvibraties. Maar onder de streep heeft de S1000RR in de eerste 10.000 kilometer eigenlijk een prima indruk achtergelaten. Wel stonden we enigszins verbaasd te kijken toen bij de 10.000-beurt de gecombineerde pomp-unit voor motorolie en koelvloeistof werd vervangen. Dat had te maken met pakkingsmateriaal dat niet ‘conform de tekeningen’ was. Dit speelt bij een aantal vroege modellen en zou mogelijk een lekkage als gevolg kunnen hebben. De pompen zijn door BMW uit voorzorg kosteloos vervangen.
Indian FTR1200
8.800 km
Modeljaar: 2019
Begin test: oktober 2019
Laatste bijdrage logboek: dat is al een tijdje terug, want de Indian staat al een paar weken bij de dealer.
Op de planning: hoe ging dat nummer van Mick Jagger ook al weer? Waiting on a friend.
Het begon, zoals zo vaak, heel onschuldig. In dit geval met een afspraak voor de 8.000-beurt. Maar vlak voor de tijd lijkt het glas van het dashboard los te laten. In de veronderstelling dat het om een verwijderbaar stukje folie ging, werd het glas bij een poging het los te trekken beschadigd. Daarnaast bleek een van de binnenpoten van de voorvork kleine beschadigingen te hebben. Beide onderdelen moeten vervangen worden en zijn nog onderweg vanuit Amerika.
Aprilia Shiver 900
46.100 km
Modeljaar: 2018
Begin test: april 2018
Laatste bijdrage logboek: af en toe startproblemen en een heel iets zwaarder uitlaatgeluid.
Op de planning: de laatste loodjes naar 50.000 kilometer.
De Shiver begint toch niet in het zicht van de finish te pruttelen? De startproblemen waren na het schoonmaken van de bekabeling naar de startmotor gelukkig verleden tijd. Het wat zwaardere uitlaatgeluid werd veroorzaakt door een lekkende pakking van de uitlaatbocht van de achterste cilinder. Of bij het vervangen daarvan de kabel van de lambda-sensor werd beschadigd, is niet duidelijk. Er verscheen in ieder geval een foutmelding op het dashboard, maar na het vervangen van ook deze kabel moeten de laatste kilometers een formaliteit zijn.
Moto Guzzi V85 TT
26.100 km
Modeljaar: 2019
Begin test: mei 2019
Laatste bijdrage logboek: er wordt af toe geklaagd over de bediening van de cruise control.
Op de planning: diverse accessoires uitproberen.
De V85 TT sprokkelt stilletjes zijn kilometers bij elkaar. Maar dat stilletjes was de laatste tijd even anders, want er rammelen geluid verstoorde de zo lekkere roffel van de twin. De oorzaak werd al snel gevonden, want de linker zijkap van de uit drie delen bestaande motorbescherming was losgetrild. Inmiddels heerst er weer rust en orde aan boord en heeft de Guzzi koers gezet richting de 30.000 kilometer.
Andere duurtestmotoren
BMW R1250GS 100.000 km
Kilometerstand: 42.500
Modeljaar: 2019
Begin test: april 2019
Laatste bijdrage logboek: de 40.000-beurt kostte € 685,17 en omvatte naast vervanging van luchtfilter en bougies het vervangen van de remblokken rondom.
Op de planning: lekker door gaan!