Toptest Triumph Street Triple
De nieuwe Triumph Street Triple is een echt multitalent: nieuwelingen treden op deze machine met een grote grijns de motorwereld binnen, terwijl dappere gummers het asfalt laten roken met deze driepitter!Ze hebben ruim de tijd genomen. Erg ruim. Ruimer dan in de hectische motorwereld gebruikelijk is. Meer dan een jaar geleden presenteerde Triumph de Daytona 675 en daarmee gaf Hinckley de motorwereld een nieuwe cilinderinhoudsklasse. Een klasse die, zo dacht iedereen, snel uitgebouwd zou worden. Maar pas nu staat de langverwachte naked uitvoering van die Daytona 675, de Street Triple, in de showroom. Waarom dat zo lang moest duren is niet direct bij de eerste aanblik duidelijk. Frame, achterbrug en motorblok komen van de sportieve voorganger, de aankleding en overige delen van grote broer Speed Triple: het ontwikkelen zou dus toch niet zo moeilijk moeten zijn?Maar dat was het blijkbaar wel, want de opdracht die de Britten zichzelf gaven was niet eenvoudig. Een motor die licht is en toch sterk, die als een kinderfiets te dirigeren is en toch zeer snel, waarop kleinere mensen niet te hoog zitten en reuzen geen aapachtige houdingen aan te hoeven nemen. Maar voor alles moest de motor met deze vele talenten betaalbaar blijven…Zo’n veelzijdig model wilden ze dus hebben in Hinckley en daarom is er dus zo lang gewerkt aan de Street Triple. En dat harde werken heeft geloond; deze motor maakt je vanaf de eerste meter blij.Die blijschap komt vooral door dat ene onderdeel dat hem zo uniek maakt in de motorwereld: het driecilinderblok. Zelfs de meest hardnekkige aanhanger van de Nippon-leer zal het na korte tijd op de Street Triple toe moeten geven dat er inderdaad een wereld is naast de viercilinder-in-lijn-motor. Vanaf de eerste rondgang van de krukas zingt het blok van de Street Triple een lied waarvan je de rillingen over de rug lopen. Maakt iedere gasstoot fluitend en malend tot een speciale drieklank en slaat navenant toe zodra je de kabelbediende koppeling op laat komen.Tot zover is alles anders, maar de eigenlijke ‘aha-erlebnis’ volgt nog. De eindeloos lange tijdsspanne waarin de gangbare zeshonderd kubieke centimeters metende viercilinders zich bijeen rapen, de zaken op een rij zetten, lucht happen en dan eindelijk in de aanval kunnen kent de driecilinder namelijk totaal niet. Integendeel, al vanaf 2000 toeren grijpt een monsterlijk koppel dat je normaal alleen terugvindt bij tweecilinders het achterwiel vast en laat niet meer los totdat de toerentalbegrenzer bij 12.500 tpm (op de teller zijn dat er 13.500) ingrijpt. Gevoelsmatig heeft de drieling in het onder- en middengebied een grenzeloos temperament zonder aan de bovenkant van het toerenbereik in ademnood te komen en hiermee verenigt hij dus het beste van twee werelden. In getallen: de gemeten 60 Newtonmeter koppel die de driecilinder al bij 4000 toeren op de bank zet worden door de toch ook niet slechte viercilinder van de Honda Hornet pas 4000 tpm later bereikt. En wat betreft vermogen liggen er over het hele bereik vijf tot tien paardekrachten tussen de drie- en de viercilinder. Een duidelijk voordeel voor de Triumph dus, die met maximaal 104 pk bij 11.900 tpm en 66 Newtonmeter bij 10.100 tpm de vraag om meer zelfs bij echte pk-liefhebbers nauwelijks op zal doen komen!Zowel ervaren rijders als beginners zullen trouwens ook de manier waarop deze prestaties opgebouwd worden waarderen. Bijvoorbeeld door de voorbeeldige lineaire vermogensafgifte, die over het hele toerenbereik geen