Tips & Tricks MP 23-2008
Een te kleine helm kan je op helse hoofdpijnen trakteren, terwijl een te grote helm in het extreemste geval van het hoofd kan glijden bij een valpartij. Koop dus nooit een helm zonder te passen. Zelfs als je een helm na een aantal jaar tevreden gebruik wilt vervangen door hetzelfde type in de oude maat, kan de pasvorm al anders zijn, bijvoorbeeld omdat het haar een stuk dunner is geworden. Wie voor het eerst een helm aanschaft, kent waarschijnlijk zijn helmmaat niet. Een grove indicatie geeft een meting van de omtrek van het hoofd over het breedste punt, de oren dus. Is dat bijvoorbeeld 59 centimeter, dan correspondeert dat met een helmmaat van 59. Maar een helm in maat 59 bestaat niet, wel 58/59 en dat is in de regel maat L. Voor de volledigheid ook even de overige maten: ,,XS’’ komt normaal gesproken overeen met 52/53, ,,S’’ met 54/55, ,,M’’ met 56/57, ,,L’’ met 58/59, ,,XL’’ met 60/61 en ,,XXL’’ met 62/63. Deze maatvoeringen komen overeen met de maten van de meeste helmfabrikanten. Wie een kleinere of juist grotere schaal nodig heeft, kan bijvoorbeeld terecht bij Schuberth, dat helmen fabriceert vanaf maat 48/49 tot grofweg 65. In de winkel volgt het ‘droogpassen’. Zet de gewenste helm op, maak de kinriem passend en daarna vast en schud krachtig met het hoofd. Daarbij mag de helm niet merkbaar heen en weer glijden. Gebeurt dat toch, dan blijft er nog één controlemiddel over. Als je één of twee vingers tussen helmrand en voorhoofd kunt schuiven, dan is de helm minstens een maat te groot. Goede bescherming is er alleen als de helm bij een valpartij niet van het hoofd kan vliegen. Dat is eenvoudig te checken: pak de helm achter aan de helmrand vast en probeer hem over het achterhoofd naar boven te trekken. Met een goed passende helm zou dit niet moeten kunnen. Of een helm te groot is, is dus relatief eenvoudig vast te stellen. Anders is het met een te kleine helm. Hierbij moet je rekening houden met het binnenwerk. Is deze vergeleken met andere helmen aan de dikke kant, dan kun je er van uitgaan dat de polstering zich in de loop der tijd nog wat gaat zetten en de helm door het dragen dus nog iets ruimer wordt. Is de polstering daarentegen relatief dun, dan zal het zich niet of nauwelijks gaan zetten. Lichte aanpassingen, bijvoorbeeld bij pijnlijke drukpunten, zijn vaak nog wel te realiseren door op deze punten het styropor onder de polstering met de duimen wat in te drukken. In twijfelgevallen geldt: koop een helm liever een tikje te krap dan te groot. Rijders van sportieve motoren, die dus voorover gebukt zitten, doen er goed aan om bij het passen ook even op een supersport te gaan zitten en met licht gebogen hoofd van beneden naar boven te kijken. Het is namelijk bijzonder storend als je tijdens het rijden steeds tegen de bovenste helmrand aan kijkt. Over rijden gesproken: passen in de winkel is niet zaligmakend. Om een helm echt op zijn waarde te beoordelen, zou je er een proefrit mee moeten maken. Pas dan wordt duidelijk hoe gehorig een helm is, hoe de helm zich onder winddruk houdt en hoe het viziermechanisme in de praktijk werkt. Weigert de winkel zo’n proefrit, dan is er maar één devies: er zijn genoeg andere zaken waar je een helm kunt kopen! Je koopt per slot van rekening niet een kilo aardappelen….[Bei Bilder][Helm-olie-1603]De helmmaat kun je grofweg bepalen door de hoofdomtrek over de oren te meten. De omvang in centimeters is dan de helmmaat. [Helm-olie-1610]Als je twee vingers tussen helmrand en voorhoofd kunt steken, is de helm vaak te groot. [Helm-olie-1597]Een helm mag nooit te ver naar de zijkanten te verdraaien zijn.