+ Plus

Update duurtestpark

De Thruxton R heeft zijn hart verloren en dat betekent dat de duurtest er op zit. Alhoewel, verloren is een groot woord. We hebben het operatief verwijderd voor de demontage.

Onze werkplaats-chef is blij. Eindelijk weer eens een motorfiets, die als een motorfiets is opgebouwd. Waar het bij moderne motorfietsen door ongelofelijk complexe constructies vaak een hels karwei is om het motorblok te verwijderen, maakt de Triumph Thruxton R het de sleutelaar vrij makkelijk. Gewoon alle elektrische en andersoortige verbindingen uit elkaar halen, het onderframe verwijderen, motorblok er uit en klaar is Kees! Het demonteren van de horizontaal gedeelde twin is al net zo eenvoudig, waarbij er geen listige addertjes onder het gras zitten. De eerste indruk van het overwegend massieve en solide gebouwde motorblok is zeer goed. Eens zien of de metingen die observatie bevestigen. Kortom, meer over de demontage van de Thruxton R in één van de komende edities van MotoPlus.

Triumph Street Triple RS

Zoals eerder gemeld, eindige onze duurtest met de Street Triple RS na exact 19.680 kilometer tijdens een doodnormale snelwegetappe in het woon/werkverkeer met een kort en naar geluid uit het inwendige van de driepitter. Bij de importeur werd de Triumph onder toeziend oog van de redactie en uit Engeland ingevlogen delegatie van Triumph gedemonteerd. Schade: de rechter inlaatklep van de middelste cilinder bleek afgeknapt, waarna de klepschotel de verbrandingkamer en de zuiger beschadigde. De cilinderkop is vervolgens door de mannen van Triumph meegenomen naar Engeland om de oorzaak te achterhalen. Inmiddels hebben we officieel bericht van Triumph ontvangen. De onderdelen van de bewuste cilinderkop zijn, voor zover nog mogelijk, opgemeten en metallurgisch onderzocht. Daarbij zijn geen bijzonderheden vastgesteld, die de schade zouden kunnen verklaren. Daarnaast zijn vier motoren uit verschillende productbatches gecontroleerd. Een daarvan werd kort voor onze ongelukkige duurtestmachine geproduceerd. Ook de motorblokken van deze vier machines zijn metallurgisch onderzocht en daarnaast ondergingen ze een extra pittige duurtest op de testbank. Ook daarbij werden geen opvallende zaken of gebreken vastgesteld. Waarom de klep bij onze duurtestmachine is afgebroken, is dus niet duidelijk geworden. Triumph liet verder weten dat het aantal reclamaties voor wat betreft de kleppentrein wereldwijd onder de 0,02 procent ligt. Het ging in ons geval dus om een op zich zelf staand incident.

Lees meer over

Triumph

Gerelateerde artikelen