enkele verrassing in petto heeft. Onafhankelijk bij welk toerental het gas opengedraaid wordt, het driemanschap pakt vastbesloten op, zonder verrassend hard toe te slaan. Hetzelfde geldt voor de niet zijdezachte, maar ook niet keiharde gasrespons. Hiermee laat de Street Triple zich niet alleen makkelijk op het achterwiel toveren (wat de minder bescheiden berijders leuk zullen vinden), maar ook het optrekken vanuit bochten gaat zonder schokken, waarmee beschaafdere piloten juist geholpen zijn.Gezien deze kwaliteiten en het verbruik op secundaire wegen van 1 op 20 kunnen beide partijen goed uit de voeten met deze motor. Het op geen enkel moment rauw lopende maar toch af en toe wel voelbare motorblok past erg goed bij het stevige karakter van de machine en dat verhoogt de feestvreugde alleen maar. De rijprestaties die zowel bij doortrekken als bij acceleratie de top vormen in de middenklasse dragen voorts ook hun steentjes bij aan het rijgenot.De topsnelheid wordt door de Engelsen opgegeven op 216 km/uur. Een understatement, want de lekker kort gegearde Street Triple haalt een gemeten 225 km/u en zodra het maar even windstil is draait hij ook in de zesde versnelling tot in de toerenbegrenzer. Daarbij loopt de motor op dergelijke snelheden ook nog eens keurig rechtuit, zij het niet superstabiel. Het nietige windschermpje – is een accessoire tegen een meerprijs van 179 euro – biedt zowaar nog enige beschutting tegen de aanstormende rijwind. Het niet overdreven brede, aangenaam gevormde stuur zorgt ervoor dat het leven ook aan de andere kant van de 200 km/uur redelijk draaglijk blijft, al ligt zijn echte habitat duidelijk aan de onderkant van die streep. En ook niet op driebaans-asfaltwegen maar op die wegen, waar het motorrijden normaal gesproken zo leuk is: bochtige secundaire wegen.Want een ding is snel duidelijk: dit krankzinnige blok en een rijwielgedeelte dat tot en met de remmen en de veerelementen van een van de beste sportmotoren van deze tijd is geleend vormen samen een combinatie waaruit beulen voor op secundaire wegen geboren worden. Wanneer het dan ook nog lukt om bij de straatversie de gewichtstoename, die goedkopere oplossingen vaak met zich meebrengen, te voorkomen en de motor aan te bieden tegen een dievenprijsje, dan kun je alleen maar concluderen dat Triumph is geslaagd in dit kunststukje!De Street Triple is met zijn 190 kilo duidelijk lichter dan de concurrentie en ligt met een verkoopprijs van krap 8500 euro (in België net geen 7600 euro) midden in de gevechtszone. En dat laatste geldt ook voor het rijwielgedeelte: ongekend handelbaar en doelgericht stort je je met deze naked-bike in allerlei bochten, hij laat zich precies sturen en geeft ondanks het prima veercomfort goede feedback. Daar komen remmen bij die met de dubbele-zuiger-remklauwen en 308 millimeter remschijven voor weliswaar niet uitblinken in hightech, maar die zowel bij de dagelijkse inzet als op ons testparcours met vlag en wimpel slagen. Zelfs snelle rijders hebben niet het idee tekort te komen met deze remmen.Is de nieuwe Triumph Street Triple dus de perfecte middenklasser? Gemeten naar de brede doelgroep, de lage prijs en de daarmee verbonden mogelijkheden komt hij zeker dicht in de buurt. Maar wat zou nu het ultieme geluk kunnen brengen? Een ABS, bijvoorbeeld, dat zou niet gek zijn. Gezien de gunstige wisselkoersen mag dat best tegen een meerprijs. Of een wat steviger gevulde buddyseat, want door het dunne laagje schuim voelt het alsof het aangeschroefde achterframe een blijvende