[Helm-olie-1599]Voor brildragers is de aanschaf van een helm vaak lastig. Hier zweeft de bril boven de neus. Dat veroorzaakt tijdens het rijden een trillend beeld. [Helm-olie-1593]Als de wangen zo samengeperst zitten, is dat, al naar gelang de krapte, een kwestie van gewenning, lastig of ronduit pijnlijk. [Helm-olie-1606]Voor een supersport-rijder is het bijzonder storend als je voorover gebogen tegen de helmrand aankijkt. [Aus MRD 22/2008 Seite 114 UNTEN]KLEEDTIPS VOOR ALLE JAARGETIJDENFUNCTIONEERT GOED[intro]Het kiezen van motorkleding is voor de meeste motorrijders geen probleem, maar wat trek je er onder aan? Een jeans en t-shirt is duidelijk niet de juiste keus. Een stuk comfortabeler is speciale onderkleding en daarin is voor ieder seizoen wel iets te krijgen. ZOMERBij hoge temperaturen moet onderkleding uit licht en dun materiaal bestaan, dat zweet afvoert in plaats van vasthoudt. Via internet zijn al goed functionerende setjes vanaf zo’n € 20,- te krijgen, voor de duurdere betaal je rond de € 100,-. HERFST/LENTE In de lente en herfst kun je het best kiezen voor een set die een breed temperatuurscala afdekt. Belangrijk is een goede isolerende werking, waardoor je bij de lagere temperaturen geen extra trui hoeft aan te trekken. Reken voor een goede set op een bedrag rond de € 100,-. WINTERHet beste voor rijden bij lage temperaturen is het dragen van meerdere dunne lagen kleding. Winterrijders doen er goed aan om tussen de zomer of herfst/lente onderkleding en het pak met thermovoering een winddichte, goed isolerende set onderkleding te dragen. Neem vooral geen dikke kleding, waarin je gaat zweten. [Aus MRD 23/2008 Seite 116-117 oben]TIPS VOOR KOPERS EN VERKOPERSOP JACHT OP EBAYNaast Marktplaats is ook Ebay een plek waarop online volop wordt gehandeld in motoren en motoronderdelen. Meestal gaat het om particuliere verkopen, maar ook de reguliere handel is inmiddels behoorlijk digitaal actief. Uitlaatsystemen en onderdelen voor oldtimers zijn bijzonder populair en ook helmen en dameskleding doen het goed. Meedoen – dus bieden of verkopen – is eenvoudig, maar daarbij moet je wel een paar regels in acht nemen. Tips voor een goede verkoop1. De 1-euro-regel. Als je een startprijs van een euro kiest voor een motor, kleding of onderdeel hoef je geen aanbiedingsbijdrage te betalen. En geen paniek: uit ervaring blijkt dat er ongeacht de startprijs behoorlijk marktconforme bedragen worden geboden, in het veilinggedeelte soms zelfs meer. 2. Laat zien wat je hebt! Ook bij een startprijs van een euro kun je gratis een foto bij je advertentie plaatsen. Doe dat ook, want advertenties zonder foto worden doorgaans slecht bekeken. 3. Wees gedetailleerd. Beschrijf je spullen zo gedetailleerd mogelijk. Gebruik waar mogelijk productinformatie uit de handleiding of van de website van de fabrikant en geef ook aan waarom je iets verkoopt. Denk goed na over de categorie waarin je de advertentie plaatst. Dit bepaalt in belangrijke mate hoe snel de advertentie door geïnteresseerden wordt gevonden. 4. Laat de beelden spreken. Belangrijk voor een geslaagde verkoop zijn scherpe foto’s. Niet alleen van het product als geheel, maar ook van opvallende details en losse accessoires. Wees ook zo eerlijk om eventuele krassen of andere beschadigingen te fotograferen. 5. Zorgvuldig plannen. Laat een advertentie minimaal een week tot tien dagen staan. Dit is nodig om de interesse van zoveel mogelijk bieders te wekken. Laat de aanbiedingstermijn aflopen op een moment waarop het druk is. Uit onderzoek blijkt dat de meeste biedingen op zondag tussen 19.00 en 20.00 uur worden gedaan. Tips voor koopjesjagers1. Vooraf informeren en grenzen stellen. Zoek vergelijkbare artikelen om een goed beeld van de gangbare prijs te krijgen. Leg je zelf vervolgens een uiterste prijslimiet op en ga daar niet overheen. 