Tips & Tricks MP 22-2011
Twaalf jaar geleden was het de Suzuki Hayabusa die als eerste productiemotor de magische grens van 300 km/uur slechtte en echte superbikes daarmee ver achter zich hield. Destijds had de moeder aller speedbikes genoeg aan 175 pk en zijn nogal onorthodoxe stroomlijn om die snelheid te bereiken. De luchtweerstand neemt immers in kwadraat toe aan de snelheid. Net als Kawasaki’s ZZR1400 is de Hayabusa tegenwoordig begrensd op een snelheid van net tegen die 300 km/uur aan en zijn het juist de superbikes die ongeremd te werk gaan. De BMW S1000RR staat dankzij zijn hoogste litervermogen bovenaan de ranglijst, gevolgd door de slanke en ‘slechts’ 186 pk sterke MV Agusta F4 met zijn uitgekiende aerodynamica. Ook de Kawasaki Ninja 250R moet het van zijn goede stroomlijn hebben en kan qua topsnelheid wedijveren met beduidend sterkere middenklasse cruisers, waar snelheid uiteraard van minder belang is. [groen]Topsnelheid BMW S1000RR* 305 km/uurMV Agusta F4* 303 km/uurKawasaki ZZR1400* 299 km/uurSuzuki Hayabusa* 298 km/uurAprilia RSV4 Factory APRC SE* 297 km/uurKawasaki ZX-10R* 294 km/uurSuzuki GSX-R1000* 292 km/uurMV Agusta F4 RR* 289 km/uurDucati 1198SP* 288 km/uurHonda Fireblade* 287 km/uur*MotoPlus-meting[rood]TopsnelheidKawasaki KLX250 105 km/uurYamaha WR250X 134 km/uurHonda CBR250R 140 km/uurHonda VT750 151 km/uurKawasaki VN900 Custom 154 km/uurMoto Guzzi V7 Classic 155 km/uurYamaha XVS950A Midnight Star 155 km/uurKawasaki Ninja 250R 160 km/uurSuzuki Intruder M800 160 km/uur