indruk in je achterste wil achter laten. En dat doet al na een paar kilometer afbreuk aan de verder zeer geslaagde ergonomie. Volgens de importeur is de Triumph-fabriek al bezig met enkele subtiele modelverbeteringen en bij die gelegenheid kan er wellicht meteen een achterschokbreker met een iets hardere veer en wat meer demping toegepast worden. Vooral bij rijden met een duopassagier is de rek er snel uit. En heel misschien kan dan ook de voorvork wat meer reserve krijgen, bij heftig remmen wil deze nu wel eens doorslaan. En nu we toch bezig zijn: een iets uitgebreidere set boordgereedschap mag ook wel…Zeker, ook de Street Triple is geen perfecte motor. Juist die laatste kleine puntjes hebben alles met de uiteindelijke verkoopprijs te maken, met bijvoorbeeld instelbare vering had Triumph deze prijs nooit kunnen realiseren. En juist die prijs is een supersterk punt van de Street Triple, die hem ook voor een breed publiek toegankelijk maakt. In de punten-eindlijst zijn er motoren die hoger scoren, maar wat prijs-kwaliteit-verhouding betreft scoort deze Triumph een 9,6 en zo’n hoog cijfer werd er nog niet gegeven in MotoPlus! Dus ook in dit opzicht tovert de nieuwe Street Triple zonder twijfel bij iedereen een grijns op het gezicht. Of je nu net je rijbewijs op zak hebt, of al een dappere, ervaren gummer bent!MOTOPLUS-conclusieTriumph heeft de hoge verwachtingen waargemaakt. Daarbij was het gezien de goede technische uitgangspunten niet zo moeilijk de nieuweling een rijdynamiek mee te geven waar je snel voor warmloopt. De grootste prestatie is echter dat de Britten de prijs niet uit de klauwen hebben laten lopen. Afgezet tegen de huidige verkoopprijs is de Street Triple een fantastisch aanbod.[kasten was sonst nog auffiel]WAT VERDER NOG OPVIEL>PlusGoed bereikbare zijstandaardVoor deze klasse ongebruikelijke schakellampGoed zicht in de spiegelsVlekkeloos startgedragEenvoudige bandenspanningcontrole door haakse ventielen>MinEén inbussleutel en één schroevendraaier vormen het hele boordgereedschap. Zelfs een haaksleutel om de veervoorspanning te verstellen ontbreektGeringe stuuruitslag>Technische verschillen met het Daytona 675 motorblokVeranderd nokkenasprofiel met minder kleplichthoogte en minder klepoverlapGegoten in plaats van dure gesmede zuigersVeranderde mapping700 tpm eerder inkomende toerentalbegrenzer[kasten GROSSE UND KLEINE SCHWESTER]DE GROTE EN DE KLEINE BROERNet als bij echte broers zou je bij een eerste vluchtige blik denken dat de kleinste een rechtstreekse kopie is van de grootste van de twee. Maar schijn bedriegt. Technisch is de Street Triple voor honderd procent gebaseerd op de supersportieve Daytona 675, die het frame, motorblok, wielen en ook de tank leverde.En toch: wie geïnteresseerd is in een charismatische, naakte Engelse fiets, zal moeten kiezen tussen de Street Triple en de Speed Triple. Voor iedereen die wat krap bij kas zit is die keuze heel snel gemaakt. Een prijsverschil van maar liefst 3900 euro spreekt in het voordeel van de kleinste. Helemaal afgezet tegen de kwaliteiten die de ‘kleine’ Street Triple biedt. Wie met deze nieuwste Triumph de omgeving afstruint, zal de Speed Triple niet snel missen. De krap dertig pk meer spelen gezien het sterke optreden van de 675 op secundaire wegen eigenlijk geen rol, terwijl het duidelijk lagere gewicht, de innemende hanteerbaarheid en de fijne ergonomie juist allemaal in het voordeel van de kleine broer spreken.Wie van de Street naar de Speed Triple overstapt voelt zich net als bij het berijden