2. Kalmte brengt het koopje. Ga niet te vroeg mee met bieden, daardoor schroef je de prijs alleen maar verder op. Ieder minuut wachten, scheelt geld.3. Regionaal zoeken. Het aantal geïnteresseerden is aanzienlijk kleiner als een product uitsluitend afgehaald kan worden. Ga je op zoek in de nabije woonomgeving, dan kun je vaak een gunstige prijs afspreken. 4. Op ongebruikelijke tijdstippen kopen. ’s Ochtends vroeg en ’s nachts zijn er veel minder mensen actief op sites als Ebay. Sluit een veiling op zo’n tijdstip, dan heb je goede kansen om een product voor een mooie prijs in handen te krijgen. 5. Verborgen schatten zoeken. Veel producten staan in de verkeerde rubriek of hebben van de verkoper een niet gebruikelijke naam meegekregen (bijvoorbeeld rugbeschermer in plaats van rugprotector). Het kan de moeite waard zijn om juist daar op te zoeken. Doorgaans worden deze advertenties niet vaak gevonden, wat de concurrentie klein maakt en een goede prijs op kan leveren. [Aus MRD 23/2008 Seite 24 oben]WAT TE DOEN ALS…?…ik als dieselautorijder mijn motor per ongeluk met diesel aftank?Diesel verdampt slechter en heeft een slechte klopdichtheid. Tank je per ongeluk diesel in plaats van benzine, dan kan dat ernstige gevolgen hebben. Bij auto’s is dit haast onmogelijk, omdat het vulpistool van de dieselpomp doorgaans te dik is voor de vulopening van de benzinetank. Bij een motorfiets ligt dat anders en dan is de enige oplossing het compleet leeg pompen van de tank. Rij nooit verder en bel bij twijfel een merkdealer. Het is niet erg als er nog een klein beetje diesel in de tank achterblijft, aangezien je aansluitend de tank weer helemaal vol gooit met de juiste brandstof. Een minimale hoeveelheid diesel in de tank (onder de 0,5%) merk je doorgaans alleen aan slechter startgedrag en het minder mooi rondlopen van het blok. Bij een grotere hoeveelheid diesel valt motorschade – zeker bij het draaien van hoge toerentallen – niet uit te sluiten. [Fur nachste mal…noch kein Bild][MRD 14/2008 Seite 137 oben] EERSTE HULP NA EEN ONGEVALStabiele zijligging, hoe ging dat ook al weer? De helm afnemen. Moet die niet opblijven dan? Eigenlijk zou iedere motorrijder moeten weten hoe je in het geval van een ongeluk moet handelen. • Sluit de plek van het ongeval af. Er moet immers niet nog meer mis gaan.• Nooddiensten alarmeren. Het juiste nummer is 112. Geef nauwkeurige aanwijzingen: Waar is de hulp nodig (plaats, straat), hoeveel personen hebben hulp nodig, welke verwondingen zijn zichtbaar?• Verzorg de gewonden. Maak daarbij onderscheid tussen aanspreekbare en bewusteloze personen, de laatste categorie heeft voorrang. Zoek in het geval van een motorongeluk ook altijd in de directe omgeving van het ongeval naar eventuele duopassagiers. • Controleer de gewonden op bloedingen. Probeer deze waar mogelijk te stelpen met drukverband (schoon stuk stof, geen papieren zakdoek). • In stabiele zijligging leggen. Been buigen, arm aan dezelfde kant boven het hoofd strekken, lichaam op de kant van het gekromde been draaien en daarbij hoofd en nek stabiliseren. Leg het hoofd in de nek en de kin op de rug van de hand. [Unterschriften][Bild Links]Het afnemen van de helm gaat het best met twee personen, waarbij er één het hoofd en de nek ondersteunt.[Bild Rechts]Bij de stabiele zijligging is het belangrijk dat de mond van het bewusteloze slachtoffer het laagste punt van het lichaam is.