van een stier. Je zit meer op als in de motor, klemt je bovenbenen om de brede tank en je pakt de Speed Triple vast bij het stuur als een stier bij zijn horens. Dat heeft iets archaïsch, maar is niet per definitie beter. Dit in tegenstelling tot de veerelementen, die op de grote broer duidelijk een paar klassen hoger ingeschaald zijn. Afstemming, aanspreken, demping, instelmogelijkheden, het is allemaal duidelijk beter op deze grote broer.Niet zo duidelijk, maar wel merkbaar zijn de verschillen tussen de remmen en het grommende motorblok. Onder de streep geldt dat grote broer zijn kleine evenbeeld laat zien dat er voor wat extra geld nog best wel wat meer te halen is, maar wie alleen de kleine kent, zal de grote absoluut niet missen.MOTOPLUS METINGEN TRIUMPH Street Triple Speed TriplePrestaties Topsnelheid km/uur 225 240* Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,7 3,3 0 – 140 km/uur 6,1 5,2 0 – 200 km/uur 13,8 10,2 Doortrekken 60 – 100 km/uur s 3,9 3,2 100 – 140 km/uur s 4,5 3,7 140 – 180 km/uur s 5,8 4,4 Motorblok vermogen kW (pk) 78 (106) 97 (132) maximaal koppel Nm 68 105 Gewicht volgetankt kg 190 221 Prijs verkoop prijs NL € 8.490,00 € 12.390,00 verkoop prijs B € 7.590,00 € 11.090,00 Totaal Toptest puntentelling 635 663 Prijs-kwaliteit-verhouding 9,6 8,4 * Fabrieksopgave [bildunterschrifte in dieser Kasten]Het grote uiterlijke verschil: de ‘grote’ Speed Triple heeft een enkelzijdige achterbrug en stomp achterframe in goede streetfighter-tradite. De ‘kleine’ Street Triple heeft een normale swingarm en meer uitgebalanceerde proporties.Street Triple: de dubbelzuiger-remtangen werken voortreffelijk. Het blok is compact, zodat een lange achterbrug mogelijk is.Speed Triple: de radiale vierzuiger-remklauwen vertragen nog fijner. Het motorblok is duidelijk van een vorige generatie.[kasten seite 28 – MOTORRAD-messungen]MOTOPLUS-metingen[messungen etc links oben: sehe Excel-file]MOTOPLUS METINGEN Prestaties Topsnelheid km/uur 225 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,7 s 0 – 140 km/uur 6,1 s 0 – 200 km/uur 13,8 s Doortrekken 60 – 100 km/uur s 3,9 s 100 – 140 km/uur s 4,5 s 140 – 180 km/uur s 5,8 s Snelheidsmeterafwijking Aanwijzing 50/100 km/uur 48/97 km/uur Toerentellerafwijking Aanwijzing rode gebied 13600 tpm Werkelijk 12500 tpm Verbruik tijdens de test Bij 130 km/uur 1 : 18,7 Secundaire weg 1 : 20 Theoretische actieradius secundair 348 Soort benzine Euro 95 Maten en gewichten LxBxH 2.110 x 860 x 1.250 mm Zithoogte 825 mm Stuurhoogte 1030 mm Draaicirkel 6400 mm Gewicht volgetankt 190 kg Max. belading 191 kg Aslastverdeling 45/51 % Dynamiek¹ Remwegmeting Remweg vanaf 100 km/u 40,2 m Gemiddelde vertraging 9,6 m/s2 Opmerkingen De Street Triple duikt diep en slaat door, maar blijft absoluut recht in het spoor. De rem is goed doseerbaar. Handlingparcours I (snelle slalom) Rondetijd 19,3 sec Vmax bij meetpunt 111 km/uur Opmerkingen Het iets te slap afgestelde rijwielgedeelte staat betere tijden in de weg. Nauwkeuring en wendbaar cirkelt de Triumph door het parcours. Handlingparcours II (langzame slalom) Rondetijd 27,3 s Vmax bij meetpunt 55,5 km/uur Opmerkingen De motor kan platgelegd worden tot aan de grens van de bodemspeling. De goede gasrespons in combinatie met de harmonieuze rijeigenschappen levert goede tijden op. Cirkelbaan 46 meter Rondetijd 10,5 s Vmax bij meetpunt 53 km/uur Opmerkingen De voorvork doet het niet slecht. Het achterwiel stuitert bij het passeren van voegen, waardoor de snelheid naar beneden moet. Anders was een betere tijd mogelijk geweest.[leistungsdiagramm]VERMOGENSGRAFIEK2Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in Nm[bu]Als met een liniaal getrokken, zo ziet de vermogenscurve van de driecilinder er uit. Net zo voorbeeldig: het constant hoge koppel met twee vrijwel vlakke lijnen tussen 4000 en 7500 tpm en 8000 en 11000 tpm. De eindaandrijving is overgenomen van de Daytona en valt dus sportief uit met kleine versnellingsintervallen en een exact op de hoogste snelheid berekende zesde versnelling.[gangdiagramm]VersnellingsgrafiekSnelheid in km/uurMotortoerental x 1000 tpmMax. toerental[Verzögerungsdiagramm]VertragingsdiagramVertraging in m/s²Tijd[bu in Grafik]Gemiddelde remvertraging 9,6 m2/s, komt overeen met een remweg van 40,2 meter vanaf 100 km/uur[bu unter Grafik]Nog een mooie curve: na een steile opbouw ligt de remvertraging met 9,6 m/s² op een keurig niveau. De Street Triple blijft goed in het spoor, de tegen de aanslag geremde voorvork verhindert nog betere waarden.[technische daten][[sehe auch MotoPlus 14 seite 18]]TECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH STREET TRIPLE 675MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 44 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 402 watt dynamo, accu 12V/7Ah, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 74,0 x 52,3 mmCilinderinhoud 675 ccCompressie 12,7 : 1Max. vermogen 78 kW (106 pk) bij 11.700 tpmMax. koppel 68 Nm bij 9.200 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, aluminium swingarm met hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 308 mm, dubbelzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger-remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in de test Dunlop Sportmax Qualifier MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1395 mm, balhoofdhoek 65,7°, naloop 95 mm, veerweg v/a 120/126 mm, zithoogte 800 mm, droog gewicht 167 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 381 kg, tankinhoud 17,4 liter.Service-intervallen elke 10.000 kmOlie- en filterwissel elke 10.000 km/2,6 literMotorolie SAE 10W40/SAE 15W50Voorvorkolie SAE 10Bougies NGK CR9EKStationair toerental 1100 +/- 100 tpmBandenspanning solo (met passagier) voor/achter 2,5/2,9 (2,5/2,9) barGarantie 2 jaarKleuren groen, wit, zwartVermogensvarianten* 25 kW (34 pk) of 72 kW (106 pk)Prijs** € 8.490 (NL) / € 7.590 (B)INFO (B/NL) Triumph Motorcycles Benelux, tel. 0031 (0)72-541 03 10, www.triumphmotorcycles.nl of www.triumphmotorcycles.be[unterschrift unter technische daten]*kosten terugtuningskitje € 49; ** Meerprijs flyscreen als op testmotor: € 179,-; 1 MotoPlus-testparcours, waarden voor handling en remmen zijn gemiddelden uit de beste drie metingen; 2Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG-richtlijn, maximale afwijking +/- 5%[PUNKTEWERTUNG][heading]MOTOPLUS-BEOORDELING MaximaalPuntenaantal Triumph Street Triple Doortrekken 40 29Acceleratie 40 26Topsnelheid 30 18Motorkarakteristiek 30 22Aanspreken 20 16Lastwissel 20 9Draai-eigenschappen 20 16Koppeling 10 9Schakelen 20 12Versnellingsbak-spatiëring 10 10Starten 10 9Totaal 250 176 Handelbaarheid 40 32Stabiliteit in bochten 40 29Stuurgedrag 40 32Feedback 10 8Mogelijke hellingshoek 20 20Rechtuitstabiliteit 20 14Rijwielafstelling voor 20 13Rijwielafstelling achter 20 10Instelmogelijkheden rijwielgedeelte 10 1Veercomfort 10 6Rij-eigenschappen duo 20 9Totaal 250 174 Ergonomie rijder 40 28Ergonomie passagier 20 10Windbescherming 20 2Zicht 20 13Lichtopbrengst 20 12Uitrusting 30 9Hanteerbaarheid 30 19Opbergmogelijkheden 10 2Maximale belading 10 5Theoretische actieradius 30 21Afwerking 20 14Totaal 250 135 Remwerking 40 30Remdosering 30 23Remmen met duo/fading 20 13Oprichten bij remmen 10 5ABS werking 20 0Stuurslaan 20 14Grondspeling 10 7Totaal 150 92 Garantie 30 15Verbruik (secundaire weg) 30 18Inspectiekosten 20 16Onderhoudskosten 20 9Totaal 100 58 1000 635 9,6[beischrift Motor]Als driecilinders ergens uitblinken, dan is het wel op doortrekken. En niet alleen in het onderste, maar ook ik het middelste en bovenste toerenbereik. Maar ook met betrekking tot de acceleratie en maximale snelheid loopt de Street Triple niet achter de muziek aan. Er kan hooguit gemekkerd worden over de nu en dan heftige lastwisselreacties en een in de eerste twee versnellingen wat zwaar te schakelen versnellingsbak.[beischrift Fahrwerk]De hanteerbaarheid van de Street Triple maakt telkens weer enthousiast, en ook het stuurgedrag ligt op hoog niveau. De standaard Dunlop Qualifiers passen goed bij de Triumph en functioneren ook op gladde ondergronden vlekkeloos, maar op slecht asfalt met spoorvorming gaan ze een eigen leven leiden. De bodemvrijheid is uitgesproken groot, de schokbreker komt met name bij rijden met twee personen aan zijn grenzen.[beischrift Alltag]Opstappen en je goed voelen. De ergonomische verhoudingen zijn prima voor de gemiddelde West-Europeaan. Voor uit de kluiten gewassen personen zouden afstand tussen het zadel en de voetsteunen wel wat groter kunnen zijn en alle berijders zouden gebaat zijn bij een beter gepolsterd zadel. Passagiers zijn redelijk comfortabel af, maar een handgreep zou welkom zijn. De afwerking is goed, evenals de actieradius.[beischrift Sicherheit]Het enige manco aan de Street Triple: een ABS is niet (optioneel) leverbaar. De remmen zijn op zich goed, het duidelijke oprichten wordt met name veroorzaakt door de Dunlops. Doordat de voorvork statisch al flink inzakt, heeft de machine weinig neiging tot slaan in het stuur.[beischrift Kosten]Niet superzuinig, maar ook geen onnodige verspilling van brandstof bij de Street Triple. De onderhoudskosten blijven ook binnen de perken.[beischrift Gesamtwertung]Zo, die zit. Met een rapportcijfer van 9,6 staat de nieuwe Street Triple meteen in de top van de prijs-kwaliteit-verhouding. Als dat geen goeie binnenkomer is![Bildunterschrifte][seite 24 oben links]Schitterend: de fijngevormde maar toch stijve achterbrug, Daytona wielen en de mooie ophanging van de voetsteunen.[seite 24 oben mitte]Een naam om te onthouden. Al is het zadel te dun en zit de zadelriem voor de passagier er alleen voor de show.[seite 24 oben rechts]Van onderen: oliepeilen gebeurt via een peilstok helemaal onderop het blok. Bijvullen gebeurt wat hoger.[seite 24 unten]De Street Triple hoeft zich ook zonder plastic niet te schamen. De moderne en compacte opbouw van het blok met boven elkaar geplaatste versnellingsbakassen is harmonieus ingepast in het frame.[seite 25 unten links]Een zwak puntje: de schokbreker zou een stuggere veer en wat meer demping mogen hebben.[seite 25 unten mitte]Onder het zadel zit de accu ver naar achteren, daarvoor het expansievaatje en daarachter een opbergvakje.[seite 25 unten rechts]De RVS-uitlaatpartij loopt langs de ver naar onderen doorgetrokken carterpan en het oliefilter-patroon.[seite 26 oben]Het informatietijdperk: in de overzichtelijke cockpit is zo ongeveer alles afleesbaar. Behalve het weer.2 Rondetijd3 Hoogste snelheid4 Resterende actieradius5 Gemiddelde snelheid6 Rijtijd7 Gemiddeld verbruik8 Momentaan verbruik